- #E-mobilita
- 5 min.
- 12.3.2024
Po autonómnych autách robotické lode? Ocean Infinity a ďalší veria, že áno
Zopár prvých lastovičiek sa už objavilo, ale autonómne lode zatiaľ plávajú len na krátke vzdialenosti a blízko pobrežia. Napríklad v Nórsku premáva 80 m dlhá elektrická kontajnerová loď medzi závodom na výrobu hnojív a miestnym prístavom.
V Belgicku a Japonsku existujú trajekty, ktoré sa autonómne plavia medzi destináciami a v Číne tiež veľké autonómne kontajnerové lode pendlujú medzi pobrežnými mestami.
Výhody sú zrejmé. S menším počtom ľudí na palube môžu byť lode menšie, čo znamená, že vyžadujú menej paliva a majú oveľa menšiu uhlíkovú stopu, na ktorú kladú dôraz ekoaktivisti. Rudy Negenborn, ktorý skúma autonómnu lodnú dopravu na Delft University of Technology, hovorí, že hi-tech systémy potrebné na úplnú náhradu posádky sa vyvíjajú rýchlo, ale stále majú pred sebou kus cesty.
Zaoceánske nákladné lode bez posádky sú však iný level a stále vyzerajú ako sci-fi. Ale možno nie sú až také vzdialené realite. V nórskych fjordoch sa plaví veľká zelená loď, ktorá vyzerá ako každá iná. Na palube má však nadupanú výbavu pre autonómnu plavbu – kamery, mikrofóny, radary, GPS a rôzne druhy satelitnej komunikácie.
Loď je súčasťou novej flotily „Armada“ americko-britskej spoločnosti Ocean Infinity (OI), ktorá má mať nakoniec 23 plavidiel. Bude skúmať morské dno pre prevádzkovateľov veterných fariem na mori a kontrolovať podmorskú infraštruktúru pre ropný a plynárenský priemysel.
Loď s dĺžkou 78 m je síce do značnej miery autonómna, ale stále má na palube 16 ľudí obsluhy. Tradičná loď s rovnakým určením by však potrebovala 40- až 50-člennú posádku. OI verí, že sa veľkosť posádky podarí ešte viac zredukovať, keď sa mnohé operácie budú riadiť na diaľku z riadiaceho strediska na súši.
Pri zaoceánskych lodiach je podmienkou dobre fungujúceho diaľkového ovládania konektivita. Mobilné siete sú mimo hry, ostáva tak len satelitné pripojenie. Dôležitá je však okrem dátovej priepustnosti aj latencia, čo potenciálne ponuky pripojenia značne redukuje iba na satelity na nízkej obežnej dráhe. Favoritom na takéto pripojenie je sieť Starlink, prípadne OneWeb.
Kapitán Simon Macaulay z Ocean Infinity
Autonómia, robotika a ovládanie na diaľku spolu s umelou inteligenciou premenia všetky odvetvia dopravy. Námorná doprava nebude výnimkou a experimenty prebiehajú po celom svete. Systémy autopilotov, ktoré umožňujú lodiam plávať autonómne na určenej trase už existujú. To nie je veľká výzva. Komplikácie prichádzajú pri interakcii lode s inou dopravou alebo v prístave, prípadne keď nastanú nepredvídané situácie, alebo búrlivé počasie.
Niektoré menšie plavidlá už môžu pracovať s diaľkovým ovládaním bez posádky na palube. Flotilu takýchto lodí bez posádky navrhuje a stavia britská spoločnosť Sea-Kit International. Jedna bola nedávno vyslaná k súostroviu Tonga v Tichom oceáne, aby zmapovala stále aktívnu podmorskú sopku Hunga-Tonga-Hunga-Ha’apai. Takýto výskum je príliš nebezpečný pre lode s ľudskou posádkou. Sopka vybuchla v roku 2022, pričom išlo o najväčšiu erupciu, akú sa kedy podarilo zaznamenať.
V súvislosti s autonómnymi loďami existujú viaceré otázniky. Sú vyvíjané systémy bezpečné? Dokážu odolávať kybernetickým útokom a pirátom? A sú dostatočne robustné a spoľahlivé? Čo sa stane, ak dôjde k výpadku satelitného spojenia a diaľkové ovládanie bude nemožné?
Ashley Skett zo spoločnosti Sea-Kit hovorí: „Keď je takéto plavidlo na mori, na palube nie je nikto, kto by niečo opravil, ak sa to pokazí, takže musíte mať pripravený alternatívny systém.“ Kľúčové systémy musia byť zálohované a inteligentný softvér umožní v prípade potreby prepínanie medzi systémami.
Nemalou prekážkou pri zavádzaní autonómnych plavidiel je okrem technologických výziev aj legislatíva. V súčasnosti musia mať väčšie lode na mori na palube kapitána. Medzinárodná námorná organizácia (IMO) dúfa, že do roku 2028 zavedie dobrovoľné kódexy definujúce osvedčené postupy autonómnej plavby, aby sa nakoniec stali povinnými. Cieľom je dosiahnuť, aby sa vzdialený operátor riadiaceho centra stal plnohodnotnou náhradou za kapitána.