Reklama

Odviezli sme sa v slovenskom vodíkovom autobuse. Očarí cestujúcich i okolie!

Stanislav Vinc

Slovenský startup Mobility & Innovation Production predstavil ešte začiatkom minulého roka prvý vodíkový midibus v Európe, ktorý je unikátny svojou karosériou vyrobenou z kompozitných materiálov, ako aj tým, že ako jediný autobus na svete má komponenty vodíkovej sústavy uložené v motorovom priestore.

Pri príležitosti Dňa otvorených dverí Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity, ktorá sa podieľala na jeho vývoji, sme mali jedinečnú možnosť osobne sa v ňom odviezť. Autobus totiž medzičasom získal homologizáciu nevyhnutnú na to, aby mohol prevážať cestujúcich.

Obsah pokračuje pod reklamou

Vodíkový autobus, resp. midibus na prvý pohľad pripomína bežné vozidlo, aké využívajú aj mnohé mestá v rámci svojej hromadnej dopravy. V inteiréri ponúka miesto pre 56 pasažiérov, ktorí tu majú k dispozícii miesta na sedenie, informačnú obrazovku a nízkpodlažný profil, ktorý uľahčí nastupovanie a vystupovanie najmä starším osobám a osobám s vozíkom či detským kočíkom.

Rozdiel badať až po naštartovaní, o ktorom podobne ako pri elektromobiloch ani neviete. Zo zadnej časti na rozdiel od autobusov so spaľovacími motormi nepočuť žiadny hluk a kabínou sa tak ani neprenášajú žiadne nepríjemné vybrácie. Elektromobily pritom nespomíname náhodou, tento vodíkový autobus by sa totiž dal opísať aj ako elektrobus s prídavným vodíkovým generátorom na výrobu elektrickej energie.

Tento midibus totiž poháňa elektromotor Siemens Elfa s výkonom 160 kW a krútiacim momentom 2 500 Nm, ktorým elektrickú energiu dodávajú akumulátory s celkovou kapacitou 70 kWh. Čisto na elektrickú energiu dokáže autobus prejsť zhruba 110 kilometrov, pričom jeho nabitie má touto cestou trvať menej ako dve hodiny. Keď sa však do midibusu zároveň natankuje vodík, ktorý batérie počas jazdy dobíja, dojazd autobusu sa zvýši až na 410 kilometrov, čo je na mestskú prepravu viac než dosť.

Trasa našej jazdy so slovenským vodíkovým midibusom viedla cez úzke ulice v centre Bratislavy, kde sa vďaka praktickej dĺžke 7,9 metra a šírke 2,55 metra dokázal preštrikovať aj pomedzi autá parkujúce po krajoch vozovky. Vďaka jeho tichému a bezemisnému pohonu pritom obyvatelia a pracujúci v okolitých budovách o prejazde autobusu nemohli ani tušiť.

V akých mestách a na akých trasách si tento model nájde svoje uplatnenie, ukáže až čas. Zástupcovia spoločnosti nám však počas predvádzacej jazdy prezradili, že aktuálne pracujú aj na ďalších modeloch, ako aj vodíkovom nákladnom aute. Ťažké vozidlá produkujúce veľké možstvo emisií a hluku by tak mohli vďaka takýmto slovenským inováciám postupne zmiznúť z miest.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.