V rámci „zelenej dohody“ Európskej únie, ktorú kritici nazývajú skôr „zelený údel“, sa podniky a inštitúcie začínajú aj dobrovoľne angažovať na znižovaní svojej uhlíkovej stopy. Znečisťovanie životného prostredia totiž kazí dobré meno značky. V týchto trendoch je síce často plno greenwashingu, čiže „vymývania mozgov ekologickým zahmlievaním“, ale Mercedes-Benz chce skutočné prínosy energie z obnoviteľných zdrojov.
Nespolieha sa preto na rôzne virtuálne prísľuby, ale buduje vlastné kapacity na výrobu čistej elektriny. Aktuálne uzavrela automobilka zmluvu s nemeckou spoločnosťou UKA v hodnote niekoľkých stoviek miliónov eúr na vybudovanie veternej farmy v priestoroch svojej testovacej dráhy v Papenburgu v severnom Nemecku.
Inštalácia 20 veterných turbín s celkovým výkonom viac ako 120 MW by sa mala realizovať do roku 2025. Veterná elektráreň po uvedení do prevádzky v roku 2026 má pokrývať približne 20 % ročnej spotreby elektriny Mercedes-Benz v Nemecku.
Vetrom to ale nekončí. Automobilka uvažuje na svojej testovacej dráhe s rozlohou zhruba 800 hektárov aj o výstavbe solárnej elektrárne. Do roku 2025 sa chystá nainštalovať na svojich pozemkoch fotovoltiku s výkonom až 140 MW.
Mercedes-Benz v súčasnosti pokrýva 45 % celkovej spotreby energie pri výrobe z obnoviteľných zdrojov (hlavne od dodávateľov). Toto číslo chce do roku 2030 zvýšiť na 70 % aj vďaka vlastným elektrárňam. Ciele nemeckej automobilky v oblasti udržateľnosti výroby však siahajú ďalej.
Do roku 2039 plánuje prevádzkovať svoju globálnu sieť výrobných závodov výlučne s obnoviteľnými zdrojmi energie a ekologické myslenie sa odrazí aj v samotných autách.
Do roku 2030 chce v porovnaní s rokom 2020 znížiť emisie na osobné auto počas celého životného cyklu minimálne o polovicu. Tento cieľ má zaistiť celý komplex opatrení – prechod na elektromobilitu, nabíjanie elektromobilov elektrinou z obnoviteľných zdrojov, vývoj technológie batérií a široké využitie recyklovaných materiálov a „zelenej“ energie vo výrobe.
Práve uvedený životný cyklus je relevantným kritériom pri posudzovaní reálnej uhlíkovej stopy všetkých produktov, nielen automobilov. Samotná elektrina zo slnka a vetra použitá pri výrobe elektroáut, alebo pri ich nabíjaní, ešte nezaručuje ich nulovú uhlíkovú stopu. Ale recyklácia a komplexný prístup môže túto uhlíkovú bilanciu podstatne vylepšiť.