- #E-mobilita
- 3 min.
- 17.5.2024
Krajiny EÚ prijali kľúčový zákon, od roku 2040 budú ťažké vozidlá bezemisné
Po schválení Európskym parlamentom prijala nový zákon pre zníženie emisií ťažkých vozidiel už aj Rada Európskej únie. Zástupcovia členských krajín teda súhlasia s nastavením konkrétnych termínov pre postupné znižovanie produkcie CO2 nákladnými vozidlami a autobusmi.
Flotily týchto typov vozidiel budú musieť byť časom plne alebo takmer plne bezemisné. Nezáleží pritom na tom, akým typom pohonu to dosiahnu.
Primárnym cieľom zákona je znížiť produkciu emisií CO2 ťažkými vozidlami do roku 2040 o minimálne 90 %. Daný cieľ má však aj svoje míľniky a to rok 2030, do kedy je potrebné znížiť tieto emisie o 45 % a následne rok 2035, kedy je latka nastavená na 65 %.
Zmeny by sa tak teoreticky mali začať diať už v blízkej budúcnosti. Predaj bezemisných modelov by sa mal začať vyrovnávať a postupne prevyšovať predaj modelov so štandardnými spaľovacími motormi, aby tie bezemisné prípadne vyrovnali ich emisný dlh.
Samostatnou kategóriou v novej legislatíve sú mestské autobusy, na ktoré je zákon ešte prísnejší. Do roku 2030 budú musieť mať mestské autobusy s nulovými lokálnymi emisiami podiel v celkových predajoch 90 %. Od roku 2035 sa bude môcť v Európskej únii len tento typ autobusov. Do tejto kategórie už ale nespadajú medzimestské autobusy, ktoré legislatíva pre tento účel oddeľuje pod samostatnú kategóriu autokar.
Vodíkové a batériové autobusy nie sú na trhu vyslovene nedostatkovým tovarom. Takýto typ autobusu je dokonca vyvíjaný a vyrábaný aj na Slovensku a od minulého roka disponuje už aj potrebnou homologizáciou. Problém bude v praxi skôr s infraštruktúrou nabíjačiek, resp. čerpacích staníc na vodík, ktorých je v Európe a najmä v našich končinách stále iba hŕstka.
Na Rade Európskej únie boli proti prijatiu tohto zákona iba Taliansko, Poľsko a Slovensko. Česká republika sa zdržala hlasovania. Ostatné krajiny podľa agentúry Reuters napokon s novou legislatívou súhlasili iba pod podmienkou, že sa do týchto cieľov budú rátať aj vozidlá poháňané CO2-neutrálnymi palivami.
Európska komisia bude v roku 2027 spätne vyhodnocovať účinnosť a vplyv nariadenia na trh, prostredie a mobilitu v únii. Spolu s prijatím legislatívy sa tiež zaviazala k vypracovaniu spoločnej metodiky pre členské štáty pre posudzovanie a nahlasovanie emisií CO2 z nových ťažkých úžitkových vozidiel počas celého ich životného cyklu.