Kupujete si nové auto a rozmýšľate, či elektromobil dáva zmysel? Čo tak kombinácia sveta klasických spaľovacích motorov a elektromobilov?
Vyskúšal som si najnovšiu generáciu plug-in hybridu v novom BMW radu 2 Active Tourer a poviem vám, ak poskytne slušný dojazd, celá technológia dáva zmysel. Nie je však pre každého.
Je plug-in hybrid len výmysel výrobcov, ako sa čo najlepšie vysporiadať s emisnými normami, alebo to môže byť užitočné auto aj pre vás? Túto otázku som si položil aj ja pri výbere vlastného nového automobilu a teraz som si v praxi vyskúšal, či som sa rozhodol správne. Mnohí totiž plug-in hybridnú technológiu zatracujú, treba si však uvedomiť, že tak ako dnes elektromobil nie je ideálnou voľbou pre každého, ani plug-in hybrid nie je ideál pre každého.
Na test BMW 230e xDrive Active Tourer som sa veľmi tešil, pretože som si mohol vyskúšať v praxi čo dokáže nová generácia plug-in hybridov od BMW. Bude dojazd skutočne dostatočný? Ako to bude s využívaním automobilu v čisto elektrickom režime? Koľko ma to vlastne bude stáť, ak budem jazdiť na elektrinu a nabíjať doma či v redakcii?
Najskôr je dobré si povedať, čo koľko si priplatíte, ak si zvolíte testovanú motorizáciu. V prípade modelu BMW radu 2 Active Tourer sa môžete rozhodnúť pre dve plug-in hybridné verzie. Tá slabšia s označením 225e má kombinovaný výkon 245 koní (180 kW) a štartuje na cene 43 129 €. V tomto prípade máte k dispozícii elektromotor s výkonom 80 kW. Nami testovaná verzia s riadiacimi páčkami na volante s označením 230e je najvýkonnejším dostupným plug-in hybridom pre daný model (identickú motorizáciu poskytuje aj nová generácia BMW radu X1) stojí 46 179 €. Tu sa pripravte na poriadny kombinovaný výkon až 326 koní (240 kW), pričom ten ponúkne kombinácia 110 kW spaľovacieho motora a 130 kW elektrického motora.
A príplatok? Podľa toho, s čím plug-in hybrid 230e porovnávate. Ak by sme porovnali testovanú motorizáciu s úplne základným benzínovým motorom 216i s výkonom 122 koní (90 kW), priplatili by ste si presne 13 700 €! Aj keď by vám táto základná motorizácia mohla stačiť, porovnávali by sme neporovnateľné. Odhliadnuc od výkonu, plug-in hybrid je už štvorkolka, nakoľko elektrický motor poháňa zadnú nápravu. V zásade ak jazdíte v prípade plug-in hybridnej motorizácie len v elektrickom režime, máte zadný náhon. Štandardný motor poháňa totiž prednú nápravu.
Trochu bližšie by sme boli, ak by sme porovnávali verziu 223i xDrive Active Tourer, najvýkonnejšiu benzínovú motorizáciu, ktorej výkon je už 218 koní (160 kW). Cena automobilu je v tomto prípade 41 629 €. Stále tu máme síce o viac ako 100 koní menej v porovnaní s plug-in hybrid verziou, ale v bežnej motorizácii už viac nedostanete. Rozdiel by tak bol +4 550 € (len pre zaujímavosť treba dodať, že ak by ste si vybrali porovnateľnejší výkon plug-in hybridu 225e xDrive, príplatok za plug-in by bol + 1500 €). Stojí za to? Poďme sa teda pozrieť, ako BMW 230e xDrive Active Tourer jazdí.
Ak sa rozhodujete pre plug-in hybrid, je dobré aby ste mali možnosť nabíjať ho doma či v práci. Prečo? Lebo to inak nedáva zmysel, nabíjanie na externých nabíjacích stojanoch trvá dlho (nie je to na rýchly nákup) a nie je najlacnejšie. Úplný ideál by bol, ak si zaostaráte Wallbox. Mimochodom, Wallbox BMW (22 kW) patrí k najlacnejším na trhu, to by ste možno ani nepredpokladali. Pripraviť naň si treba 600 € a náklady na inštaláciu.
Mám však aj dobrú správu, resp. viac. Prvou je, že výkon nabíjania v novej generácii plug-in hybridných BMW sa zvýšil na 7,4 kW. Konečne! Zaujímavé je, že nám pri nabíjaní z redakčného Wallboxu ZSE Drive ukazoval palubný počítač BMW výkon 8 KW. Skvelé, takto máte „plnú“ vždy za menej ako 2,5 hodiny.
Batéria má totiž kapacitu 16,3 kWh, pričom využiteľná je kapacita 14,2 kWh. Ďalšou dobrou správou je, že Wallbox je rozhodne praktické a dobré riešenie, ale v zásade ak máte dom a vyvedenú klasickú zásuvku pred ním, batériu si z nej nabijete za cca. 7 hodín. Kábel je štandardnou výbavou. Jednoducho večer dáte nabíjať, ráno máte batériu nabitú.
Ešte lepšou správou je, že ak máte doma 400V zásuvku, od BMW dostanete (opäť štandardná výbava) aj špeciálny kábel tzv. Flexible Charger, ku ktorému si za cca. 90 € viete dokúpiť adaptér práve na 400V zásuvku. Wallbox možno ani nebudete potrebovať, lebo takýmto spôsobom viete aj doma nabíjať váš plug-in hybrid výkonom 7,4 kW!
A poďme na samotnú jazdu. Treba povedať, že BMW 230e xDrive Active Tourer je mimoriadne kvalitný plug-in hybrid, ktorý si vás bude hýčkať luxusom. Testovaná verzia navyše ponúkala aj balík M Sport, vďaka čomu nielen lepšie vyzerá, ale napríklad vo vnútri máte okrem iného špičkové športové sedadlá s kombináciou koženého a Alcantara čalúnenia, kde si viete dopriať aj príplatkovú masáž sedadiel. Súčasťou balíka M Sport je toho viac, vrátane adaptívneho M podvozku či rôznych M Sport doplnkov v interiéri a exteriéri. Príplatok je síce 3 669 €, ale osobne by som vám tento balík odporúčal.
Dobré je, že už v štandarde dostanete k plug-in hybridnému BMW radu 2 Active Tourer zakrivený displej, kde prístrojová 10,25″ časť má nádhernú grafiku a môžete si ju prispôsobiť v rôznych úrovniach. Dotyková časť displeja má uhlopriečku 10,7″ a žiaľ chýba tu hardvérové ovládanie iDrive. Na dotyk si však zvyknete rýchlejšie, ako si myslíte.
Moje prvé nabíjanie som ukončil s plánovaným dojazdom 61 km pri 100% nabitej batérii. Trochu u mňa zavládlo sklamanie, nakoľko metodika WLTP počíta s dojazdom 82 – 93 km. Po mojich skúsenostiach očakávam nižší dojazd, ale dúfal som, že minimálne uvidím na digitálnom prístrojovom panely vyššiu hodnotu. Aká bude realita a skutočný dojazd, keď plán je 61 km?
Začínam cestou domov, ktorá kombinuje okresky a diaľnicu, cca. pol na pol. Na diaľnici idem 120 km rýchlosťou, čo je aj moja bežná prax, neponáhľam sa. Spotrebu mám po prejdení 23,7 km presne 19,8 kWh/100 km a dojazd mi ukazuje ešte 40 km. To je vcelku milé prekvapenie, vyzerá to tak, že sa na údaje o dojazde z palubného počítača môžem vcelku spoľahnúť.
Dobrou správou je i to, že celá jazda bola v plne elektrickom režime bez akéhokoľvek zapnutia klasického benzínového motora. Ak si raz v menu nastavíte režim ELECTRIC, auto pôjde v elektrickom režime kým nevybijete batériu. Toto mnohé plug-in hybridy nedokážu, často si najmä v zime pomáhajú aj benzínovým motorom. Teším sa, že BMW to nastavilo tak, ako si to predstavujem.
Ikonu Hluk motora nechávam vypnutú, nepotrebujem ho počuť 🙂 Škoda je, že mi v aute chýba hardvérové tlačidlo pre aktiváciu pohonu ELECTRIC. Takto musím vyvolať jazdné nastavenia, ísť do položky Pohon a podvozok a aktivovať či deaktivoať režim. Naopak priznávam, že vlastne ak chcete maximálne využívať elektrický režim, stačí ho raz zapnúť a už sa nestaráte.
Prekvapilo ma, aké je auto v elektrickom režime živé. Až do rýchlosti 140 km môžete naplno fungovať s elektromotorom, akoby ste jazdili elektromobil. Výkon elektromotora 130 kW, čiže 177 koní poriadne cítiť. Nepamätá si takto svižný a živý plug-in hybrid, doslova „radosť jazdiť“. V tomto prípade máte vlastne zadný náhon (elektromobil poháňa zadnú nápravu), čo poteší fanúšikov BMW, ktorí tie nové „predokolky“ kritizovali.
Plný výkon 326 koní dostanete ak stlačíte páčku pod volantom s nápisom BOOST, vtedy ho máte k dispozícii na 10 sekúnd, a to už je úplne iná káva priatelia.
Koľko ma stála takáto cesta domov? V podstate som spotreboval cca. 5 kWh. Keďže som nabíjal v redakcii, kde nás vychádza 1 kWh na 0,38 € (cena energie vrátane distribučných poplatkov), takáto trasa ma vyšla na 1,52 €. Ak by som však nabíjal doma s cenou odberu energie pred domácnosti, tu by som za 1 kWh vrátane distribučných poplatkov zaplatil 0,16 €. V tomto prípade by ma cesta vyšla na 80 centov. Pri domácom nabíjaní by som pri spotrebe na úrovni 20 kWh/100 km zaplatil len 3 € a 20 centov za prejdených 100 km. Len pre porovnanie, to by som musel mať spotrebu na bežnom aute 2 l/100 km v prípade benzínu, čo je nereálne!
Ale poďme ďalej, vyskúšal som si, aké by to bolo, keby som autom rozvážal deti do školy, čo pri 8°C bolo prejdených 7,2 km, no so spotrebou 36,7 kWh/100 km. Len pre informáciu, na podobnej trase mám s mojím 20i spotrebu 15 l/100 km (jednoducho krátke trasy, ranná zápcha, viacero zastávok…).
Rozmýšľam, či prídem stále na elektrinu aj do práce? Mám dojazd ešte 25 km… pokračujem tak v jazde. Prišiel som, stále v elektrickom režime – benzínový motor odpočíval v pokoji. Po ťažkom rannom rozvoze sa moja spotreba dostala na priemerných 25,9 kWh/100 km za prejdených 31 km.
Pamätáte si ešte, aký odhadovaný dojazd som videl na palubnom počítači po odpojení z Wallboxu a nabití batérie na 100%? Bolo to 61 km. Tých som síce neprešiel, no reálne prejdených 54,7 km čisto v elektrickom režime s priemernou spotrebou 23,5 kWh/100 km je hodnota, ktorú považujem za dobrú. Ešte mi zostal dojazd 2 km. V porovnaní s WLTP dojazdom som síce na úrovni cca. 60-65%, no povedzme si na rovinu, toto je úplne bežné aj pri elektromobiloch. Treba povedať aj to, že v čase testovanej trasy sa teploty pohybovali pod 10°C, v teplejších dňoch očakávam lepší dojazd.
Čo to však pre mňa ako potenciálneho zákazníka plug-in hybridu znamená? Dobrú správu. Na dennú rutinu, dojazd do/z práce nejaké to stretnutie či rozvoz detí mi plne postačí elektrický pohon. Ak by som aj nemal Wallbox, za noc sa mi auto nabije a bude vždy pripravené na takúto trasu. Koľko denne prejdete vy?
Samozrejme neuspokojil som sa s jediným vyskúšaním si mojej dennej rutiny, predsalen s autom sa treba zžiť. Pri ďalšom nabití som mal už teoretický dojazd 62 km. Zaujímavé bolo, že ďalší deň som domov prešiel so spotrebou 18,9 kWh/100 km, zvolil som však kratšiu 18,4 km trasu s menším podielom diaľnic. Opät mesto, krátke trasy, diaľnice, okresky a cesta do práce… dostal som sa na celkový reálny dojazd 56,5 km. Mimochodom, samotné nabíjanie viete sledovať v aplikácii, ktorá vám umožňí množstvo ďalších funkcionalít vrátane zdieľania kľúčov (na to však musíte mať podporované Android zariadenie alebo iPhone).
A zlepšoval som sa ďalej, čím viac sme sa spoznávali, tým lepší bol môj dojazd. Tretí pokus ukázal už reálne prejdených 60,5 km, s priemernou spotrebou 20,9 kWh/100 km. Tu však už na fotografii nižšie vidíte aj zapnutie klasického motora, keďže mi chýbalo doslova pár stovák metrov aby som prišiel k nabíjačke.
Predpokladám, že ak by som testovaný plug-in hybrid vlastnil, boli by sme ešte väčší kamaráti a dojazd by som ešte zvýšil. Tak či tak sa dá povedať, že reálne s touto motorizáciou môžete počítať s reálnym dojazdom medzi 50-60 km určite. A to je vynikajúca hodnota na bežné denné používanie pre väčšinu potencionálnych majiteľov.
Celkovo som však jazdil aj trasy, kde som nemal možnosť nabíjať sa. Vtedy je spotreba vyššia, ale tak ako pri klasickej motorizácii závisi od štýlu a dynamiky jazdy, aj od toho kde jazdíte. Ja som auto odovzdával po prejdení 560 km, z ktorých som takmer polovicu urobil v elektrickom režime. Priemerná spotreba paliva bola v tomto prípade 5,0 l/100 km.
Mohlo by sa zdať, že dlhodobý priemer je tak pri plug-in hybride 10 l/100 km, ale úprimne celkovému výpočtu kombinácie spotreby nerozumiem. Ak som išiel na trasu s plne vybitou batériou, mal som spotrebu na úrovni 7, maximálne 8 litrov, podľa toho ako som využíval/nevyužíval diaľnice. Batériu si môžete nabíjať aj klasickým motorom a tie spolu spolupracujú výborne. Napriek tomu, že ide o trojvalcovú 1,5-ku, je príkladne tichá a tak nábeh benzínového motora aj po elektrickej jazde často ani nebudete počuť.
Osobne si myslím, že takto naladený plug-in hybrid dáva zmysel, ak ho máte kde nabíjať a vašou dennou rutinou nie sú trasy Bratislava-Praha alebo Bratislava-Žilina a pod., ale gro jázd robíte i tak v mieste vášho bydliska. Tu by som možno zvážil aj kúpu síce menej výkonnej, ale výrazne lacnejšej motorizácie 225e xDrive, ktorá je o 3 050 eur lacnejšia, čo nie je zanedbateľná hodnota. Batériu máte totiž rovnakú, taktiež príslušenstvo či nabíjací výkon, rozdiel je len vo výkone elektromotora a benzínového motora.
Nebudem to v tomto teste presne počítať (čísel tu už bolo dosť), ale ak by ste pri prejdení 100 000 km cca. polovicu jázd realizovali v elektrickom režime (čo je reálne), som presvedčený, že sa vám kúpa plug-in hybridu od BMW oplatí. Najmä v tejto novej generácii, kde už viete nabíjať výkonom 7,4 kW a máte dojazd – dá sa povedať 2x väčší, ako pri plug-in hybridoch predchádzajúcej generácie. Len si treba dať pozor pri konfigurácii, napríklad cena testovaného modelu sa so všetkými príplatkami vyšplhala na 63 242 €.