Patrím k starej škole, ktorá nedala dopustiť na klasické sedany, takže Mazda6 bola pre mňa lákavá ponuka, ktorej som sa s radosťou zhostil.
Mazda6 mala minulý rok veľké výročie, na trhu je už 20 rokov. Pre motoristov pripravila exkluzívny model, ktorý potvrdzuje, že sedany stále patria na naše cesty a vlastným príkladom dokazuje, aké sú pohodlné.
Výhody
- nestarnúci dizajn
- prémiové materiály
- tichý podvozok a skvelá automatická prevodovka
- spotreba
- špičkový lak Artisan Red
Nevýhody
- ovládanie infotainmentu cez otočné tlačidlo v stredovej konzole
- nízke rozlíšenie parkovacích kamier
Už prvý pohľad na Mazdu6 20th Anniversary ukazuje, že nepôjde o priemerné auto. Prémiový lak dáva každému motoristovi hádanku vo forme skús opísať moju farbu. Výrobca ju označuje ako Artisan Red, podľa nás tieto peniaze (940 €) za to stoja, pretože sa vám bude Mazda meniť podľa osvetlenia – od bordovej až po tmavú červenú.
Po otvorení dverí na vás čaká ďalšie prekvapenie. Interiér je špičkovo spracovaný, karamelovo-hnedé kožené sedadlá (Nappa) priam lákajú sadnúť a vyraziť na dlhú, naozaj dlhú cestu.
Mazda6 vyžaruje dôstojnosť a luxus, aký sa v dnešnej dobe len tak nevidí. Všetko má svoje miesto, každý detail je súčasťou celku, ktorý neruší a funguje – pre oči, pohodlie, ale i aerodynamiku. Mazda to nazýva spojenie vodiča a auta, Jinba Ittai.
Kto mal možnosť previesť sa na tomto vozidle s atraktívnym dizajnom nám dá určite za pravdu, že Mazda6 má výborne naladený podvozok, odozva riadenia je proste skvelá. Nadpriemerný komfort odpruženia na ceste sa nedá nevšimnúť, poznáme aké máme predsa cesty na Slovensku. Kultivovaný zvuk motora vás neoberá o pôžitok z hudby.
Správny šmrnc vozidlu dodávajú elegantné krivky, veľkosť prednej masky s chromovaným lemovaním, efektné predné svetlá, zaujímavá profilácia predného blatníka vystupujúca do hornej kapoty a ďalej nesúca sa po celej linke. V jednoduchosti je krása a v tom duchu sa nesie zadná časť vozidla, ktorá ostala verná sedanovej klasike.
Výročný model sa dodáva len ako 2,5-liter s výkonom 143 kW (194 k) a 258 Nm. So 6-stupňovým automatom pokoríte stovku za 8,1 s, maximálna rýchlosť by mala byť viac ako 220 km/h.
Skvelý dizajn a jazdné vlastnosti mierne kazia použité technológie. Tu už cítiť vek a zamrzí, že Mazda na tomto nezapracovala. Chváliť sa nemá čím prístrojový displej, ktorý neponúka žiadne vychytávky, rôzne dizajny, zobrazí len základné údaje. Musíme však uznať, že sú veľmi dobre čitateľné aj za jasného svetla.
Ešte horšie je na tom displej infotainmentu. Nie je veľký, nemá dobré rozlíšenie a počas cúvania odporúčame riadiť sa radšej pípaním, než obrazom. Tu sa musím pozastaviť nad tým, ako Mazda poňala ovládanie infotainmentu, nielen v tomto modeli. Pokiaľ stojíte, môžete ovládať displej dotykovo, tak ako na každom inom aute. Ale pozor! Ak sa pohnete, displej už nie je dotykový. Chápeme, bezpečnosť. Ale namiesto toho, aby ste nemuseli príliš hýbať hlavou a rýchlo klepli tam, kde potrebujete a vidíte na displeji pred sebou, musíte využívať päť tlačidiel a jeden kruhový joystick (+ ovládač hlasitosti) v stredovej konzole!
Po čase určite tieto úkony budete vedieť robiť naspamäť, ale nie všetko sa dá takto urobiť. Skúste zmeniť adresu v navigácii! Je lepším riešením pre bezpečnosť vytiahnuť smartfón a písať na jeho malom displeji? Pomôcť nedokáže ani spolujazdec. Čo bežne funguje v iných značkách, pri Mazde nie. Toto sú však zrejme jediné nedostatky, ktoré môžeme testovanej Mazde6 vytknúť.
Audiosystém od Bose so 6-timi reproduktormi oživil kabínu vynikajúcim zvukom, nič iné sme však v takomto interiéri so skvelým akustickým komfortom ani neočakávali. Vpredu sa nachádzajú dva USB-C porty a AUX na pripojenie externého zdroja hudby. Navigačný systém GPS potešil, ale ešte viac bezdrôtové Apple CarPlay/Android Auto.
Limuzína by mala poskytnúť dostatok pohodlia aj vzadu – a je to naozaj tak. Komfortne sa tam usadia aj dvaja vyšší pasažieri a užijú si pohodlné sedadlá. Tie sú aj vzadu vyhrievané, intenzitu si môže nastaviť po sklopení stredovej opierky, kde okrem iného nechýbajú ani USB-A porty. Zadné sedadlá sú delené a sklopné v pomere 60:40.
Mierne obavy sme mali so spotrebou. Ukázalo sa však, že išlo o zbytočné obavy Tento luxusný automobil mal pri bežnej jazde výborné hodnoty. Celková spotreba bola v mrazivých januárových dňoch 7,5 l/100 km, kde sme po diaľnici najazdili 500 km, po meste zhruba 100 km a okresky zvyšných 200 km. Na diaľnici sme mali 7,7 l/100 km, medzimesto 6,2 l/100 km a po meste nám palubný počítač nameral 7,0 l/100 km.
O špičkových materiáloch sa mnohým vozidlám v jej triede môže snívať. Celkovo interiér je jedná veľká luxusná obývačka, kde dokážete pohodlne presedieť niekoľko hodín jazdy a platí to aj pre spolujazdca, či pasažierov na zadných sedadlách. Proste na nedostatok miesta sa sťažovať nikto nebude. Je to dané skvelou ergonómiou vnútorného priestoru. Svoje čaro mala stredová sklopná opierka s úložným priestorom.
Prekvapením bola pre nás cena. V dnešnej dobe, keď aj základné modely začínajú na 20-tisíc sme očakávali prémiovú cenu. Za komfort a služby, ktoré nám testovaná Mazda6 odvádzala by sme sa ani príliš nečudovali. Opak bol však pravdou, keď sme nazreli do cenníka.
Mazdu6 si môžete kúpiť od 35 760 €, nami testovaná verzia 20th Anniversary Skyactiv G194 6AT 2,5 l stála 45 800 €. K tomu si však musíte prirátať ešte 369 € za prípravu a aktiváciu vozidla v systéme Mazda.