VW Multivan T6.1 – Keď zistíš, že už nechceš „trendové“ SUV

Multivan je ikona v ponuke úžitkových vozidiel, avšak jeho miesto rozhodne nepatrí len firemnej klientele. Obľúbi si ho ľahko aj vaša rodina a deti, tie ho budú milovať. Vyskúšal som čaro auta, ktoré keď raz vyskúšate, ďalším krokom je online konfigurátor...

Naše hodnotenie

90%
0 100

Výhody

  • Ikonický dizajn
  • moderné technológie a digitálny cockpit
  • variabilita interiéru a jednoduchosť úpravy sedadiel
  • asistenčné systémy
  • Discover Media Pro vrátane App Connect a We Connect
  • praktický výklopný stolík v 2. rade sedadiel

Nevýhody

  • cena odzrkadľuje kvalitu a obľúbenosť modelu
  • na trh prichádza aj nový štýlovejší Multivan, síce menší, ale pre niekoho cenovo zaujímavejší a viac "rodinný"
  • priehradka na nabíjanie smartfónu nie je vhodná pre každé zariadenie (napríklad Galaxy Z Fold2)

Jednou vetou

Multivan T6.1 patrí v segmente užitkových modelov k tomu najlepšiemu, čo si dnes môžete dopriať - poteší kvalitou, technológiami, variabilitou a najmä priestrannosťou, avšak nie úplne cenou.

Volkswagen Multivan si za svojich niekoľko dekád obľúbilo množstvo zákazníkov. Aktuálna vynovená generácia T6.1 aj mne ukázala, ako ľahké je obľúbiť si auto, ktoré ste možno na cestách doteraz prehliadali. Ruku na srdce, ak ste si išli kúpiť nové rodinné auto, uvažovali ste niekedy nad Multivanom? Pravdepodobne nie. Po tomto teste viem, že do užšieho výberu, minimálne u mňa bude patriť. Multivan totiž nie je auto len na nudnú prepravu ľudí, jeho priestor dokážete využiť aj v modernej rodine, kde vás nemusí hneď byť sedem.

Už pred týždňom som písal o „rodinnom“ aute, ktoré uvezie všetko, na čo si spomeniete. Ford Tourneo Custom Active sa mi páčil, avšak to som dovtedy nevyskúšal Multivan. Je drahší, samozrejme záleží od konfigurácie, no testovaný model Multivan T6.1 Comfortline so 7-stupňovým DSG automatom, pohonom 4×4 a dieselovým dvojlitrom 2,0 BiTDI pod kapotou vyšiel na 77 280 €. Uff, rozdýchavate? Za toľko si už kúpite veľké komfortné SUV, kto by do tohto išiel?

Kľudne aj ja! Multivan T6.1 vyzerá dobre, dizajn výrobca vyšperkoval do detailov a najmä vďaka moderným predným či zadným LED svetlám či prvkom Multivan „Edition“ srší z auta poriadny kus sebavedomia. Elektrické bočné dvere viete ovládať aj cez diaľkové ovládanie a jediné, čo mi pri tejto cenovke chýbalo bolo bezkľúčové otváranie a štartovanie. Kľúč som tak neustále vyťahoval, navyše som mal na ňom ovládanie nezávislého kúrenia, za ktoré si priplatíte 2 940 eur. V praxi som ho využíval málo, ale viem si predstaviť, že ho mnohí ocenia.

Aj v tomto prípade sú tu plné zadné dvere, našťastie opäť za príplatok elektronicky výklopné. Parkovanie ďalej od domu, či iných áut je nutnosťou ak budete častejšie využívať prístup do auta zozadu. Multivan som vzal na týždenný výlet s rodinou do Tatier, pričom som si celú cestu opakoval, neskutočné, musím pochváliť ten výborný pocit z jazdy.

Môže za to extrémne vyladený podvozok, ale aj mimoriadne pohodlné sedadlá. Opierky na ruky som mal na oboch stranách. Prekvapilo ma, že v interiéri je ticho. Očakával som minimálne väčší aerodynamický hluk. Počúvanie rádia s nižšou hlasitosťou je možné aj pri vyššej rýchlosti, užijete si tak aj podcasty. Taktiež som sa cítil veľmi komfortne, čo sa týka infotainmentu. Pred sebou ma rozmaznával 10,25-palcový plne grafický displej so všetkými vymoženosťami, ako som pri automobiloch VW zvyknutí – vrátane roztiahnutia mapy na celú obrazovku či detailného zobrazenia asistenčných systémov.

Pozrite siNový Volkswagen Multivan je prvý úžitkový plug-in hybrid nemeckého výrobcu

Ak som pochválil Tourneo Custom za interiér, tu je to ešte lepšie. Materiály, rozmiestnenie odkladacích otvorov či veľké tlačidlá pre ovládanie bočných dverí a ďalšie funkcie, presne tam, kde ich hľadáte a chcete mať. A infotainment? Napriek tomu, že nejde o najnovšiu generáciu Discover Media Pro, všetko išlo ako po masle.

K dispozícii máte veľký 9,2-palcový dotykový displej aj so známym pohybovým senzorom, vďaka ktorému je ovládanie intuitívnejšie. Najviac som oceňoval prehľadnosť a rýchlosť systému, rovnako kvalitné mapové podklady či možnosť spárovania s aplikáciou. Obrovskou výhodou bola bezdrôtová podpora Android Auto, ktorú som si užil naplno – zadám cieľ, zapnem Waze a idem. K dispozícii je aj Apple CarPlay.

Možno len priehradka na mobil s bezdrôtovým nabíjaním mohla byť väčšia. Môj Z Fold2 som do nej kvôli hrúbke nedokázal nabíjať. Na nabíjanie som tak musel využiť jeden z dvojice USB-C konektorov, ktoré slúžia aj na káblové prepojenie smartfónu so systémom (ďalšie dva sú vzadu v C stĺpiku avšak tieto sú len na nabíjanie zariadení). USB-C vítam, no ak ma poznáte, rád by som mal k dispozícii aj klasické USB.

Ako som už spomínal v menu sa nestratíte a pohodlne si nastavíte aj prípadné jazdné vlastnosti po pripojení prívesu. Zvláštne je, že i keď novší systém, ktorý nájdete napríklad v modeloch ID.3 či ID.4, sa mimoriadne vydaril a zaslúži si veľkú pochvalu, neprekážalo mi to, že tu ho nemám. Aj keď musím uznať, že ovládanie hlasitosti dotykom je tu mimoriadne nepraktické.

Panel klimatizácie je hardvérový, čo je dobre. Zamrzela ma však skutočnosť, že tu chýbalo vyhrievanie volantu. V zime je to mimoriadne praktická vychytávka, bez ktorej by som už auto nechcel. Naopak potešilo ma, že ovládanie adaptívneho tempomatu mám na volante. Ten funguje až do rýchlosti 210 km/h, čo je dore, navyše mu asistuje systém pre aktívne držanie v jazdnom pruhu či sledovanie mŕtveho uhla – Side Assist.

Pozrite siVyskúšali sme Android Auto a CarPlay v novom Multivane

Držanie v jazdných pruhoch je však pri takomto obrovskom aute úplne iná pesnička. Poviem vám, že nebudete chcieť, aby vás auto korigovalo vo vyššej rýchlosti. Zvládne to, ale ten pocit, keď vidíte tú hmotnosť ako sa „odráža“ od bočného okraja a snaží sa vrátiť do jazdného pruhu nechcete zažívať často. Veľkosť sa oklamať nedá, alebo to proste VW s Multivanom nevie robiť „ladne“ ako pri svojich bežných modeloch. Preto som počas cesty držal radšej volant ako kliešť a nechcel som, aby ma auto korigovalo v jazdných pruhoch.

Za koľajničkový systém si tvorcovia zaslúžia azda najväčšiu pochvalu. Toto je to, čo výrazne odlišuje Multivan od množstva modelov na trhu. Aj také posúvanie trojsedadla vzadu je hračkou a zvládne ho ktokoľvek, kto sa o to pokúsi. Ide to ako po masle, navyše je to tiché, lavica má špeciálne gumové kolieska. Na svojom mieste pritom drží ako prikovaná. Nehovoriac o absolútne ľahkej manipulácii sedadiel v druhom rade. Ich otočenie? To je otázka pár sekúnd, fakt!

Stačí si všimnúť malú páčku pod sedadlom a môžete otáčať ako chcete. Deti milovali polohu proti smeru jazdy, vzadu sa cítili ako vo vlaku, akurát že s extrémnym tichom a komfortom. Dopriať si viete aj integrovanú detskú sedačku.

A nechýbajú ani ďalšie dve koľajničky v strede veľkej plochy, ktoré viete využiť pre stolík. Ľahko si nájdete polohu stolíka tak, aby si cestujúci vzadu užili maximálny komfort počas cesty či už na jedenie, odloženie gadgetov alebo hranie spoločenských hier.

Stolík si viete vysunúť, ale môže zostať aj zasunutý – aj vtedy máte k dispozícii odkladací priestor či stojany pre poháre.

Výhodou je, že všetko viete ovládať intuitívne, nepotrebujete študovať manuál, aby ste stolík rozložili, aby ste ho posunuli, či dokonca vybrali. Ak máte zadnú lavicu úplne vzadu, batožinový priestor je až smiešne malý. Stačí ju však posunúť (stále majú cestujúci dosť miesta na nohy) a kľudne dozadu zbalíte celú rodinu aj so štvorkolkou či výbavou na lyžovanie alebo sánkovanie. Ak chcete prevážať bicykle, zadnú lavicu už treba vybrať. Čo tiež nie je náročné, musíte však byť dvaja.

Trochu nepraktické mi však prišlo pláto, s ktorým bola manipulácia, narozdiel od koľajničkového systému, skôr otravou, ako zážitkom. Bolo navyše príliš nízko, rozhodne by som uvítal jeho umiestnenie vyššie až na uroveň vrchnej časti zadných sedadiel.

Multivan T6.1 som si obľúbil, moja rodina ešte viac. Neviem, ako by som sa teraz pozeral na testovaný Ford Tourneo Custom Active, ak by som ho dostal na test po tejto obývačke pre rodinu. Pre Ford by jednoznačne hovorila cena a väčší batožinový priestor, avšak pre Multivan rozhodne komfort. A to vo všetkých ohľadoch, subjektívne mi prišli jazdné vlastnosti výrazne lepšie, objektívne treba uznať, že asistenčné systémy či infotainment sú o míľové kroky vpred – a to napriek tomu, že tu nemáme najnovšiu generáciu infotaimentu. Oceníte tiež ticho v interiéri a geniálny koľajničkový systém.

Pozrite siFORD Tourneo Custom Active – konečne štýlový rodinný „autobus“?

Teraz si spomínam, prečo mi kolega Marek hovoril, že Multivan musíš vyskúšať, aby si pochopil. Pochopil som. Toto je auto, ktoré ak si vás získa, konfigurujete a snívate. Zabudnete na to, že sú dnes trendové SUV-čka, vy chcete sebe a svojej rodine dopriať zážitok a komfort, aký by ste v akomkoľvek „bežnom“ aute hľadali ťažko.

Čerešničkou na torte je to, že ak ste napríklad na dovolenke s priateľmi, každá cesta na svah či za vodou je výrazne zabávnejšia. Ak si totiž sadnete všetci naraz do Multivanu, na takéto zážitky budete vždy radi spomínať. Multivan T6.1 si rozhodne zaslúži náš TIP REDAKCIE.

PS: Pozrite si aj naše video staršieho Multivanu, stále má čo povedať.

 

 

Komentáre k článku