Reklama

Priekopník elektromobility Nissan stavia na regeneráciu starých batérií

Zdroj | Nissan
Juraj Procházka
Zdroj | Nissan
Zdroj | Nissan

Keďže sme už v druhej dekáde od začiatku novodobého boomu elektromobility, otázka osudu starých batérií je čoraz naliehavejšia. Riešia ju prakticky všetky automobilky vyrábajúce elektroautá.

Tesla alebo BYD získavajú zo starých článkov vzácne kovy, iné značky dávajú batériám „druhý život“ napríklad v záložných zdrojoch energie. Prístup Nissanu je náročnejší a trochu odlišný.

Prvé modely elektromobilu Nissan Leaf sa začali predávať zhruba pred 13-timi rokmi, takže nečudo, že mnohé už dosiahli limit svojej životnosti. V snahe ukončiť ich existenciu čo najviac ekologicky, automobilka ich použité batérie zbiera u predajcov Nissan v USA a v Japonsku.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Z elektroauta na železnicu? Kia vie ako využiť staré batérie elektromobilov

Technici v závode v Namie vo Fukušime, ktorý prevádzkuje spoločnosť 4R Energy Co., spoločný podnik Nissanu so Sumitomo Corp., potom každú batériu kontrolujú, opravia a opäť vyexpedujú – buď na opätovné použitie v inom elektrickom vozidle, alebo v záložnom zdroji.

V závode 4R Energy v Namie nenájdete žiadne roboty, aké sú bežné na výrobných linkách automobiliek. Namiesto toho väčšinu práce vykonáva manuálne deväť inžinierov. Proces začína rozrezaním batérií, aby sa vyhodnotil ich stav. Každé balenie váži 300 kilogramov a obsahuje 48 modulov. Akonáhle sú vnútornosti odkryté, sú zapojené do počítača na počiatočné posúdenie.

Zdroj | 4R Energy

Technici potom podrobujú batérie záťažovým testom v uzavretej miestnosti, ktorú nazývajú sauna. Tu ich opakovane vystavujú extrémne vysokým a nízkym teplotám. Získajú tak údaje o rozsahu poškodenia a zostávajúcej kapacite v každej batérii. Pred opätovným použitím sa vymenia poškodené články za zdravé, aby sa predĺžila životnosť staršej, ale stále funkčnej batérie. Takto regenerovaná batéria stojí o polovicu menej, než nová.

V porovnaní s metódou recyklácie, ktorú používajú napríklad automobilky Tesla a BYD, ide o časovo náročnejší a prácnejší postup. Pri recyklácii sa batérie na konci životnosti rozkladajú a extrahované suroviny sa použijú na opätovnú výrobu nových batérií.

Zdroj | GIZMODO

Obe tieto metódy bránia, aby použité batérie skončili na skládkach, ale rozsiahle testovanie spoločnosti 4R Energy umožňuje zachrániť viac z pôvodných batérií a zanechá menej odpadu. Ide však o proces oveľa časovo náročnejší a problémom je aj rentabilita takejto produkcie. 4R Energy už ročne spracováva tisíce batérií zo starých Nissanov Leaf, zatiaľ je však v červených číslach.

Podľa analytika agentúry Bloomberg Intelligence Tatsuo Yoshida môže znovu použitá batéria EV stáť približne polovicu ceny novej. Hovorí, že to, čo odlišuje Nissan od ostatných výrobcov elektrických vozidiel, je to, že jeho dcérska spoločnosť 4R sa sústreďuje na opätovné používanie batérií, nie na ich recykláciu.

Zdroj | Nissan

Nissan Leaf bol jedným z prvých elektromobilov novej epochy, ale aj keď bol vo svojich počiatkoch aj najpredávanejším, globálny trh príliš neovplyvnil. Od začiatku jeho výroby v roku 2010 sa predalo len 646 000 vozidiel. V tých časoch boli oveľa populárnejšie hybridy, ako Toyota Prius, a neskôr iniciatívu prebrali plne elektrické modely Tesla.

Pozrite si

CATL dodáva batérie pre Teslu a postaví mega fabriku na ich recykláciu

4R Energy v súčasnosti regeneruje iba staré batérie z modelov Leaf, ale plánuje záber rozšíriť aj na ďalšie modely Nissan vrátane novšieho mini elektromobilu Sakura. Staré batérie chce tiež využiť vo väčšej škále zariadení, hlavne na úložíská energie pre veterné, solárne a iné obnoviteľné zdroje.

Podľa odhadov BNEF by do roku 2025 mohlo byť na cestách až 77 miliónov elektrických vozidiel, pričom do roku 2030 by to malo byť už 229 miliónov EV. Spracovanie starých batérií, či už recykláciou, alebo ich regeneráciou, sa tak stane kľúčovou témou.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.