Reklama

Prvý elektrický Rolls-Royce Spectre je na Slovensku

Števo Porubský

Britská legenda Rolls-Royce predstavila svoj prvý elektromobil Spectre už pred tromi rokmi, no oficialít sa dočkal až o rok nato. Absolútny luxus a totálne tichý chod.

O tom vlastne sníval pred 120 rokmi aj jeden zo zakladateľov automobilky, Charles Royce. Ten už vtedy tvrdil, že práve elektrický pohon je pre automobily ideálny, lebo je tichý a bez vibrácií.

Obsah pokračuje pod reklamou

Vedeli ste, že síce Spectre je síce prvým elektromobilom od Rolls-Royce, no fanúšikovia si elektromobil so Spirit of Ecstasy na prednej maske môžu kúpiť už teraz v podaní modelu Phantom V?

Karel Kadlec, majiteľ spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars Prague, ktorá bude zastrešovať aj dodávky na Slovensku, povedal: „Táto premiéra je historickým míľnikom, ktorý presahuje obyčajné odhalenie nového člena modelovej rodiny značky Rolls-Royce. Je to naozaj výnimočný pocit prežiť túto slávnostnú chvíľu s našimi zákazníkmi a priateľmi značky tu v Bratislave a tým zvýrazniť našu neustálu prítomnosť na Slovensku.“ Mimochodom, na Slovensku má byť už jeden Rolls-Royce Spectre na cestách, pražský dealer ho zákazníkovi odovzdal len nedávno.

A práve vďaka Rolls-Royce Motor Cars Prague sme mali možnosť Spectre vidieť naživo a pokochať sa už známou mohutnosťou, precíznosťou a absolútnym luxusom, ktorý Rolls-Royce ponúka už desiatky rokov. Spectre je neprehliadnuteľný obor, hoci je totálne tichý. Jeho rozmery sú až 5 490 x 2 015 x 1 575 mm, hmotnosť je bez 35 kg 3 tony!

Spectre má, mimochodom, najširšiu mriežku masky chladiča, aká bola kedy na vozidle značky Rolls-Royce použitá. Jednotlivé lamely mriežky, ktorá má svojim stvárnením pripomínať antický panteón, sú umiestnené tak, aby vytvárali hladší a plynulejší povrch pre optimalizáciu prúdenia vzduchu v prednej časti vozidla.

Aj napriek obrovskej prednej maske s kolmým skosením má Spectre prvenstvo aj v najnižšej hodnote koeficientu aerodynamického odporu v histórii značky Rolls-Royce, a to len cd = 0,25.

To, akú pozornosť venoval Rolls-Royce tvorbe nového elektromobilu dokonale ilustruje aj to, že soška Spirit of Ecstasy na maske chladiča prešla aerodynamickou optimalizáciou, pričom jej dizajn, tvarovanie a testovanie vo veternom tuneli trvalo spolu až 830 pracovných hodín! Iba samotná soška!

Potom sa niet čomu čudovať, že cena tohto ručne vyrábaného elektrického obra začína na sume okolo 400 000 €.

Ani vnútro nenecháva nič na náhodu a ponúka maximálny luxus. V programe Bespoke si budúci majitelia môžu vybrať podsvietené obklady dverí Starlight Doors, ktoré tvorí až 4 796 jemne svietiacich „hviezdičiek“. Dvere ale môžu byť obložené drevom Canadel (obrázok vyššie), pričom obklad je vyrobený z jediného plátu dreva, ktorý je precízne umiestnený pod uhlom 55 stupňov, aby evokoval pohyb vozidla aj v rámci kabíny!

Obsah pokračuje pod reklamou

Kufor má objem síce „len“ 380 litrov, no zmestíte doň niekoľko kufrov, resp. dva golfové bagy. Zároveň pod podlahou batožinového priestoru je ešte pomerne veľký priestor. Tento model v ňom mal dvojicu nabíjacích káblov. Frunk v prípade Rolls-Royce by asi nečakal nikto a nie je ani tu. Zaujímavosťou je, že podlaha v kufri drží otvorená vďaka silným magnetom v jej okraji a okraji kufra.

Inžinierom sa vraj podarilo použitím dielcov z hliníka lisovaného pri vysokých teplotách a zapracovaním akumulátora ako nosnej časti šasi dosiahnuť o 30 % vyššiu tuhosť karosérie, než pri akomkoľvek inom doterajšom modeli značky Rolls-Royce.

Samozrejmosťou je jazda „ako na lietajúcom koberci“, ktorou je Rolls-Royce preslávený už dlhé roky. Inžinieri ale strávili iba doladením rekuperácie vraj viac ako 1 500 hodín. Vďaka ladeniu ale nepôsobí silene, hoci ho stále posádka jemne vníma.

Zároveň počas testovania sa doladila aj charakteristika odpruženia Planar, ktoré v modeli Spectre prešlo digitalizáciou do ďalšej vývojovej fázy. Tvorí ho niekoľko systémov s precízne definovanými reakciami na podnety vodiča a stav vozovky. Samotný akumulátor je zároveň súčasťou takmer 700-kilovej protihlukovej izolácie vozidla. V aute je, mimochodom, naťahaných 7 kilometrov káblov!

Rolls-Royce Spectre má 105,7 kWh batériu, z ktorej je využiteľných 101,7 kWh. Na plné nabitie prejde 504 km (WLTP) s oficiálnou spotrebou 23,4 kWh/100 km. Batéria sa nabíja 22 kW AC, alebo 195 kW DC prúdom. O chod sa stará dvojica elektromotorov (na oboch nápravách) s celkovým výkonom 430 kW (585 k) a s krútiacim momentom 900 Nm. Stovku zdolá za 4,5 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h.

Konštruktéri tiež vytvorili sieť spojení, tzv. „decentralizovanú inteligenciu“. Tento systém umožňuje priamu a neobmedzenú výmenu informácii medzi viac ako 1 000 funkciami vozidla off-line, čím sa výrazne podarilo ešte viac pozdvihnúť pre značku Rolls-Royce typicky vysokú mieru pohodlia.

Rolls-Royce sa teiž pochválil, že s prototypmi Spectre za roky vývoja najazdil viac ako 2,5 milióna kilometrov a zároveň konštruktéri strávili viac ako 50 000 hodín na mieste vodiča, aby zanalyzovali doladili jeho jazdné parametre a charakteristiku.

„Spectre prináša všetky kvality, ktorými sa značka Rolls-Royce preslávila na celom svete– tichú, pokojnú a hladkú jazdu – a to je dôkaz, že elektrifikácia vozidlu Rolls-Royce skutočne pristane. Je to silné vyjadrenie nášho cieľa, symbol jasnej a odvážnej budúcnosti, do ktorej sa značka Rolls-Royce preklápa začiatkom svojej čisto elektrickej éry,“ povedal Frank Tiemann, riaditeľ korporátnej komunikácie spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars pre strednú a východnú Európu a strednú Áziu počas premiéry nového modelu v Bratislave.

Obsah pokračuje pod reklamou

Mimochodom, do roku 2030 chce Rolls-Royce mať elektrifikované celé portfólio! Spectre je prvotinou, ale nie posledným modelom. Spectre si môžete nakonfigurovať už aj dnes, no najbližšie termíny dodania sú až v polovici budúceho roka.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.