Reklama

Mercedes vyvíja solárny lak, ktorý vraj „odstrihne“ elektromobily od nabíjačiek

Juraj Procházka

Vyvíjaná fotovoltická suspenzia by mohla premeniť bežné diely karosérie na solárne panely. Znie to ako sci-fi, na druhej strane podobné nápady tu už boli a nedá sa povedať, že by skončili veľmi slávne. Mercedes-Benz tvrdí, že vyvíja solárny lak na autá, ktorý by umožnil majiteľom elektrických vozidiel v lokalitách s vysokým podielom slnečného svitu, ako je napríklad  Los Angeles, pokryť energetickú spotrebu pre ich každodenné jazdy bez toho, aby sa museli pripojiť na nabíjačku.

Nemecká automobilka túto myšlienku naznačila minulý týždeň počas prezentácie budúcich technológií vo svojom výskumnom a vývojovom centre v nemeckom Sindelfingene. Fotovoltický materiál v podobe pasty sa nanáša na panely karosérie vo vrstve hrubej len 5 mikrometrov, tenšej ako ľudský vlas, a pridáva zanedbateľnú hmotnosť len 50 g / m2. Pokrytie celej karosérie stredne veľkého SUV týmto materiálom by vytvorilo až 11 m2 plochy zachytávajúcej slnko, čo je viac ako trojnásobok oproti 3 m2, ktoré sú k dispozícii z flexibilného panelu na streche.

Pozrite si

Najdrahší solárny elektromobil Lightyear môžete mať za zlomok pôvodnej ceny!

Obsah pokračuje pod reklamou

Mercedes-Benz odhalil svoje zámery do budúcnosti elektrických vozidiel (EV). Vývoj fotovoltického laku na podporu dojazdu EV je jedným z nich. Ďalšie sa týkajú inovatívneho invertora, ktorý by okrem iného umožnil kombinovanie rôznych druhov batérií, a bŕzd integrovaných priamo do elektromotorov.

Pozrime sa však na „fotovolotickú karosériu“. Každý panel karosérie musí byť galvanicky oddelený a zapojený do meniča, ktorý posiela elektrinu do batérie alebo priamo do motorov. Solárny materiál je pokrytý farbou na báze nanočastíc, ktorá umožňuje 94 percentám slnečnej energie dostať sa do fotovoltického povlaku a zároveň ponúka celé spektrum výberu farieb.

Zdroj | Mercedes-Benz

Tmavšie farby zachytávajú viac energie ako svetlejšie odtiene, pričom solárne panely vo forme fotovoltického laku dosahujú až 20-percentnú účinnosť pri konverzii slnečného svetla na elektrinu. To je na rovnakej úrovni ako dnešné mainstreamové komerčne dostupné solárne panely.

Plocha 11 m2 zodpovedá podľa Mercedesu ploche stredne veľkého SUV a v „solárnom“ prevedení má byť schopná v ideálnych podmienkach (napríklad v Los Angeles) zaistiť ročný dojazd okolo 20 000 km s voľnou energiou. To nevyzerá zle. Samozrejme, vo väčšine stredných zemepisných šírok zďaleka nie je k dispozícii toľko slnečných dní v roku. Ale Mercedes-Benz tvrdí, že aj v strednej Európe (v Stuttgarde) by takéto EV zvládlo v priemere 12 000 km ročne, alebo 1 000 km mesačne bez nabíjania zo siete.

Technológia je pritom postavená na netoxických a dostupných surovinách a solárny lak má byť ľahko recyklovateľný a lacnejší ako bežné solárne panely.

Zdroj | Mercedes-Benz

Aby sme však do tohto optimizmu vniesli trochu realizmu, skúsme sa zamyslieť nad skutočnými možnosťami solárneho nabíjania EV. Celoplošné pokrytie auta FV panelmi iste dáva väčší elektrický výkon, ako solárny panel iba na streche vozidla. Ale kým strecha je prakticky vždy ožiarená celá, karoséria bude mať neustále niektoré časti v tieni. Ak by sme prehnane rátali, že až 70% plochy bude v priemere vystavenej slnku, máme ekvivalent asi 7,7 m2 FV panelov. Tie by pri účinnosti 20% (v ideálnych podmienkach!) generovali 1,54 kWp elektrickej energie. Po konverzii o čosi menej. Čo je takmer 3x menší výkon, ako dokáže dodať obyčajná domáca nabíjačka v garáži s jednofázovým rozhraním 240 V / 16 A (3,8 kW). Keď sa zamračí, tieto výpočty skolabujú., na druhej strane, slnko svieti zadarmo.

Pozrite si

Lightyear 2: Solárny elektromobil pre masy s dojazdom 800 km

Že však ide o tenký ľad, ukazuje aj príbeh spoločnosti Lightyear, ktorá s myšlienkou auta na solárny pohon prišla už pred niekoľkými rokmi a od investorov získala nemálo prostriedkov, napriek dramatickej cene 250 000 USD za avizovaný model Lightyear 0.

Zdroj | Lightyear

Malosériová výroba Lightyear 0 je už minulosťou

Začiatkom roka 2022 spoločnosť Lightyear z dôvodu finančných problémov ukončila sériovú výrobu svojho debutového modelu Lightyear 0, krátko po spustení. Následne musela spoločnosť podať návrh na konkurz a v zníženom rozsahu sa jej podarilo reštartovať v apríli 2023 vďaka finančnej injekcii od ďalšej skupiny investorov. Tých presvedčila, že rozbehne sériovú výrobu dostupnejšieho modelu Lightyear 2. Ani tento plán však nevyšiel a nový reštart spočíva podľa oficiálnej stránky spoločnosti niekde inde. Cieľom spoločnosti Lightyear je stať sa popredným OEM dodávateľom technológií solárnej mobility pre medzinárodné automobilové spoločnosti. Takže už žiadne elektromobily.

Zdá sa, že komerčné solárne elektromobily sú pre automobilky tvrdý oriešok. Aj v prípade Mercedes-Benz ide o výskumný projekt, u ktorého nie je jasné, či sa dostane do výroby. Ak by sa však presadil a bol by dostupný za rozumnú cenu, bol by to vítaný príspevok na potlačenie „strachu z nedostupného dobíjania“.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.