Kalifornská spoločnosť Aptera Motors má za sebou pomerne pestrú históriu a zažila aj ťažké chvíle. Firma zo San Diega predstavila plány na revolučný elektromobil na solárny pohon Aptera 2 Series už v polovici prvej dekády, ale tento pokus nevyšiel.
Spoločnosť spustila predobjednávky, ale v júli 2011 prestala prijímať vklady a 12. augusta 2011 oznámila, že zákazníkom vráti všetky peniaze. Neblahý osud postihol aj spoločnosť Lightyear, ktorá sa zameriavala na vývoj luxusného elektromobilu so solárnym dobíjaním.
Zakladatelia Aptery sa však nevzdali a firmu sa podarilo oživiť. Cez crowdfunding od investorov získala za posledné dva roky viac ako 100 miliónov dolárov. Aktuálne 31. januára Aptera oznámila úspešné ukončenie svojej kampane Accelerator Program, v rámci ktorej získala viac ako 33 miliónov dolárov na financovanie spustenia výroby svojho solárneho elektromobilu.
Accelerator Program umožnil získať rezerváciu na jedno z prvých 2 000 vozidiel každému, kto do crowdfundingovej kampane investoval aspoň 10 000 USD.
Spoločnosť má patentovaný dizajn na dvojosové solárne panely automobilovej triedy, efektívne hnacie ústrojenstvo a akumulátor s vysokou energetickou hustotou, čím tvorí nové štandardy pre ekologickú mobilitu. Výroba solárnych EV by sa mala konečne spustiť v spolupráci s CPC Group v Taliansku pravdepodobne ešte v tomto roku.
Debutový model spoločnosti Aptera, vozidlo Launch Edition, bude mať špičkový dojazd 400 míľ (640 km) na jedno nabitie. Launch Edition využíva aj solárnu energiu a je vybavený fotovoltickými panelmi s celkovým výkonom približne 700 wattov. Tie majú umožniť prejsť ďalších 40 míľ (64 km) za deň len zo slnečnej energie.
Aptera už v minulosti tvrdila, že solárne panely vozidla sú dimenzované tak, aby zo slnečnej energie dokázali „vo väčšine regiónov“ zaistiť ročný akčný rádius viac ako 11 000 míľ (17 700 km). To by zhruba zodpovedalo súčasným tvrdeniam, že solárne panely dokážu zo slnka získať denne energiu na dojazd až 40 míľ (64 km) – kapota 6 míľ za deň, strecha 16 míľ a zadná časť 18 míľ denne. Ak by sme tieto čísla vynásobili jednoduchou aritmetikou, dostali by sme ročný dojazd až 23 360 km.
S pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou sú však tieto čísla nadsadené, aj keby sa vzťahovali len na slnečnú Kaliforniu. V zime je slnečného svitu podstatne menej ako v lete, nehovoriac o zamračenej oblohe. A potom slnečné žiarenie nemôže rovnako účinne dopadať na všetky plochy vozidla pokryté solárnymi článkami. Priemerný dojazd získaný zo slnka tak bude pravdepodobne nižší, ale každá kWh zdarma je dobrá. A je dosť možné, že mnohým by to na denné dochádzanie do práce, alebo na nákupy po meste stačilo.
Aptera Motors dodáva, podľa vlastných vyjadrení, technologicky najvyspelejšie solárne elektrické vozidlá. Umožnili to prelomy v účinnosti batérií, aerodynamike, materiálovej vede a výrobných postupoch. Aptera ponúkne prvé zo série ekologických vozidiel pre komerčné využitie.
Jedinečný tvar vozidla Aptera s iba šiestimi kľúčovými komponentmi karosérie mu dáva perfektnú aerodynamiku, umožňujúcu jazdiť s použitím oveľa menšej energie ako iné súčasné elektrické a hybridné vozidlá. To je aj jedným z dôvodov extrémne dlhého dojazdu na jedno nabitie. Navyše schopnosť získať energiu na desiatky kilometrov denne zdarma z integrovaných solárnych panelov robí z tohto solárneho elektromobilu príťažlivú voľbu.