Plug-in hybridy sú spotrebiteľský podvod, tvrdia (nielen) Švajčiari

Hybridy „do zásuvky“, ktoré sa často aj u nás označujú anglicizmom plug-in hybridy (plug-in hybrid electric vehicles, PHEVs) spájajú výhody elektromobilov (tichý chod, lacná prevádzka z batérie, rekuperácia energie) a spaľovacích pohonov (rýchle tankovanie paliva na mnohých čerpačkách, dlhý dojazd, kúrenie a klimatizácia nevyčerpáva batériu a pod.).

Aj preto ich mnohí považujú za praktickejšie riešenie, minimálne v najbližších rokoch, oproti batériovým elektromobilom (BEV). Zdá sa však, že ich ekologické prínosy sú ilúziou.

Pozrite siToyota: „Hybridy a vodík budú úspešne konkurovať elektromobilom aspoň 30 rokov“

Juhošvajčiarsky kantón Valais (nemecky Wallis) si nechal vypracovať štúdiu od spoločnosti Impact Living, ktorá pomáha klientom pri prechode na ekologickejšie riešenia. Jej správa o spotrebe paliva plug-in hybridných EV na regionálnych cestách však ukázala, že výhody sú diskutabilné. „Tieto vozidlá neumožňujú žiadne zlepšenie životného prostredia,“ tvrdí inžinier Marc Muller, jeden z autorov štúdie, podľa ktorého ide o „spotrebiteľský podvod“.

Na základe štúdie, ktorá zistila, že plug-in hybridy dosiahli pri testovaní na švajčiarskych alpských cestách zanedbateľné výhody v oblasti emisií a spotreby paliva, sa švajčiarsky región Valais rozhodol „odstrihnúť“ ich od dotácií.

Štúdia zistila, že napriek hornatému terénu, ktorý by mal byť pre hybridy ideálny kvôli využitiu rekuperatívneho brzdenia, výhody PHEV sa neukázali. Merania skutočnej spotreby paliva odhalili, že PHEV sú ďaleko od sľubovaných parametrov a prinášajú minimálne, alebo žiadne výhody v porovnaní s klasickými autami.

Závery štúdie Impact Living  pritom nie sú ojedinelé. V Spojenom kráľovstve analýza skupín Transport and Environment a Greenpeace naznačila, že hybridné vozidlá vypúšťajú v priemere 120 g CO2 / km v porovnaní s priemerom 44 g CO2 / km, ktorý sa uvádza v oficiálnych „laboratórnych“ testoch. Na základe tejto štúdie začala Greenpeace nazývať PHEV „vlkom automobilového priemyslu v ovčom rúchu“.

Testy vykonané spoločnosťou Emissions Analytics na vozidlách BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander s plne nabitou batériou ukázali, že tieto hybridy vypustili o 28 – 89 % CO2 viac, oproti deklarovaným parametrom. Horšie to však dopadlo pri jazde s vybitou batériou, alebo pri režime nabíjania.

S vybitou batériou boli emisie o 300 až 800 % vyššie a pri jazde v režime nabíjania batérie PHEV vypúšťali dokonca až 12-krát viac CO2, ako uvádzajú oficiálne údaje.

„Plug-in hybridy sú falošné elektrické autá, postavené na laboratórne testy a daňové úľavy, nie na skutočné jazdenie. Testy ukazujú, že aj v optimálnych podmienkach, s plnou batériou,  znečisťujú ovzdušie viac, ako uvádza marketing. Vlády by mali prestať dotovať tieto autá miliardami z peňazí daňových poplatníkov“, uviedla Julia Poliscanova, vrchná riaditeľka pre čisté vozidlá v T&E.

Pozrite siŠKODA nebude robiť ďalšie hybridy, budúcnosť vidí v elektromobiloch

A aby toho nebolo málo, zdá sa, že hybridy predstavujú aj vyššie riziko vznietenia ako batériové elektromobily, alebo autá so spaľovacím motorom. To je však téma, na ktorú sa pozrieme samostatne.

ZdrojEuractiv,Electrek

Komentáre k článku