Pod strategickými surovinami sme si doteraz predstavovali hlavne ropu a zemný plyn, na ktorých stojí energetika, doprava, aj chemický priemysel. S rastúcim trendom elektromobility sú však kľúčovým faktorom batérie a v tých je popri lítiu dôležitým kovom aj kobalt.
Plány na znižovanie uhlíkovej stopy v doprave rátajú s rýchlou elektrifikáciou áut, takže dopyt po batériách a tým aj po lítiu a kobalte prudko rastie, pričom hrozí nedostatok týchto surovín.
Mnohí výrobcovia batérií a automobilky si to uvedomujú, preto plánujú používať batérie so zníženým, alebo dokonca nulovým obsahom kobaltu. Tento prechod však vyžaduje čas.
Medzitým investigatívci z New York Times (NYT) odhalili prudké zrýchlenie ťažby kobaltu v Číne a v Demokratickej republike Kongo, ktorá je s podielom 70 % dominantným producentom kobaltu vo svete.
Vyšetrovanie NYT sa zameriava najmä na juhozápadný región Konžskej demokratickej republiky nazývaný Kisanfu, kde sa nachádzajú jedny z najväčších svetových zásob kobaltu a ťažbu z veľkej časti ovláda Čína.
Podľa denníka je dnes 15 z 19 baní na produkciu kobaltu v krajine vo vlastníctve čínskych spoločností, ktoré dostali od štátom podporovaných inštitúcií pôžičky a financovanie v hodnote najmenej 12 miliárd dolárov. Päť najväčších spoločností má úverové zdroje až okolo 124 miliárd dolárov. USA v tomto súboji o suroviny ťahajú za kratší koniec už od roku 2016, keď veľká americká ťažobná firma predala dve obrovské zásoby kobaltu čínskemu konglomerátu China Molybdenum.
Správa prichádza v čase, keď sa americký Senát pripravuje na hlasovanie o návrhu zákona Build Back Better, ktorý by zahŕňal 320 miliárd dolárov v rozšírených daňových úveroch na obnoviteľnú energiu a elektromobily a ďalších 110 miliárd dolárov na zlepšenie dodávateľských reťazcov technológie obnoviteľnej energie v USA.
Americký prezident Joe Biden chce do roku 2035 dosiahnuť dekarbonizáciu rozvodných sietí a do roku 2030 zvýšiť podiel elektrifikovaných áut na polovicu zo všetkých predajov nových vozidiel USA. Na americké pomery ide o ambiciózny cieľ. Podľa správy LMC Automotive má byť v tomto roku podiel predaných elektromobilov menší ako 4 %.
Analytici však už dnes varujú pred blížiacim sa nedostatkom batérií pre elektromobily, ktorý môže mať podobné dopady ako súčasné globálne výpadky polovodičov.
Americké automobilky ako Tesla, General Motors a Ford sa pripravujú na dramatické zvýšenie dopytu po kobalte a lítiu v nadchádzajúcich rokoch, aby pokryli zvýšenie výroby elektromobilov, čo môže potenciálne zdvihnúť ceny surovín.
Podľa spoločnosti Benchmark Mineral Intelligence sa to deje už dnes a ceny batériových článkov spolu s cenami surovín, najmä lítia, rastú. Medzinárodná energetická agentúra varuje, že dodávky z existujúcich baní môžu do roku 2030 pokryť len polovicu požiadaviek na lítium a kobalt.
Zdá sa, že boj o strategické suroviny sa rozbieha. J. Biden nedávno počas návštevy závodu General Motors naznačil, že vláda USA má ambície rozbehnúť preteky o minerály s Čínou „vo veľkom štýle“.