Reklama

Autonómne hliadkové lode zasiahnu proti pirátom, aj pašerákom

Zdroj | BAE
Juraj Procházka
Zdroj | BAE
Zdroj | BAE

Spoločnosť BAE Systems úspešne ukončila testovanie autonómneho hliadkovacieho člna, schopného plávať, orientovať sa a hliadkovať bez pričinenia ľudskej obsluhy. Autonómne plavidlo Pacifik 950 (P950) je vybavené aj 12,7 mm guľometom, ale ten je diaľkovo ovládaný operátorom.

Nejde teda o robotickú loď vybavenú smrtiacou zbraňou, ktorá by proti potenciálnym cieľom útočila na základe vlastného rozhodovania.

Pozrite si

Roboat – robot, čo ovládne kanály

Napriek tomu hliadkový čln ponúka zaujímavé možnosti. Plavidlo môže pracovať až 10 dní pri „hliadkovacej rýchlosti“, alebo dokáže prekonať 300 námorných míľ (556 km) v režime prenasledovania. Vtedy dosahuje rýchlosť až 45 uzlov (83,3 km/hod). Loď pritom môže byť ovládaná na diaľku, alebo pracovať v poloautomatickom móde.

Zdroj | BAE

Model P950, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s odborníkmi z L3Harris a MSI Defence Systems, je vybavený automatizovanými navigačnými technológiami, čo umožňuje vzdialeným operátorom sústrediť sa na kritické informácie.

Kamerové a termovízne zobrazovacie systémy na člne umožňujú vykonávať komplikované viacfázové misie a zároveň vysielať informácie späť na základňu (materskú loď) v reálnom čase, aby sa rozšíril prehľad veliteľov námorných operácií bez potreby nasadenia a ohrozenia námorníkov.

Pozrite si

Rolls-Royce pracuje s Intelom na vývoji robotických lodí

Loď má naprogramované inteligentné správanie, aby dokázala adekvátne reagovať vo vzťahu k potenciálnej hrozbe. Jej zbraňový systém, vyvinutý spoločnosťou MSI Defense Systems v spolupráci s BAE Systems, zostáva ale pod kontrolou ľudského operátora, ktorý rozhoduje o jeho použití a zacielení.

Zdroj | BAE

Autonómna loď má široký potenciál využitia vo viacerých misiách vrátane protipirátskych operácií, kontroly hraníc, získavania spravodajských informácií, námornej bezpečnosti a obrany. Používanie takýchto autonómnych plavidiel v rizikových oblastiach by umožnilo vykonávanie operácií bez ohrozenia námorníkov alebo námorných lodí.

Prvé experimenty s autonómnymi člnmi uskutočnilo britské Kráľovské námorníctvo v roku 2015 a ďalšie v rámci cvičenia Unmanned Warrior v roku 2016. Súčasné testovanie v spolupráci s ministerstvom obrany Spojeného kráľovstva posunulo technológiu použitú v plavidle P950 do stavu pripravenosti.

Zdroj | BAE

V nadchádzajúcich mesiacoch bude BAE Systems vykonávať ďalšie testovanie, ktoré má preukázať, že technológia je pripravená na integráciu do existujúcich systémov riadenia námorných lodí. Prispieť k tomu má aj nasadenie plavidla v rámci cvičenia NATO REPMUS, ktoré sa uskutoční koncom tohto roku v Portugalsku.

https://www.youtube.com/watch?v=ZuX5qFdiiI0#action=share

Vývoju autonómnych lodí mimo obranného sektoru sa venuje viacero firiem, pričom sa zameriavajú hlavne na nákladnú lodnú dopravu. Príkladom môže byť Rolls-Royce, ktorý v spolupráci s Intelom vyvinul riadiaci systém pre autonómne lode.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.