- #Mobilné zariadenia
- 5 min.
- 22.3.2023
Laserom proti dronom: Mitsubishi a Kawasaki predstavili svoje „sci-fi“ riešenia
Široké využívanie dronov, ktoré v posledných rokoch získavajú veľkú popularitu, často spôsobuje aj problémy a jednotlivé štáty sa ich prevádzkovanie snažia regulovať.
Tam, kde nepomáha regulácia, nastupuje represia. V okolí letísk, alebo vojenských a iných citlivých objektov je používanie dronov nežiadúce, preto sa hľadajú prostriedky na ich elimináciu.
Tie zahŕňajú škálu od elektromagnetických rušičiek, ktoré majú drony dezorientovať, po vycvičené dravé vtáky, schopné malé drony odchytávať. Účinné a „definitívne“ riešenie však spočíva v ich zostreľovaní. Klasické ostreľovacie pušky a palebné systémy s projektilmi sú v tomto prípade málo účinné, kvôli malým rozmerom a pohyblivosti dronov. Preto mnohé spoločnosti hľadajú riešenie v laserových systémoch.
Takéto „svetelné meče“ a laserové delá poznáme zo sci-fi produkcie, ale postupne sa stávajú aj realitou. Spoločnosti Mitsubishi Heavy Industries a Kawasaki Heavy Industries vystavovali na výstave obrany a bezpečnosti DSEI Japan, konanej 15. – 17. marca 2023, prototypy laserových systémov na zostrelenie dronov namontované na vozidlách.
Používanie dronov rezonuje v súčasnosti silnejšie v kontexte vojenského konfliktu na Ukrajine, ale drony využívané na vojenské účely nie sú len nosiče rakiet a iných zbraní. Oveľa častejšie sa využívajú na prieskum a regionálne zhromažďovanie spravodajských informácií. To však môže zohrávať strategicky oveľa dôležitejšiu úlohu, ako streľba na nepriateľa.
Takéto drony sú väčšie, ako hobby zariadenia, ktoré používame na snímky a videá z vtáčej perspektívy, keďže musia mať aj dlhší dolet. Dajú sa likvidovať raketami, je to však enormne drahá cesta. Naproti tomu lasery môžu byť vystreľované opakovane, pokiaľ majú zabezpečené napájanie, a sú ťažko odhaliteľné, pretože nevydávajú žiadny hluk ani plameň.
Vďaka svojej účinnosti sa takéto laserové systémy uplatnia aj v civilnom sektore, napríklad pri zabezpečení letísk a ďalších oblastí, kde môžu aj malé drony ohrozovať bezpečnosť prevádzky, alebo zabezpečenie citlivých objektov. Nečudo, že sa začínajú objavovať laserové systémy, ktoré takúto úlohu zvládnu.
Mitsubishi Heavy Industries na tohtoročnej DSEI Japan vystavovalo systém, ktorý využíva pevnolátkový laser s výkonom 10 kW. Zariadenie má optické vlákno, ktorého jadro je dopované yterbiom (Yb) v úlohe zosilňovacieho média. Laser má vlnovú dĺžku 1 μm v blízkej infračervenej oblasti a dosah 1,2 km.
Mitsubishi vyvíja aj zostreľovací systém, ktorý má zabudované dva 10 kW lasery, čím sa výsledný výkon zvýši na 20 kW. Na výstave firma ukázala videozáznam skúšobného zostrelu dronu a vystavila aj skutočne zostrelený dron.
Účinnosť laserového lúča nie je pri slabom daždi oslabená, vplyv hmly mieni výrobca ešte testovať. Isté je, že silne znížená viditeľnosť šíreniu svetelných lúčov neprospieva, aj keď infračervené pásmo je na tom lepšie, ako viditeľné spektrum.
Systém vyvinutý Mitsubishi Heavy Industries využíva na zaostrovanie vstavanú širokouhlú kameru a teleobjektív. Kamera zachytí objekt počas letu a umelá inteligencia analyzuje obraz, či ide o dron. Teleobjektív umiestnený koaxiálne s laserom dron sleduje, zameria ho a spustí laser.
S konkurenčným riešením prišla na DSEI Japan aj Kawasaki Heavy Industries (KHI). Prototyp vystavený spoločnosťou KHI je slabšieho kalibru, keďže má výkon lasera 2 kW. Laser v tomto prototype namontovaný na terénnom vozidle Mule Pro-FX od Kawasaki Motors dokáže eliminovať drony na vzdialenosť 100 m, čo nie je veľa. KHI však uviedla, že vo februári dodala iný prototyp laserového energetického systému proti bezpilotným lietadlám japonskému ministerstvu obrany. Tento prototyp má výkon lasera 100 kW, takže aj jeho akčný rádius je podstatne dlhší. Presné údaje však firma neuvádza.
Kawasaki plánuje vyvinúť verziu laserového ostreľovača, ktorá sa bude dať zabudovať aj do námorných plavidiel.