Reklama

Na Slovensku máme prvú 400 kW DC nabíjačku. Prekvapivo nie je v Bratislave

Števo Porubský

Spoločnosť ZSE Drive dnes predstavila prvú 400 kW DC nabíjačku pre elektrické vozidlá na Slovensku. Aktuálne najvýkonnejšia nabíjačka na našom území ale nebude pre majiteľov bežných elektromobilov.

Má totiž ešte jedno prvenstvo, a to, že ide o prvú slovenskú nabíjačku určenú výhradne pre plne elektrické kamióny a dodávky.

Obsah pokračuje pod reklamou

Tie totiž majú podstatne väčšie batérie ako bežné elektromobily a práve preto potrebujú vyššie nabíjacie výkony. Aj vďaka tomu nabíjanie netrvá dlhé hodiny. Napríklad na 400 kW nabíjačke sa za 45 minút dokážu kompatibilné kamióny nabiť na ďalších 300 km jazdy. 45 minút je pritom ideálna prestávka pre kamionistu.

Totiž čo pre klasické osobné elektromobily je AC nabíjačka s výkonom napríklad 11 či 22 kW, to je pre kamión klasická 50 kW DC nabíjačka. Nabíjanie aj na 50 kW či dokonca 100 kW nabíjačke môže trvať pre kamión dlhé hodiny. Tie však dopravcovia nemajú a preto je nutné, aby nabíjačky boli čo najvýkonnejšie.

Americká Tesla síce má už megawattové nabíjačky, no tie podporuje iba jej vlastný elektrický ťahač Tesla Semi. A vlastne ešte ani nepodporuje, iba sa plánuje, že bude. Rovnako aj ZSE Drive plánuje, že časom bude mať aj megawattové nabíjačky, no zatiaľ nie sú potrebné. Aktuálne sú bežné 400 a 600 kW nabíjačky pre kamióny, ktoré vyrába už niekoľko výrobcov nabíjačiek.

Pre kamióny je pri nabíjaní ešte jedno špecifikum. Hoci existujú aj 350 kW nabíjačky s CCS konektorom, tie majú v drvivej väčšine okolo seba obmedzený priestor. Kamión sa k nim teda nemá šancu dostať. Aj preto je nutné pre kamióny budovať nabíjačky s dostatkom miesta okolo stojana.

Prvá takáto 400 kW nabíjačka s dostatkom miesta okolo stojí v Emparku Trnava, neďaleko diaľnice D1, resp. rýchlostnej cesty R1. ZSE Drive tvrdí, že „tento krok je súčasťou snahy ZSE Drive o rozvoj udržateľnej dopravy a podporu ekologických alternatív aj v sektore nákladnej dopravy.“

Aktuálne sú v Emparku dva nabíjacie konektory, časom však spoločnosť v spolupráci so ZSE Drive plánuje vybudovať 10 nabíjacích portov na 5 stojanoch. Nabíjačku hypercharger pritom vyrába renomovaná talianska spoločnosť alpitronic. Dosahuje pre každý port maximálne 500 A a 1 000 V. Oba konektory sú typu CCS2. Bonusom je, že má kábel na otočnom ramene, čo pomáha s jeho manipuláciou.

Kedy a kde budú pribúdať ďalšie podobné nabíjačky nie je známe. Ceny pre nabíjanie na 400 kW nabíjačke sú neznemené, základ stojí 0,69 €/1 kWh bez akéhokoľvek mesačného balíka.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.