Slovensko má svoj prvý vlastný mestský vodíkový autobus, ponúkne štedrý dojazd

ZDROJ | Mobility-Innovations Production

Slovenský startup Mobility-Innovations Production predstavil prvý nízkopodlažný mestský autobus na vodíkový pohon, ktorý je už vďaka absolvovanej homologizácii pripravený na predaj na celom území EÚ. Do roku 2025 ich chce spoločnosť vyrábať 250 ročne.

Spoločnosť Mobility-Innovations Production predstavila v pomerne krátkej dobe za sebou hneď dva mestské autobusy s alternatívnym ekologickým pohonom. K elektrickému mestskému autobusu včera spoločnosť pridala už aj mestský vodíkový autobus, ktorý má dosahovať rekordne nízku spotrebu vodíka.

Koncept ultraľahkého mestského autobusu si spoločnosť najprv vyskúšala pri elektrickom modeli, ktorý vďaka ľahkej kompozitnej karosérie dosahuje priemernú spotrebu na úrovni 0,55-0,65 kWh/km a dojazd medzi 200 až 240 kilometrami na jedno nabitie.

Elektrický autobus ponúkal modulárny systém platformy, vďaka čomu ho bolo možné zostaviť v rôznych variáciách s rozdielnym sedením a priestorom pre cestujúcich. V interiéri je však na nerozoznanie od bežného autobusu so spaľovacím motorom. Vo verzii s 112,5 kWh batériou mu na nabitie stačia 3 hodiny, verzia so 144 kWh batériou sa nabije zhruba za 4 hodiny.

Tento elektrický mestský autobus už za sebou má aj svoj „krst ohňom“ v podobe zapojenia do kyvadlovej dopravy v lyžiarskom stredisku Jasná, kde sa podľa slov zástupcov spoločnosti aj napriek nízkym teplotám a prudkému stúpaniu mimoriadne osvedčil.

Medzičasom sa spoločnosti podarilo v spolupráci so zahraničnými partnermi vyvinúť a vyrobiť už aj model jazdiaci na vodík, ktorý využíva rovnakú ľahkú kompozitnú karosériu, v tomto prípade podpisujúcu sa pod priemernú spotrebu vodíka iba 3,2 kg/100 km s dojazdom v mestskej premávke na úrovni 360-400 kilometrov.

Autobus využíva na pohon elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonom 125 kW a krútiacim momentom 1 019 Nm, ktorý je napájaný dvojicou akumulátorov s kapacitou 70 kW. Jazdiť teda dokáže aj čisto na elektrický pohon, kde dosahuje priemerný dojazd zhruba 100 kilometrov.

O zvýšenie dojazdu na 400 km sa stará vodíkový palivový článok od kanadskej spoločnosti Loop Energy, ktorý počas jazdy dobíja oba akumulátory výkonom 30 kW. Ten využíva kyslík z okolitého vzduchu a vodík z prídavných vysokotlakových nádrží o celkovej kapacite 10,5 kilogramu. Vodík je skladovaný v celkovo 4 nádržiach pod tlakom 350 barov a v ideálnom prípade jeho načerpanie trvá zhruba 10 minút.

Takýto autobus dokáže previezť 68 cestujúcich (z toho 19 sediacich) bez akýchkoľvek lokálnych emisií. Jedným vedľajším produktom jeho prevádzky je vodná para, pričom teplo, ktoré vzniká pri tvorbe elektrickej energie, je cez špeciálny výmenník použité na vykurovanie kabíny vodiča a cestujúcich.

Kľúčová pre prevádzku vodíkového autobusu je samozrejme tankovacia infraštruktúra, ktorá zatiaľ na Slovensku chýba. Prvú stanicu tu spustila súkromná spoločnosť Messer Tatragas, kde bol natankovaný aj tento vodíkový autobus. Táto stanica však zatiaľ pracuje iba s tlakom 200 barov, čo je výrazne menej, ako potrebuje väčšina vodíkových elektromobilov, či autobusov.

Druhá stanica bola spustená koncom februára v areáli autodopravcu Arriva Trnava, ktorý v budúcnosti počíta aj s rozšírením svojej flotily o vodíkové autobusy. Okrem toho by však táto stanica mala byť dostupná verejne aj pre bežné vodíkové autá, akým je napr. Toyota Mirai.

Prvý mestský vodíkový autobus zo Slovenska bude vyrábaný v obci Horná Potôň, odkiaľ už aktuálne môžu vďaka jeho úspešnej homologizácii putovať prvé kusy zákazníkom do všetkých kútov EÚ. Výrobná kapacita spoločnosti je aktuálne limitovaná na 40 kusov ročne. Jej zámerom je do roku 2030 zvýšiť túto kapacitu na 100 kusov ročne, s výhľadom navýšenia výroby na 250 kusov do roku 2025.

Komentáre k článku