Keď slovenská vláda schválila minulý mesiac investičnú dohodu s firmou Gotion InoBat Batteries, správu s veľkým záujmom komentovali prakticky všetky médiá. V priemyselnom parku v Šuranoch vznikne fabrika na výrobu batérií pre elektromobily s plánovanou ročnou produkciou 20 GWh. Plné spustenie výroby sa očakáva v roku 2027 a výška celkovej investície predstavuje 1,2 mld. eur.
Iste, ide o významnú investíciu. Ale málo sa vie o tom, že susedné Maďarsko má takýchto (a aj väčších) investícií a fabrík niekoľko. Doslova to vyzerá, akoby Maďarsko bolo magnetom pre kľúčových hráčov v batériovom biznise.
Takmer každý mesiac v roku 2023 mohli maďarské médiá informovať o založení nového závodu súvisiaceho s odvetvím batérií pre elektromobily. Márton Nagy, minister národného hospodárstva Maďarska, na tlačovej konferencii v septembri 2023 uviedol, že vláda plánuje v najbližších rokoch vybudovať ročnú kapacitu výroby batérií až 250 GWh.
To by podľa neho pokrylo 35 percent európskej spotreby a zaradilo by krajinu na štvrté miesto na svete – po Číne, USA a Nemecku. Už v novembri 2023 kapacita výroby batérií v Maďarsku údajne dosiahla 87 GWh/rok, čo je viac ako štvornásobok produkcie slovenskej gigafabriky po jej dokončení.
V tom ešte nie zahrnutý najnovší závod SK Innovation, od ktorého sa očakáva, že čoskoro začne s výrobou s ročnou kapacitou 30 GWh. Za zmienku stojí, že v Maďarsku sa etablujú nielen výrobcovia batériových článkov a modulov, ale všetci účastníci dodávateľského reťazca komponentov, ako sú elektrolyty, anódy, katódy, hliníkové a medené fólie, separačné fólie a diely batérií, aj spracovatelia odpadu. Okrem toho vláda dokonca plánuje ťažbu lítia využívaním geotermálnych vôd. Podobný zámer pred časom ohlásilo aj Nemecko.
Naši predstavitelia radi pripomínajú, že Slovensko je automobilová veľmoc s rekordnou produkciou áut na obyvateľa. Veľmocou tohto typu je však aj Maďarsko a so zameraním na batérie robí opatrenia, aby „neskončilo ako Detroit“. Automobilový sektor v krajine produkuje takmer 20 percent celkového HDP. Tento HDP pritom nepochádza len od tamojších veľkých výrobcov ako Suzuki, Audi, Mercedes-Benz, Stellantis (Opel), s novým montážnym závodom BMW vo výstavbe, ale aj od mnohých subdodávateľov v Maďarsku. Výroba trakčných batérií vo veľkom je dobrou kartou aj pre budúce úspechy.
Zoznam súčasných a pripravovaných maďarských fabrík a gigafabrík na batérie je už dnes impozantný a zahŕňa kľúčových hráčov z Číny, Japonska a Južnej Kórei. Tu je malý prehľad:
BYD
Čínska automobilka BYD má od roku 2017 závod na montáž autobusov v Komárome. BYD je tiež súčasným lídrom na miestnom trhu s elektronickými autobusmi, ale autobusy nebudú jedinými vozidlami, ktoré zídu z jeho výrobných liniek v Maďarsku. BYD postaví svoj prvý európsky závod na montáž elektromobilov v meste Szeged. Okrem toho pobočka BYD v oblasti batérií tiež plánuje postaviť závod severovýchodne od Budapešti. BYD nemieni vyrábať batériové články v Maďarsku, ale pôjde o montážny závod batérií LiFePO4.
CATL
CATL je už niekoľko rokov v rade najväčší výrobca batérií pre elektromobily na svete a oficiálne oznámil, že postaví obrovský závod na výrobu batériových článkov v Debrecíne. Pôjde o druhú európsku fabriku CATL po uvedení závodu v nemeckom Erfurte. Projekt, ktorý je doteraz najväčšou investíciou na zelenej lúke v Maďarsku s celkovou hodnotou 7,34 miliardy eur, vytvorí asi 9 000 pracovných miest.
Podľa dostupných správ bude závod CATL v Debrecíne vyrábať články NMC v prizmatickom a valcovom formáte, v prvej fáze s pozoruhodnou kapacitou až 40 GWh/rok, pričom už boli oznámené plány na jej zvýšenie v blízkej budúcnosti až na 100 GWh/rok. Skúšobná výroba sa plánuje spustiť začiatkom roka 2025. Batérie z gigafabriky v Debrecíne sa objavia v elektroautách približne 30 rôznych výrobcov vrátane BMW, Daimler, Volkswagen, Toyota, Volvo a Tesla. Využijú ich aj výrobcovia elektrobusov, okrem iného najväčší svetový výrobca autobusov Yutong, aj maďarský Ikarus.
EVE Power
V máji 2023 bola v maďarských médiách oficiálne oznámená ďalšia veľká investícia do batériového priemyslu – čínsky EVE Power postaví svoj prvý európsky výrobný závod taktiež v Debrecíne. Bude dodávať 6. generáciu valcových Li-ion článkov, pravdepodobne vo formáte 4695, pre budúci závod na montáž batériových modulov BMW, ktorý sa tiež nachádza v tom istom meste. Ročná kapacita má dosiahnuť 28 GWh. Očakáva sa, že továreň začne fungovať v roku 2026 a bude mať viac ako 1000 zamestnancov.
Samsung SDI
Samsung SDI, jeden z popredných svetových výrobcov batériových článkov pre elektromobily, je priekopníkom v odvetví trakčných batérií v Maďarsku. Svoju prvú továreň na trakčné batérie v krajine začal stavať už v roku 2016 v Göde severne od Budapešti. Slávnostné otvorenie továrne sa konalo v roku 2017 a v tom istom roku nasledovala ďalšia investícia do rozšírenia vo výške 1,2 miliardy €. Výsledkom bolo, že druhý blok bol dokončený v roku 2019 a do januára 2022 dosiahol plnú výrobnú kapacitu. V súčasnosti Samsung SDI vyrába 40 GWh batérií za rok. Batériové články z jeho produkcie sa používajú v elektromobiloch BMW, Volkswagen a Stellantis a od roku 2026 bude závod dodávať aj prizmatické články NCA šiestej generácie P6 pre elektrické vozidlá Hyundai Motor.
V januári 2023 sa objavili správy, že Samsung SDI rozšíri svoje pôsobenie v Maďarsku o nový výrobný závod s podobným výkonom ako predchádzajúce dva.
SK Innovation
Ďalší hráč z Južnej Kórey, SK Innovation, v súčasnosti prevádzkuje v Maďarsku tri závody. Dva sa nachádzajú v Komárome, najnovší tretí nedávno spustil výrobu v Iváncsa.
Pôvodný závod v Komárome funguje od konca roka 2019 a vyrába batériové články 3. generácie s výrobnou kapacitou 7,5 GWh/rok. Kapacita sa zvýšila o ďalších 9,8 GWh uvedením druhého závodu do prevádzky v roku 2022, ktorú je možné rozšíriť až na 16 GWh/rok.
Tieto dva závody dodávajú hlavne batériové články pre Daimler a Volkswagen. Najnovšia, tretia továreň SK Innovation v Iváncsa, juhozápadne od Budapešti, je pred dokončením. Od roku 2028 by mala dosiahnuť plnú prevádzku s ročnou produkciou 30 GWh. SK Innovation má ambicie zvýšiť svoju globálnu ročnú produkciu na 125 GWh do roku 2025 a na 500 GWh do roku 2030.
Sunwoda
Koncom júla 2023 čínska spoločnosť Sunwoda oficiálne oznámila, že postaví novú baterkáreň v Nyíregyháze, s počiatočnou investíciou 245 miliónov eur. V strednodobom až dlhodobom horizonte však môže narásť až na takmer 1,5 miliardy eur. Výroba sa má začať koncom roka 2025. Sunwoda patrí medzi 10 najväčších výrobcov batérií pre elektromobily na svete a je dodávateľom okrem iného pre Volkswagen, skupinu Renault-Nissan a Dongfeng.
Ak to porovnáme so zatiaľ jedinou pripravovanou gigafabrikou na batérie na Slovensku, máme oproti Maďarsku čo doháňať. Naši susedia navyše očakávajú príchod ďalšieho čínskeho výrobcu batérií, spoločnosti Hangke Technology.