Reklama

Letecké turbulencie sa zvýšili o 50 %. Máme sa báť lietania?

Zdroj | Artturi Jalli/Unsplash
Richard Pliešovský
Zdroj | Artturi Jalli/Unsplash
Zdroj | Artturi Jalli/Unsplash

Už aj škôlkár vie, že lietadlá zanechávajú poriadne veľkú uhlíkovú stopu. Ukazuje sa, že je toho viac, čím nám letecká preprava ubližuje.

Vedci z Reading University z Veľkej Británie skúmali turbulencie čistého vzduchu, ktorým sa piloti ťažšie vyhýbajú. Zistili znepokojujúce čísla.

Letecké turbulencie sa zvýšili, pretože zmena klímy zohriala planétu. Silné turbulencie sa medzi rokmi 1979 a 2020 zvýšili o 55 % na priemerne rušnej severoatlantickej trase. Týmto turbulenciám majú pritom problém sa vyhnúť aj skúsení piloti.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Elektrické lietadlo s vertikálnym štartom dosiahlo nový rýchlostný rekord

Vedci pripisujú nárast turbulencií zmenám rýchlosti vetra vo vysokých nadmorských výškach v dôsledku teplejšieho vzduchu z uhlíkových emisií.

„Po desaťročí výskumu, ktorý ukazuje, že klimatické zmeny v budúcnosti zvýšia turbulencie čistého vzduchu, máme teraz dôkazy naznačujúce, že nárast už začal,“ hovorí profesor Paul Williams, vedec v oblasti atmosféry z University of Reading a spoluautor štúdie.

Najväčší nárast zaznamenali letecké trasy v USA a severnom Atlantiku. Zvýšený výskyt turbulencií sa nevyhol ani Európe, Blízkemu východu a južnému Atlantiku.

Zvýšená turbulencia je spôsobená väčším náporom vetra, resp. rozdielmi v rýchlosti vetra, v prúde, ktorý fúka zo západu na východ asi 8 až 11 km nad zemským povrchom. Turbulencia z veľkej časti vzniká kvôli rozdielu teplôt medzi rovníkom a oboma pólmi.

Pozrite si

Chcete mať lacnú dovolenku? Tipy, ktoré vám nikto nepovie

Satelity síce nemôžu vidieť turbulencie, no môžu rozpoznať štruktúru a tvar prúdenia, čo umožňuje jeho analýzu. Ani radar si s turbulenciami čistého vzduchu neporadí, aj keď dokáže zachytiť turbulencie z búrok.

Nemusíme zdôrazňovať, že let v turbulenciách je nielen nepríjemný, ale môže spôsobiť zranenie účastníkov letu. Silné turbulencie sú veľmi zriedkavé, no turbulencie čistého vzduchu môžu prísť z čista jasna a čo je zlé, práve vtedy nie sú pasažieri pripútaní.

„Mali by sme investovať do vylepšených systémov predpovedania turbulencií a detekčných systémov, aby sme v nadchádzajúcich desaťročiach zabránili tomu, keď drsnejší vzduch spôsobuje nebezpečné lety,“ dodáva profesor Williams.

Zdroj | Kaysha/Unsplash

Zanedbateľné nie sú ani finančné straty. Vedci odhadli, že len v USA stráca letecký priemysel 150 až 500 miliónov dolárov ročne v dôsledku účinkov turbulencií vrátane opotrebovania lietadiel. Má to aj environmentálne náklady, pretože piloti spália viac paliva, aby sa im vyhli.

Možno sa v blízkej budúcnosti dočkáme povinného pripútania počas celého letu, tak ako to poznáme v automobiloch.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.