Čo budete robiť v roku 2035? Ťažká otázka, ale je celkom pravdepodobné, že sa budete snažiť predať svoj automobil na spaľovací motor. Tento pomerne pevný dátum však v posledných dňoch dostáva trhliny. Viacero krajín, vrátane Slovenska, chcú od Európskej komisie výnimku. Tie teraz dostali silného spojenca.
Najväčšia európska ekonomika, Nemecko, totiž dala plánovanému zákazu na predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi dala stopku. O čo ide?
Do roku 2030 by sa podľa parlamentu mali emisie CO₂ z automobilovej dopravy znížiť o 55 %. V roku 2035 už nebude možné zaregistrovať žiadne nové vozidlo, ktoré vypúšťa skleníkové plyny. Nie každý štát EÚ je s týmto rozhodnutím spokojní. Dokazuje to aj hlasovanie zo 14. februára 2023, za bolo 340 hlasov, 279 proti a 21 sa zdržalo hlasovania.
Plánovaný zákaz predaja nových vozidiel na konvenčný pohon by mal dostať výnimku pre automobily, ktoré budú bežať na klimaticky neutrálne syntetické palivá. Argument je pomerne logický, tieto palivá sa môžu vyrábať pri využití obnoviteľných zdrojov energie.
Nemecký minister dopravy Volker Wissing minulý týždeň oznámil, že Nemecko nepodporí zákaz áut so spaľovacími motormi.
Keďže komisia neubezpečila, že sa do pripravovanej normy zapracuje táto výnimka, Nemecko tento zákaz nepodporí. A to je problém, pretože na to, aby nariadenie EÚ vstúpilo do platnosti, je potrebný súhlas jednotlivých štátov únie.
Ide o pomerne nečakaný krok, pretože nemecká vláda tak robí doslova v hodine dvanástej. Wissing síce tvrdí, že vždy jasne hovorili, že by mala komisia predložiť návrh, ako používať syntetiku aj po roku 2035, za týmto skôr vidieť vplyv automobiliek.
Európska únia tak v 3. marca odložila hlasovania o zákaze predaja nových vozidiel. Schválenie legislatívy malo byť zajtra, 7. marca, ako formálne potvrdenie hlasovania zo 14. februára. Hlasovanie je aktuálne presunuté na „neskorší termín“.
Mimochodom, odhaduje sa, že liter syntetického palica bude stáť okolo 5 eur. Vysoká cena je spôsobená najmä obrovskou spotrebou energie. Podľa výpočtov odborníkov je na výrobu jedného litra e-dieselu potrebných 27 kWh energie. Ten musí byť z obnoviteľných zdrojov inak by nebol CO₂ neutrálny. Jazda s e-palivami si preto vyžaduje 7- až 8-krát viac energie ako jazda na elektromobile.