Reklama

Kontroverzné elektromobily? Zmena paradigmy nebude jednoduchá

Zdroj | European Data Journalism Network
Juraj Procházka
Zdroj | European Data Journalism Network
Zdroj | European Data Journalism Network

Legislatívne stimulovaný prechod na cestnú dopravu „bez emisií“ vzbudzuje u časti verejnosti nevôľu a elektromobily sa pravidelne stávajú terčom kritiky. Ich odporcovia a „elektro-skeptici“ uvádzajú množstvo argumentov, spochybňujúcich výhody elektrických, prípadne aj vodíkových áut.

Niektoré argumenty sú oprávnené, ale mnohé sú vykonštruované a živia ich hlavne záujmové skupiny, ktorým koniec spaľovacích pohonov na cestách ekonomicky nevyhovuje.

Pozrite si

Sú elektromobily väčšou záťažou ako dieselové motory?

Je jasné, že takzvaný „zelený údel“ (Green Deal), alebo Európsky ekologický dohovor, ktorý má snahu zastaviť otepľovanie globálnej klímy, ide vo svojej snahe „páchať dobro“ za svojim cieľom často aj cez obete energetickej chudoby. V mnohých to vyvoláva pochybnosti a nevôľu, zvlášť, keď na otázniky nad účinnosťou a zmysluplnosťou opatrení poukazujú aj mnohí odborníci.

Zdroj | Electrek

V súčasnej energetickej kríze vyvolanej nedostatkom fosílnych palív a vysokými cenami zemného plynu, ropy a elektriny sa odrazu zdá byť prijateľné obnoviť fungovanie odstavených uhoľných elektrární a rehabilitovať (pre niektorých) kontroverzné jadrové elektrárne. Pekne to ilustruje, aké krehké môžu byť vízie akademikov odtrhnuté od reality.

Podobne je to aj s elektromobilitou. V krajinách, ktoré cez burzu vlastnú elektrinu nakupujú predraženú o desiatky percent, sa môže pohľad na výhodnosť elektromobilov markantne zmeniť. Nedostatočne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra a slabo dimenzované rozvodné siete tiež vo väčšine krajín neprajú prudkému rozvoju elektro pohonov. Problémy malo aj Nórsko, kde elektromobily aj vďaka dotáciám a ďalším výhodám, pri predaji áut dominujú.

Zdroj | Clarendon Group

Toto sú však pochopiteľné a prechodné problémy, s ktorými sa budú musieť krajiny vysporiadať podľa konkrétnych podmienok. Spochybňovanie elektromobilov z hľadiska technológie v porovnaní so spaľovacími motormi, je podobné, ako tvrdiť, že parné lokomotívy by boli na železnici výhodnejšie, ako elektrické, či diesel-elektrické, lebo sa v minulosti dobre osvedčili. Elektrický pohon je jednoducho vyspelejšia technológia, ako motor s vnútorným spaľovaním.

Pozrite si

Revolúcia v elektromobilite? Prelomový motor si vystačí aj bez magnetov

 

Otázky ekológie, prípadne ich jedna podmnožina – emisie CO2 – sú už menej jednoznačnou témou. Kritici elektromobilov poukazujú na energetický mix, z ktorého pochádza vyrobená elektrina a na energetickú náročnosť výrobného reťazca elektromobilov. Tá je, hlavne kvôli súčasným technológiám Li-ion batérií, vyššia, ako pri výrobe klasických áut so spaľovacím motorom. Ale aj tu sa veci menia k lepšiemu a na trh prichádzajú Li-ion batérie s nižším, alebo nulovým obsahom kobaltu a s nižšou uhlíkovou stopou vo výrobe.

Čo sa týka energetického mixu, je pravdou, že jazda elektromobilom je taká ekologická, aká „zelená“ je elektrina, na ktorú jazdí. Elektromobily však nemôžu za to, že v mnohých krajinách sa elektrina vyrába v tepelných elektrárňach na fosílne palivá. Také Nórsko, alebo Kostarika s dominujúcimi hydroelektrárňami budú na tom s celkovou uhlíkovou stopou lepšie, ako USA, Čína, alebo Nemecko. A rovnako lepšie na tom bude aj Francúzsko, alebo Slovensko s vysokým podielom elektriny z jadrových elektrární.

V krajinách EU bude v tridsiatych rokoch pravdepodobne končiť predaj nových osobných automobilov so spaľovacím pohonom, čo sa lobisti niektorých automobiliek a dodávateľov autodielov snažia zvrátiť kritikou elektromobilov, ich bezpečnosti, prípadne uhlíkovej stopy. Tieto tvrdenia často podopierajú účelovými štúdiami, ktoré odborníci spochybňujú.

V jednej z takýchto analýz na objednávku spoločností Aston Martin, Honda, Bosch a ďalších sa tvrdí, že elektromobily sa vyrovnajú spaľovacím autám až po najazdení 77 000 km. Niektoré „štúdie“ uvádzajú ešte vyšší počet kilometrov.

Podľa Auke Hoekstra z Eindhovenskej technickej univerzity, špecialistu na porovnávanie emisnej bilancie elektrických a spaľovacích automobilov, ktorý štúdiu Aston Martin a spol. analyzoval, sú v nej významné nedostatky. Uvádza podcenenie emisií spaľovákov, nezahrnutia emisií reťazca distribútorov palív, nezohľadnenie budúcich zlepšení energetického mixu výroby elektriny a kritizuje aj stanovenie uhlíkovej stopy elektromobilov na základe jediného čínskeho modelu Polestar 2.

Zdroj | Clarendon Group

Podľa Hoekstru je súčasná emisná stopa výroby elektromobilov o 2/3 nižšia a vyrovná sa už po najazdení približne 26 000 km. Toto číslo nové technológie výroby batérií v budúcich rokoch ešte znížia, všetko však bude závisieť aj od podielu elektrární na fosílne palivá v energetickom mixe.

Výskumníci z Ford Motor Company a University of Michigan  zistili, že ľahké úžitkové elektromobily majú v priemere o 64 % nižšie emisie skleníkových plynov počas celého životného cyklu – od výroby po zošrotovanie – ako vozidlá so spaľovacím motorom v priemere v celých Spojených štátoch. A bude to snáď stále lepšie.

Dnes to síce s energetickým mixom kvôli rusko-ukrajinskému konfliktu nevyzerá najlepšie, ale v budúcich rokoch sa situácia, dúfajme, výrazne zlepší. Veľkú nádej vzbudzujú nové technológie malých a bezpečných (štiepnych) jadrových reaktorov a tiež riadená jadrová fúzia.

Pozrite si

Koniec spaľovacích áut od roku 2035? Slovensko vraví nie

Cesta k ekologickej doprave určite nevedie cez biopalivá a syntetické palivá (E-Fuels). Tie by síce udržali na cestách spaľovacie motory poháňané benzínom, naftou, alebo etanolom, ktoré by neboli vyrobené z fosílnych uhľovodíkov, ale z hľadiska plytvania energiou, celkovou uhlíkovou stopou palivového reťazca a ďalších environmentálnych dopadov by išlo „čisté zlo“.  Vodík pre osobnú dopravu je kdesi uprostred medzi batériovými elektromobilmi a syntetickými a bio-palivami a zdá sa, že ešte dlho nebude mať na ružiach ustlané.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.