Reklama

Prečo sa normy Euro 7 bojí každá automobilka? Otázky a odpovede

Zdroj | Scott Rodgerson/Unsplash
Richard Pliešovský
Zdroj | Scott Rodgerson/Unsplash
Zdroj | Scott Rodgerson/Unsplash

Obľúbené vozidlo Fabia sa zrejme onedlho prestane vyrábať. Dôvod? Norma, ktorá predraží cenu automomobilu tak drasticky, až sa stane nepredajné. Áno, aj takto vyzerá v praxi presadzovanie prísnych pravidiel.

Všetko sa skrýva za neslávne známou normou nazývanou Euro 7. Viete však, čo presne požaduje a aký vplyv bude mať pre automobily a následne pre motoristov? Spísali sme najčastejšie otázky a odpovede.

Čo je Euro 7?

Obsah pokračuje pod reklamou

Zavedením novej normy sa sprísnia limity na produkované oxidy dusíka (NOx). Pri vyšších koncentráciách dráždia dýchacie cesty a spôsobujú zápalové ochorenia, najviacškodia seniorom, deťom a alergikom.

Netreba zabúdať, že Euro 7 je zatiaľ len pracovná verzia, návrh nových štandardov. Tento rok sa bude o presnom znení štandardov, následne ich bude musieť schváliť minimálne 15 štátov (z 27), ktoré však budú reprezentovať 65 % populácie Európskej únie.

Na aké znečisťujúce látky sa bude vzťahovať normy Euro 7?

V súčasnosti sú v rámci Euro 6/Euro VI regulované tieto znečisťujúce látky: oxidy dusíka (NOx), oxid uhoľnatý (CO), častice, uhľovodíky, metán a čpavok pre nákladné autá a autobusy.

Okrem aktuálne regulovaných znečisťujúcich látok návrh rozširuje limity amoniaku z nákladných áut a autobusov aj na osobné vozidlá a dodávky. Návrh upravuje aj formaldehyd, dráždivý, karcinogénny plyn a oxid dusný pre nákladné autá a autobusy.

Euro 7 bude prvou normou na svete, ktorá bude regulovať najmenšie ultrajemné častice (do 10 nm), častice z bŕzd a životnosť batérie.

Európska komisia

Koho sa najviac dotknú nové pravidlá?

Pravidlá Euro 7 sa budú vzťahovať na ľahké úžitkové vozidlá (osobné automobily a dodávky), aj na ťažké úžitkové vozidlá (nákladné autá a autobusy) predávané v EÚ. Návrh spája normy, ktoré nahrádzajú Euro 6 a Euro VI. Návrh počíta s tým, že nové nákladiaky by mali do roku 2040 znížiť emisie o 90 %, nové mestské autobusy budú musiať mať nulové emisie už do roku 2030.

Pozrite si

Prečo Nemci zaradili od zákazu spaľovákov spiatočku?

Emisná norma sprísni požiadavky najmä na dieselové vozidlá s vyššou hmotnosťou a SUV-čka. Norma má zaviesť aj dĺžku životnosti batérií v elektromobiloch, kapacita by počas prvých piatich rokov (resp. najazdenie 100 000 km) nemala klesnúť pod 80 %.

Pravidlá normy Euro 7 má zároveň znížiť emisie z bŕzd a pneumatík, ktoré budú čoskoro hlavným zdrojom emisií častíc z cestnej dopravy. Nové digitálne metódy založené na palubných snímačoch, ktoré merajú emisie počas celej životnosti vozidla, zjednodušia kontrolu dodržiavania emisných pravidiel vozidlami.

Kedy vstúpi do platnosti Euro 7?

Platiť má od 1. júla 2025 pre nové ľahké úžitkové vozidlá (osobné a dodávkové vozidlá) a od 1. júla 2027 pre nové ťažké úžitkové vozidlá (nákladné autá a autobusy). Výnimky sa majú vzťahovať na vozidlá vyrobené malosériovými výrobcami s cieľom zohľadniť špecifické technologické obmedzenia. Euro 7 však musia schváliť členské štáty zastupujúce 65 % populácie EÚ (minimálne 15 štátov).

Zdroj | Unsplash/Getty Images
Obsah pokračuje pod reklamou

Čo si od Euro 7 sľubuje EÚ?

V prípade, že sa norma schváli v predloženej podobe, Euro 7 zníži emisie NOx z osobných a dodávkových vozidiel o 35 % (v porovnaní s Euro 6) a o 56 % v porovnaní s Euro VI z autobusov a nákladných áut. Častice z výfuku sa zároveň znížia o 13 % v prípade osobných a dodávkových vozidiel a o 39 % v prípade autobusov a nákladných áut, zatiaľ čo častice z bŕzd automobilov sa znížia o 27 %.

O koľko zdvihne cenu vozidla nová norma?

Tu máme paradox. Kým automobilky tvrdia, že to bude zhruba o 2 000 euro, Európska komisia má zrejme iných matematikárov, pretože tvrdí, že to bude len o 90 až 150 eur. V prípade nákladných áut a autobusov to bude 2 700 eur.

Komisia očakáva, že „norma Euro 7 bude mať pozitívny vplyv na spotrebiteľov, pretože systémy kontroly emisií spaľovacích vozidiel a batérie elektrických vozidiel budú odolnejšie. To bude mať pozitívny vplyv aj na hodnotu vozidla pri ďalšom predaji“.

Víťazi a porazení

Ako to teda je? Automobilky hovoria o strate tisícok pracovných miest, napríklad ŠKODA avizovala zavretie jednej výrobnej haly a prepustenie 3 000 zamestnancov. Portál Cango Mobility uvádza, že správa od Morgan Stanley zistila, že najväčší európsky výrobca automobilov, Volkswagen Group, by mohol čeliť nákladom na dodržiavanie predpisov vo výške 400 miliónov eur pri predaji áut. Namiesto toho, aby sa automobilkám umožnilo napredovať vo výrobe elektromobilov, musia zbytočne investovať do nových výrobných liniek pre vozidlá na konvenčný pohon.

Inak to však vidia odborníci zo životného prostredia, ale i experti na dopravu. Tí dokonca tvrdia, že Euro 7 je príliš slabé, vraj Európska komisia opäť ustúpila lobizmu silných automobiliek.

Tento rok sa rozhodne v akej sile príde Euro 7 prijaté. Zdá sa, že Únia nie je tvrdým súperom, stačí ak sa jeden silný európsky štát postaví na zadné. Veľmi dobre to ilustruje príklad Nemecka, ktoré si na poslednú chvíľu vydupalo výnimku pre e-palivá. Aj v tomto prípade stáli za nečakaným rozhodnutím vlády silné lobistické tlaky automobiliek.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.