Jediným odpadovým produktom, ktorý pri výrobe elektriny generuje vodíkový palivový článok, je čistá voda. Prečo ju teda nevyužiť? Nikola Motor, azda trochu prehnane označovaná za rivala Tesly, prichádza s mierne uleteným nápadom, ktorý má zaujať verejnosť a podporiť marketing pred uvedením jej vodíkového pick-upu Badger.
Bollinger B2, Rivian R1T, či Tesla Cybertruck – všetky chystané elektrické pick-upy vzbudili zaslúženú pozornosť odvážnym dizajnom a ďalšími vlastnosťami a určitá kategória používateľov ochotne investuje nemalé peniaze do ich nákupu, len čo budú dostupné.
Výrobca vodíkových áut Nikola Motor nechce, aby sa jeho Badger v tejto konkurencii stratil, takže mu vymyslel tiež jednu neobyčajnú a nezameniteľnú funkciu. Okrem toho, že samotná prítomnosť palivových článkov odlišuje Badger od batériových elektromobilov, pridá údajne aj jednu šokujúcu výhodu.
Ako sme už spomínali, vodík sa v palivovom článku za prítomnosti vzdušného kyslíka mení na vodnú paru, z ktorej po kondenzácii vzniká čistá, destilovaná voda.
Podľa nedávneho tweetu Trevora Miltona, generálneho riaditeľa Nikola Motor, firma plánuje zachytávať túto vodu a dodávať ju používateľom. Badger bude mať čosi ako vodovodný kohútik, alebo pitnú fontánku. Túto odpadovú destilovanú vodu bude automobil využívať aj v ostrekovačoch.
Milton dokonca oslovil americkú spoločnosť Soda Stream, aby preskúmala, ako by bolo možné zahrnúť do vozidla aj prístroj na výrobu sódy. Nakoľko bezpečné by bolo pitie takejto kondenzovanej vody, je však otázne. Destilovaná voda je chemická zlúčenina H2O, ktorá neobsahuje žiadne minerálne nutrienty, ktoré sa bežne nachádzajú v pitnej vode (a v omnoho väčšej miere v minerálkach).
Toyota napríklad neodporúča piť vodu, ktorú vytvára palivový článok v jej vodíkovom modeli Mirai FCV. Destilovaná voda nie je vo svojej podstate škodlivá, ale okrem toho, že dokáže uhasiť smäd, nedáva organizmu žiadne minerály. Navyše funguje ako rozpúšťadlo a má tendenciu absorbovať minerály zo všetkých povrchov, s ktorými príde do styku. To sa týka aj plastových obalov, čo z nej nerobí ideálny nápoj.
Toyota testovala odpadovú vodu z Mirai v špeciálnom laboratóriu a konštatovala, že je skutočne pitná. Napriek tomu ju však piť neodporúča, pretože počas jazdy by ju údajne mohli kontaminovať mikroorganizmy z okolitého prostredia, napríklad baktérie E.coli.
Zdá sa, že ideálne bude využívať vodu z palivových článkov len v ostrekovačoch, alebo iných systémoch vozidla a celý nápad s „pitnými fontánkami“ je zo strany Nikoly hlavne marketingový ťah, ktorý má nabudiť záujemcov o chystaný Badger.
Možno efektívnejšie, ako špekulovať o výrobe sódovky, by bolo ukázať aspoň funkčný prototyp vozidla. Ten zatiaľ Nikola Motors nepredviedla, zato už začala prijímať (vratné) zálohy na predobjednávky vo výške 250 až 5 000 dolárov.
Vozidlo bude zrejme predstavené až na nadchádzajúcom podujatí Nikola World 2020, naplánovanom na 3. až 5. decembra. Očakávaná cena vodíkového pick-upu má byť okolo 60 000 USD.