Reklama

Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC - Našli sme najlepšie plug-in-hybridné SUV?

Roman Calík

Plug-in-hybrid je často diskutovanou témou, názory na kombináciu elektromobilu a klasického pohonu sa líšia. Nie je však plug-in-hybrid ako plug-in-hybrid.

V prípade Mercedes-Benz ide o úplne iný level, aj v novom GLC ukázal ako spojiť to najlepšie z jedného aj z druhého sveta. Našli sme kráľa plug-in-hybridov?

Vyskúšali ste si už spojenie elektrického auta s klasickým? Nemyslíme bežné hybridné automobily, aj keď i v tomto svete dokážete pár kilometrov alebo skôr len metrov prejsť čisto vďaka elektrickému pohonu. Batérie sú však maličké, elektromotor nevýkonný a dlhšia jazda či vyššia rýchlosť v elektrickom režime nie je možná. A tu nastupujú plug-in-hybridy.

Obsah pokračuje pod reklamou

Batérie sú väčšie, dojazd v elektrickom režime môžeme počítať na desiatky kilometrov a dokážu ísť v elektrickom režime kľudne aj rýchlosťou 140 km/h. Avšak spomeňte si, možno aj na základe našich testov, koľko dokážu plug-in-hybridy reálne prejsť, ako rýchlo sa nabíjajú… v porovnaní s čistými elektromobilmi jednoducho výrazne strácajú. A tento rozdiel Mercedes-Benz dokáže zmazať dokonale. Opäť sme si to vyskúšali na najnovšej generácii GLC.

Novinku Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC som si na moje požiadanie prebral s vybitou batériou, mal som práve v kalendári tlačovú konferenciu operátora O2 v Aupark Tower, a tak som si chcel vyskúšať prvé ostré nabíjanie v praxi.

Už samotný fakt, že plug-in-hybrid od Mercedes-Benz viete nabíjať aj na DC nabíjačkách odlišuje tieto autá od zvyšku konkurencie. Neviem o žiadnom inom plug-in-hybride (okrem ostatných modelov výrobcu Mercedes-Benz), ktoré by ste dokázali nabiť mimo domu takto rýchlo. V podstate tu sa ukazuje prvá obrovská výhoda testovaného modelu. Ak idem aj na chvíľu niekam do nákupného centra, alebo mám na mojej trase rýchlonabíjaciu stanicu, jednoducho sa nabijem bez dlhého státia na nabíjačke. Bežný plug-in-hybrid by som na polhodinu ani neskúšal nabíjať…načo, na dojazd 10 či 15 kilometrov? Oplatí sa to? Ani nie.

Lenže Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC vám doslova dá pocítiť, aké je to, ak vlastníte elektromobil. Nabíjanie je totiž možné výkonom až do 60 kW, môže byť? Áno, mnohé moderné elektromobily sa nabíjajú aj dvojnásobným výkonom, avšak v praxi je k dispozícii viac 50 kW nabíjacích staníc ako tých, ktoré zvládnu vyšší výkon. Nehovoriac o tom, že aj keď váš elektromobil ponúka napríklad 125 kW nabíjanie, často v praxi i tak nabíjate výkonom „len“ okolo 60 kW (vlastná skúsenosť).

Začínam rozmýšľať, či som nemal radšej zvoliť pomalšie nabíjanie, predsalen tlačovka nebude trvať iba 33 minút, ako mi ukazuje palubný počítač plug-in-hybridného GLC čas do úplného nabitia. Totiž treba povedať, že v nastavení MBUX infotainmentu máte možnosť zvoliť si aj pomalšie nabíjanie (ak by ste na cestách často nabíjali – môže byť vhodné pre šetrenie batérie).

Pozrite si

BMW 230e xDrive Active Tourer je plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel

Reálne som batériu nabil za 36 minút a odobral 26,9 kWh. Tu si treba dať pozor, akého máte poskytovateľa resp. nabíjací program. Od toho potom závisí, koľko za 1 kWh na DC nabíjaní zaplatíte. Pozitívnou správou je, že priamo v infotainmente vidíte na mapách nabíjacie stanice aj s výkonom. Dokonca máte informáciu o tom, či sú voľné, obsadené a pri niektorých vidíte aj cenu za nabíjanie. Pre obrazovku s EV informáciami a nastaveniami je pod displejom aj samostatné dotykové tlačidlo.

Kým som od auta odišiel, videl som max. nabíjací výkon 44 kW, aplikáciu som ešte nemal nainštalovanú. A dojazd? Odhadovaný 97 km, krása! Priznám sa, že som sa z tlačovej konferencie ponáhľal, aby som neblokoval miesto niekomu inému, i keď po dokončení nabíjania je možné konektor odpojiť. Moja prvá trasa v čisto elektrickom režime má 30 km. Priemerná spotreba na úrovni 26,3 kWh/100 km nie je najnižšia. V batérii mi ešte ostáva energia na prejdenie 65 km (66 % kapacity), bude to tak naozaj?

Jazda je komfortná, tichá, jednoducho tak ako by ste od luxusnej prémiovej značky očakávali. Oceňujem kvalitu obrovského displeja, nielen grafiku, ale aj odozvy či riešenie menu, v ktorom som ihneď doma a viem presne, čo a kde mám hľadať. Pokračujem v mojej dennej rutine, vraciam sa domov z práce a mám za sebou 61 km. Priemerná spotreba sa vyšplhala na 28,6 kWh/100 km, čo ma nemilo prekvapuje. Takéto hodnoty patria k najvyšším, aké si kedy pamätám. A to sa týka nielen plug-in-hybridov, ale aj čistých elektromobilov.

Jazdím totiž s relatívne kompaktným SUV, no pohotovostná hmotnosť je až 2 415 kg (informácie z TP)! Priatelia nie je to málo, ale dá sa tomu rozumieť. Batéria, ktorú výrobca použil má kapacitu až 31,2 kWh. Ak si dobre spomínam, je to viac ako mali kedysi plnohodnotné elektromobily, napríklad taký Hyundai IONIQ Electric. Ten však dokázal jazdiť so spotrebou aj na úrovni 12 kWh/100 km, takže dokázal kľudne prejsť cez 200 km, tu je to úplne inak. Čo je skvelá správa je fakt, že batéria je oproti pôvodnej generácii modelu s plug-in-hybridnou motorizáciou viac ako 2x väčšia!

Obsah pokračuje pod reklamou

Napriek vyššej spotrebe som s plne nabitou batériou prešiel 81 kilometrov. Je to v prípade plug-in-hybridu najvyššia hodnota, akú som kedy dosiahol. Teoreticky by som však mal prejť až 112-128 km (WLTP). To by sa možno i dalo dosiahnuť, ak by bola vonkajšia teplota ideálnejšia na úrovni 23 stupňov, a nie 10-14. Treba uznať, že to kam GLC 300 de prejde v praxi, majú mnohé lepšie plug-in-hybridy skôr ako teoretickú hodnotu. Tu je to štandard. Len tá spotreba, celkovo sa mi ustálila na 29,8 kWh/100 km, to je jednoducho veľmi veľa. Čo vás však poteší je dojazd, ktorý vidíte na spaľováku. Aj tu je Mercedes-Benz výnimkou, ako jediný totiž kombinuje elektrický pohon s dieselovými agregátmi, a tak nie je problém vidieť hodnotu 921 km. Ďakovať môžeme aj veľkej palivovej nádrži s rezervou 71 litrov. Wow.

A ako som skončil po prejdení prvých 100 kilometrov? Reálne som z nich prešiel 84 km v elektrickom režime (3 km som ešte narekuperoval), pričom kombinovaná spotreba bola 1,2 l/100 km a 24,2 kWh/100km. Ak by som nabíjal takto denne, čo je reálne pri kúpe podobného modelu a možnosťou nabíjania doma, skutočne by som dieselový agregát využíval minimálne.

Nabíjam opäť, tentokrát priamo v redakcii, kde využívam náš Wallbox ZSE Drive. Aj tu musím GLC-čko pochváliť, opäť sa cítim, akoby som nabíjal elektromobil. Prečo? Lebo palubná nabíjačka pustí 11 kW! Bravó. Mnoho plug-in-hybridov ešte stále ponúka len 3,7 kW nabíjanie, tie lepšie 7,4 kW…no 11 kW rozhodne nie je štandard, ide totiž o štandard pre elektromobily. V menu si viem dokonca vybrať nabíjací program, podľa čoho mi softvér nastaví optimálne nabitie batérie podľa mojich zvyklostí.

Digitálny prístrojový panel mi dokonca počas nabíjania v redakcii ukazuje výkon 12 kW. A ide to skutočne rýchlo, na 70 % kapacity batérie sa viem nabiť za 1h 40 minút, úplne plnú by som mal do dve a pol hodiny. Skvelé parametre. Spomeňte si ako s autom jazdíte, prídete do práce, niečo urobíte, máte stretnutie, máte nabité. Vyrazíte na stretnutie, ak je tam bežné AC nabíjanie (lebo v tomto prípade dáva zmysel aj nabíjanie na verejných staniciach AC), alebo DC nabíjanie, ani nestihnete skončiť stretnutie, môžete mať opäť batériu plnú. Bežne totiž nejazdíte tak, že batériu nabijete naplno a čakáte kým sa úplne vybije, nabíjate priebežne. Keďže mám opäť cestu na DC nabíjačku, nabíjam opäť naplno. Tentokrát vidím dojazd 100 km!

Nabíjanie mi trvalo 34 minút. Tentokrát som prešiel 83 km, teda veľmi podobne ako na prvýkrát. Spotreba mi mierne klesla, dosiahol som úroveň 28,2 kWh/100 km. Porite sa však, čo vidím na palubnom počítači po prejdení 222 km od začiaku testu (2 nabíjania).

Idem na 3-tie nabíjanie. Tentokrát využívam program Mercedes me Charge. Totiž, ak si kúpite nový Mercedes-Benz s batériou, môžete využívať aj zvýhodnené nabíjanie práve pomocou kartičky Mercedes me Charge. Rozhodne sa na ňu opýtajte predávajúceho, AC aj DC nabíjanie môžete mať veľmi výhodne nielen na Slovensku, ale aj v celej Európskej únii. Za nabíjanie pritom budete platiť na faktúru.

Tentokrát som milo prekvapený, vidím výkon nabíjania až 62 kW, teda kúsok nad hodnotu, akú mi Mercedes-Benz pri GLC 300 de 4MATIC deklaruje. Úplne vybitú batériu nabijem za 29 minút. A už to vyzerá lepšie, dojazd po treťom nabití vidím 107 km! Podotýkam, stále jazdím plug-in-hybrid.

Obsah pokračuje pod reklamou

Batérii som dodal celkovo 26,67 kWh. Tentokrát som už nabíjanie sledoval aj cez aplikáciu, ktorá patrí opäť k tomu lepšiemu. Počas nabíjania vidíte detailné informácie o stave nabitia (aj odhadovanom dojazde) vrátane nabíjacieho výkonu. Priamo v aplikácii si viete meniť nabíjacie programy, zapnúť rýchle nabíjanie a podobne. Jednoducho všetko na jednom mieste. Ak ste ďalej od auta, môžete si ho nechať pred príchodom vyhriať alebo vychladiť. Rovnako ma potešila funkcionalita, ktorá sleduje okolie auta a v prípade kolízie vám vytvorí video záznamy. Celkovo je aplikácia Mercedes me mimoriadne prehľadná a ponúka množstvo funkcionalít.

Dúfam, že toto bude prvý plug-in-hybrid, s ktorým reálne prejdem 100 km. Niežeby som ich pri mojej dennej rutine potreboval, ale ide o akúsi psychologickú hranicu, kde si mnohí povedia, že to fakt dáva zmysel. Nepodarilo sa. Vonku bola zima, dlhodobo 8-10 stupňov. A tak som s plnou batériou tentokrát prešiel najmenej, „len“ 75 km s extrémne vysokou priemernou spotreb ou 32,3 kWh/100 km. Uff, toto som nečakal. Priznám sa, užíval som si aj diaľnicu, neobmedzoval sa v rýchlostiach či v komforte na palube…ale keď som na palubnom počítači videl odhadovaný dojazd 107 km, nečakal som, že dám 75.

Rozhodol som sa, že pestanem nabíjať a idem vyskúšať, akú spotrebu bude mať plug-in-hybrid v čisto hybridnom režime, t.j. keď energiu získava len rekuperovaním. Spomínate si na hmotnosť GLC-čka? Tak vedzte, že pri takto ťažkom aute som po prejdení 288 km v čisto hybridnom režime dosiahol spotrebu 7,4 l/100 km (podarilo sa mi prejsť aj jeden 59 km úsek so spotrebou 6,8 l/100 km). Ak by to bol benzín, nepoviem nič. Lenže toto je spotreba dvojlitrového dieselového agregátu (145 kW/197 koní), ktorému pomáha elektromotor. Opäť treba povedať, že je vyššia ako som očakával.

K akustickému a celkovo technologickému komfortu na palube sa netreba ani vyjadrovať. Aktuálne si nič lepšie neviete v konkurenčných vodách dopriať. To je však už na úplne inú kapitolu, vrátane správania sa asistenčných systémov. Ak raz vyskúšate Mercedes-Benz, budete rozmýšľať, kde sú ostatní a prečo sa len s nastaveniami systémov „hrajú“, keď sa to dá nastaviť tak, aby vás neotravovali a naopak, pomáhali vám. A čerešničkou na torte sú rozhodne svetlá, dokonca s grafikou, ktorú vám premietnu keď k vášmu GLC-čku v noci prídete alebo ho zaparkujete – nádhera!

Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC je z pohľadu technológie či komfortu na palube najlepším plug-in-hybridom, aký som kedy jazdil. Má veľkú batériu a tým výborný dojazd čisto na elektrický pohon, vysoký kombinovaný výkon (245 kW, 333 koní), rýchle DC nabíjanie, ale aj palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW, ktorá je skôr typická pre elektromobily. Má vôbec nejakú nevýhodu?

Žiaľ áno. Rozhodne nepoteší spotreba, a to v čisto elektrickom ako aj v hybridnom režime. Rovnako sa musíte uspokojiť s menším batožinovým priestorom. Kvôli batériám máte k dispozícii 470 litrov, pričom GLC bez batérií ponúkne objem až 600 litrov. Nepoteší ani to, že hlavný displej budete musieť neustále čistiť (pozrite si záverečnú fotografiu v našej galérii). A cena, hmm. Urobte si názor sami, avšak nielen mňa, ale i kolegov prekvapila. Testovaný model vyšiel na 103 253 eur (plug-in-hybrid GLC 300 de 4MATIC v základe stojí podľa web stránky Mercedes-Benz – 79 074 €).

Obsah pokračuje pod reklamou
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.