Z Mazdy6 sme plynulo presadli do modelu MX-30. Obrazne povedané, presunuli sme sa z minulosti do súčasnosti, ktorá naznačuje blízku budúcnosť.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV je minuloročnou novinkou značky, ktorá má nápaditý vzhľad a (konečne) výrazne lepší dojazd ako plne elektrická verzia.
Výhody
- skvelé jazdné vlastnosti
- dojazd
- dizajn a spravovanie interiéru
Nevýhody
- spotreba
- ovládanie infotainmentu
- cena
Mazda MX-30 R-EV je plug-in hybridná verzia s novým 830 cm³ benzínovým motorom s rotačným piestom. Tento motor slúži iba ako generátor elektrickej energie a nepoháňa teda priamo kolesá. Mazda sa novým modelom rozhodla vyriešiť krátky dojazd, ktorý trápi jeho elektrickú verziu, pričom no zachováva charakteristický dizajn a jazdné vlastnosti modelu. Keď sme už pri tom, jazdné vlastnosti MX-30 R-EV sú veľmi dobré. Ako každé auto s elektrickým pohonom, aj tu si užijete okamžité reakcie pri rozjazde a vynikajúcu akceleráciu.
Označenie R v názve znamená Range Extender (predlžovač dojazdu). V podstate ide o plug-in hybrid, kde kolesá poháňa výlučne elektrický motor. Keď sa batéria vybije, benzínový motor slúži ako generátor na nabíjanie batérie. To umožňuje celkový dojazd 680 km.
Musíme uznať, že dizajn MX-30 púta pozornosť svojím profilom kupéčka, čím sa odlišuje od bežných SUV. Takýto vzhľad zaručuje zvýšenú pozornosť, ale i zábavu počas jazdy. Vizuálne sa MX-30 R-EV podobá elektrickej verzii, s výnimkou nových dizajnov diskových kolies a odlišného označenia. K dispozícii sú aj špeciálne farebné kombinácie a pútavá verzia Edition R, ktorá má viacfarebný exteriér Maroon Rouge.
Pasažieri vpredu majú dostatok miesta, vzadu je to pohodlné len pre dve osoby. Zaujímavým riešením sú zadné „freestylové“ dvere bez stĺpikov. Otvárajú opačným smerom, pričom musíte mať otvorené predné dvere, kde potiahnete páčku. Interiér je kvalitne spracovaný a ponúka jednoduché ovládanie.
MX-30 R-EV má menší lítiový akumulátor s kapacitou 17,8 kWh. Na porovnanie, elektrická verzia má kapacitu 32 kWh. Mazdu MX-30 R-EV nabijete striedavým prúdom s výkonom 11 kW, jednosmerným až 36 kW. Batéria má 188 kg, je izolovaná pevným rámom a krytom z pevných materiálov. V prípade nehody odpojí napájanie, aby pasažierom nehrozilo usmrtenie elektrickým prúdom.
Hybrid dokáže prejsť 85 km (WLTP), na rozdiel od elektromobilu však vo chvíli, keď sa vybije batéria, zapne sa motor a generuje energiu na pohyb vozidla. Má 50-litrovú nádrž, čo je viac, ako ponúkajú konkurenčné modely, napríklad BMW i3.
Elektrický motor MX-30 R-EV je výkonnejší, ako ponúka plne elektrická verzia. Disponuje výkonom 107 kW (145 k), ktorými poháňa predné kolesá. Zrýchlenie na 100 km/h je 9,1 s, čo je podobné ako u elektrickej verzie. Celková hmotnosť vozidla je 1 778 kg.
Plug-in hybrid si vás získa plynulým riadením a progresívnym motorom. Jeho hybridná technológia s Wankelovým rotačným motorom umožňuje v ideálnych podmienkach dojazd až 85 km na jedno nabitie. V reálnych podmienkach je dojazd kratší. Počas testovania v chladných januárových dňoch to bolo zhruba 60 až 70 km.
Podobne ako Mazda6, aj MX-30 má infotainment, ktorý nemôžete dotykovo ovládať počas jazdy. Je to to krok vedľa, ibaže by sme súhlasili s hypotézou, že ostnatí producenti majú zle nastavené ovládanie, ktoré umožňuje – čuduj sa svete – ovládať systém aj počas jazdy. Mazda sa nazdáva, že sklonenie hlavy k stredovej konzole je viac bezpečnejšie, ako letmé mrknutie a ťuknutie na displej. Okrem ovládania pomocou multifunkčného ovládača na stredovej konzole môžete dávať pokyny hlasovými povelmi pomocou systému Mazda Connect. Vyhľadávanie adries, či interpretov pomocou hlasu však nie je stopercentné.
Mazda má dva displeje, pod infotainmenom sa nachádza druhý, ktorý slúži najmä na ovládanie klimatizácie. Čuduj sa svete, je dotykový a funguje aj počas jazdy. Špecialitou MX-30 je miesto na ukladanie smartfónu. Je totiž za spomínaným displejom. Nachádza sa tam tiež zásuvka na 220 V, čo sa môže zísť a dvojica USB-A portov. Keďže Android Auto a Apple CarPlay je len káblové, pri používaní zrkadlenia smartfónu nastáva veľmi zaujímavá situácia.
Mobil máte totiž absolútne neprakticky zastrčený a vodičovi sa cez nohy pod volantom len veľmi ťažko vyťahuje. Keďže dotykové ovládanie je počas jazdy nefunkčné, vy prakticky nemáte šancu napríklad zvoliť adresu v navigácii. V našom prípade vyťahoval mobil spolujazdec a nakoniec sme tam nechali záložný iPhone. To však neriešilo spomínaný problém s navigáciou (a nielen s tým).
Toľko k nepríjemnejším skúsenostiam. Pochvalu si zaslúži parkovacia kamera s vysokým rozlíšením. Potešili nás zaujímavo riešené „dekle“, ktoré zakrývali priestor pre nápoje. Ak ich tam nemáte vložené, alebo chcete zakryť drobnosti dnu, napríklad kľúče a pod., preklopíte ich. O kvalitný zvuk sa stará audio systém od Bose.
Jedna vec je ovládanie infotainmentu,s tým sa dá zžiť a bez problémov jazdiť. Horšie to však je so spotrebou. V prípade, že máte nabitú batériu, drží sa na obstojnej úrovni (cca 5 l/100 km). Keď ju však vybijete a jazdíte po diaľnici, budete po čase nechápavo krútiť hlavou. Počas jazdy Bratislava/Jasná a späť sa „ručička“ priemernej spotreby pomaly dvíhala zo 6,5 l až sa pri spiatočnej jazde zastavila na 8,4 l/100 km! To je veľa aj na čisto spaľovací pohon, v prípade plug-in hybridu sa nám to nedáva zmysel. Mazda má maximálnu rýchlosť len do 140 km/h, v prípade nízkeho nabitia batérie (keď rotačka musí pracovať na generovaní energie) dokonca klesne na 130 km/h, čo je naozaj malý priestor na predbiehanie pomalších vozidiel.
Celkovo je MX-30 e-Skyactiv R-EV zaujímavým spojením moderných technológií a dedičstva rotujúceho motora od značky Mazda. Jeho výkon, dizajn a hybridný prístup ponúkajú alternatívu pre tých, ktorí hľadajú elektrické vozidlo s dlhším dojazdom. Tento model vyzerá naozaj dobre, ponúka viacero inovácií a, povedzme, netradičných riešení. Mazda je známa, že sa snaží prinášať nový vánok – v dizajne, či ovládaní. Zamrzí vysoká spotreba, no vynahrádza to slušným dojazdom na batériu.
Testovali sme Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV 125 kW (170 k). Cena tohto modelu začína na 37 690 €, naša verzia Edition R mala cenovku 44 340 €.