Reklama
  • #Veda
  • 3 min.
  • 11.10.2019

Polovodiče z karbidu kremíka zvýšia účinnosť elektromobilov

Zdroj | Bosch
Richard Pliešovský
Zdroj | Bosch
Zdroj | Bosch

Dnešné vozidlá sú vybavené polovodičmi. V každom, ktoré opustí výrobnú linku, je ich viac ako 50. Nové mikročipy vyrobené z karbidu kremíka, ktoré vyvinul Bosch, pomôžu elektromobilite urobiť veľký posun dopredu.

Karbid kremíka (SiC) bude v budúcnosti udávať tempo vo výkonnej elektronike v elektrických a hybridných vozidlách. V porovnaní s doteraz používanými kremíkovými čipmi majú polovodiče SiC lepšiu elektrickú vodivosť. To umožňuje vyššie spínacie frekvencie a zároveň je zaistené, že sa rozptýli oveľa menej energie vo forme tepla.

Zdroj | Bosch

„Vďaka polovodičom z karbidu kremíka majú elektromotory viac energie. Pre motoristov to znamená predĺženie dojazdovej vzdialenosti o 6 %,“ hovorí Harald Kröger, člen predstavenstva Bosch. Firma vyrába novú generáciu polovodičových čipov v Reutlingene (25 km od Stuttgartu). V tomto závode spoločnosť už desiatky rokov denne produkuje milióny mikročipov.

Pozrite si

Najlepšia obrana je útok. Bosch zvýši bezpečnosť elektromobilov výbuchmi

Polovodiče vyrobené z karbidu kremíka nastavili nové štandardy pre rýchlosť spínania, tepelné straty a veľkosť. Najmä pre aplikácie v elektrických a hybridných vozidlách to znamená množstvo výhod. Vo výkonovej elektronike zaisťujú, že sa straty vo forme tepla znížia o 50 %. Táto úspora sa premieta do účinnejšej výkonovej elektroniky, elektromotor dostáva energie a tým sa predĺži dojazdová vzdialenosť. Motoristi môžu na jedno nabitie batérie najazdiť o 6 % dlhšiu vzdialenosť.

Zdroj | Bosch

Vďaka technológii karbidu kremíka Bosch rozširuje svoje know-how v oblasti polovodičov. Ako jeden z popredných výrobcov automobilových polovodičov ťaží Bosch z tejto celosvetovo jedinečnej výhody takmer 50 rokov. Okrem výkonových polovodičov ide o mikroelektromechanické systémy (MEMS) a zákaznícke integrované obvody (ASIC).

V modernej automobilovej technológii je len málo oblastí, ktoré sa nespoliehajú na mikročipy, nájdeme ich v airbagoch, napínačoch bezpečnostných pásov, tempomatoch, dažďových senzoroch alebo v hnacích ústrojenstvách.

Zdroj | Bosch

V roku 2018 boli v priemernom automobile čipy v hodnote zhruba 337 eur. Elektromobil má na palube ďalšie polovodičové čipy v sume cca 410 eur, odborníci predpovedajú, že toto číslo sa v dôsledku automatizovaného riadenia opäť zvýši približne o 910 eur.

Minulý rok položil Bosch základný kameň pre svoju najmodernejšiu továreň na výrobu polovodičov v Drážďanoch, kde plánuje investovať zhruba miliardu eur. Prví zamestnanci začnú pracovať na jar v roku 2020. Bosch, ktorý bude prevádzkovať fabriku ako uhlíkovo neutrálnu, si vďaka nej posilní svoju konkurencieschopnosť.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.