Požiar elektromobilu Tesla Model S zastavil až „bazén“

ZDROJ | Teslarati

Elektromobily sú síce bezpečné, ale riziko požiaru, hlavne v prípade nehody, rozhodne existuje. A ak k takejto udalosti dôjde, býva zvyčajne poriadne „veselo“. Presvedčili sa o tom aj hasiči v kalifornskom Sacramente, keď sa márne pokúšali zlikvidovať požiar elektromobilu Tesla Model S. Nakoniec museli použiť „definitívnu metódu“ a horiace auto utopili v „bazéne“.

Pozrite siSú požiare elektromobilov skutočným strašiakom?

Kuriózne na tomto prípade bolo, že Tesla Model S začala horieť po trojtýždňovom uskladnení na vrakovisku, kde skončila po predchádzajúcej havárii. Keďže v elektromobiloch sa nenachádzajú uhľovodíky z palív, ako v prípade áut so spaľovacím motorom, príčina požiarov je iná. Slabým miestom je v tomto prípade batéria. Ak v nej dôjde ku skratu, napríklad z dôvodu mechanického poškodenia, veľký skratový prúd môže zapríčiniť vznietenie lítia, a následne aj ďalších komponentov. So stúpajúcou teplotou horí prakticky čokoľvek.

ZDROJ | Leoš Kučera MV-GR HZS ČŘ

Elektromobily majú navyše v rozvodnej sústave relatívne vysoké napätie niekoľko stoviek voltov, takže hasičom pri hasení vodou hrozí aj nebezpečenstvo úrazu elektrickým prúdom.

Na rozdiel od spaľovákov je požiar batérií väčšinou skrytý a postupuje zvnútra. Zviditeľní sa, až keď zachváti interiér, alebo karosériu. Aj preto je potrebné po uhasení nechať elektromobil (alebo jeho vrak) v karanténe až 24 hodín, aby sa dosiahla istota, že sa požiar opäť nerozhorí. V Sacramente však došlo k incidentu až tri týždne po nehode!

Spomínaný prípad bol prvý požiar elektromobilu, ktorí hasiči zo Sacramento Metro Fire hasili. Tak ako to v takýchto prípadoch býva, aj tu požiar Tesla Model S začal v priestore batérie vozidla. Hasiči mali problém s uhasením plameňov, pretože sa články v priestore pre batérie opakovane vznietili. Nepomohlo ani otočenie elektromobilu na bok, aby dosiahli lepší prístup k batérii v podvozku, ktorá bola epicentrom požiaru.

ZDROJ | Sacramento Metro Fire

Keďže sa články batérie opätovne vznietili, hasiči sa rozhodli úplne ponoriť priestor batérie vozidla do vody. Za týmto účelom vykopali jamu, naplnili ju vodou a potom do takéhoto „bazéna“ umiestnili Teslu. Týmto spôsobom sa podarilo požiar elektromobilu nakoniec uhasiť.

Pozrite siMýtus padol: Spaľováky sú až 100x náchylnejšie na požiar ako elektromobily

Desivé zábery zhoreného vraku sa dobre vynímajú pod bombastickými titulkami bulváru a spokojní sú aj kritici elektromobility. Zo štatistického hľadiska ide pritom o úplne zanedbateľné čísla.

Tesla vo svojej správe z roku 2021 uvádza, že počet požiarov jej vozidiel bol asi 11-krát nižší ako v prípade priemerného vozidla v USA. V správe sa uvádza aj to, že na každú miliardu míľ (1,6 miliardy kilometrov) prejdených v rokoch 2012 až 2021 pripadlo približne päť požiarov vozidiel Tesla.

Napriek vysokým výkonom, ktoré dodávajú batérie a vysokým teplotám, vyvolaným chemickými procesmi hlavne pri rýchlonabíjaní, nie sú elektromobily z hľadiska vzplanutia rizikovejšie, ako autá poháňané benzínom, naftou, alebo LPG. V tomto rebríčku sú na tom z hľadiska požiarnej bezpečnosti najhoršie plug-in hybridy, ktoré nesú riziká z oboch druhov pohonu.

ZdrojTeslarati

Komentáre k článku