Reklama

Luxusný Jaguar I-Pace EV400 dnes môžete mať za 25 000 €! Ako to?

Števo Porubský

Keď prišiel v roku 2018 na trh, bol to obrovský míľnik. Jaguar, tradičná britská značka, predbehol nemeckú prémiovú konkurenciu (Audi, Mercedes, BMW) a ako prvý uviedol na trh priameho vyzývateľa pre Teslu.

A nebol to len tak nejaký pokus. I-Pace okamžite pozbieral desiatky ocenení, vrátane prestížneho titulu Svetové auto roka 2019 (World Car of the Year). Mal aj prečo. Prečo si ho ale dnes kúpite o 70 % lacnejšie?

Jaguar I-PACE bol chválený nielen za dizajn, ktorý bol v tom čase futuristický, no stále elegantný a nezameniteľne jaguársky. Oceňované boli aj jeho jazdné vlastnosti. Vďaka nízkemu ťažisku (batéria v podlahe) a sofistikovanému podvozku jazdil a dodnes jazdí fantasticky.

Obsah pokračuje pod reklamou

Hoci je to skôr športové auto ako SUV. Aj interiér vedel a aj dnes vie stále zaujať. Luxusné materiály, prémiové spracovanie a pocit z kokpitu, ktorý bol v tej dobe oveľa hodnotnejší ako strohý interiér Tesly.

Jaguar I-Pace EV400 v skratke:

  • Pohon: dva elektromotory (jeden na každej náprave), teda stály pohon všetkých štyroch kolies (AWD).
  • Výkon: 294 kW (400 koní)
  • Krútiaci moment: 696 Nm (dostupný okamžite)
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: cca 4,8 sekundy
  • Batéria: 90 kWh (brutto kapacita, využiteľná je 84,7 kWh)
  • Oficiálny dojazd (WLTP): Až 470 km
  • Reálny dojazd: v lete sa pohybuje medzi 350 – 420 km, v zime klesá na 280 – 350 km v závislosti od štýlu jazdy a vonkajšej teploty.
  • Degradácia batérie po 100 000 km: 11 % = využiteľná je 75,4 kWh

Prečo sú ceny I-Pace v bazároch tak nízke?

Nový Jaguar I-Pace EV400 začínal na Slovensku v roku 2018 na cene približne 77 500 €. S bežnou výbavou (ako verzia SE alebo HSE) a pár príplatkami sa však cena veľmi ľahko vyšplhala na 90 000 až 105 000 €! Pokles na dnešných 23-30 tisíc eur je spôsobený kombináciou niekoľkých kľúčových faktorov:

1. Extrémna strata hodnoty luxusných áut: Toto je pravidlo č. 1 pri autách tejto kategórie. Luxusné autá, a obzvlášť tie, ktoré sú „prvými lastovičkami“ novej technológie, strácajú na hodnote najrýchlejšie. Prvý majiteľ zaplatil prémiovú sumu za novinku a exkluzivitu, no trh ojazdených vozidiel tieto faktory už takmer neberie do úvahy.

2. Rýchly technologický pokrok v elektromobilite: I-Pace bol v roku 2018 na špičke, no za 6-7 rokov sa svet elektromobilov posunul míľovými krokmi. To, čo bolo vtedy úžasné (napr. 100 kW DC nabíjanie), je dnes prekonané v mnohých oblastiach.

3. Obavy zo staršej batérie a nákladov na servis: Trh má prirodzený strach z degradácie batérie a jej prípadnej výmeny po skončení záruky (Jaguar dával záruku 8 rokov alebo 160 000 km na pokles kapacity pod 70 %). Hoci sa batérie v I-Pace neukázali ako extrémne problémové, riziko drahej opravy po záruke tlačí cenu dole. Rovnako aj povesť značky Jaguar/Land Rover v oblasti spoľahlivosti nie je historicky najlepšia, čo sa prenáša aj na obavy pri ich prvom elektromobile.

4. Relatívne vysoké prevádzkové náklady (na elektromobil): Jaguar I-Pace má relatívne vysokú spotrebu. V porovnaní s moderným elektromobilom, ktorý jazdí za 15-18 kWh/100 km, je prevádzka I-Pace o 30-50 % drahšia, čo sa týka nákladov na „palivo“, teda elektrinu. Stáve sú to však len centy, veď si zoberte, že 24 kWh spotreba I-Pace je stále len 4,30 € pri domácom nabíjaní čo je voči 18 kWh spotrebe (3,20 €) stále pomerne malý rozdiel.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

V akom stave má Jaguar I-Pace batériu po 100 000 km? Výsledok nás prekvapil

Čo chýba Jaguaru I-Pace oproti moderným elektromobilom?

Aj toto je jadro problému s jeho nízkou cenou. V porovnaní s autom z roku 2024/2025 mu chýbajú najmä tieto veci:

  • Efektivita a dojazd: Moderné autá s oveľa menšou batériou (napr. 77 kWh) dokážu mať rovnaký alebo dokonca lepší reálny dojazd, pretože sú efektívnejšie.
  • Rýchlosť nabíjania: Toto je asi najväčší hendikep. I-Pace podporuje DC rýchlonabíjanie s maximálnym výkonom okolo 100-104 kW. Dnešné autá bežne zvládajú 150-250 kW (niektoré aj 350 kW). V praxi to znamená, že nabitie z 10 % na 80 % trvá na I-Pace približne 45 minút, zatiaľ čo moderné auto to zvládne za 18-25 minút. Na dlhých cestách je to obrovský rozdiel.
  • Palubná AC nabíjačka: Prvé modely mali len jednofázovú 7,4 kW nabíjačku. Doma z wallboxu sa tak obrovská 90 kWh batéria nabíjala extrémne dlho (viac ako 12 hodín). Neskôr prišli verzie s trojfázovou 11 kW nabíjačkou, ktorá je dnes štandardom. Pri kúpe si to treba overiť.
  • Tepelné čerpadlo: Prvé ročníky (cca do 2021) nemali v štandarde tepelné čerpadlo. To znamená, že v zime kúrenie odoberalo veľké množstvo energie priamo z batérie, čo dramaticky znižovalo dojazd. Moderné elektromobily ho majú takmer všetky.
  • Infotainment a softvér: Pôvodný infotainment systém (Touch Pro Duo) bol pomalší a občas mal sklony k zasekávaniu. Hoci Jaguar neskôr prešiel na lepší systém Pivi Pro (ktorý je možné nájsť v novších modeloch), v porovnaní s rýchlosťou a jednoduchosťou systémov od Tesly alebo Hyundai/Kia stále zaostáva.
  • Praktickosť: Chýba mu veľký predný kufor („frunk“), ktorý majú mnohé iné elektromobily. Ten v I-Pace je skôr len malá schránka na nabíjacie káble. Ale aspoň teda je, také BMW iX nemá pod gigantickou prednou kapotou žiadny.

Oplatí sa kúpa jazdeného Jaguar I-Pace?

Záleží na tom, kto ste a čo od auta očakávate. Určite sa vám I-Pace oplatí kúpiť ak:

  • Hľadáte maximálny luxus, štýl a prémiový pocit za minimálnu cenu. Za 25 000 € dostanete auto, ktoré stále vyzerá a pôsobí ako vozidlo za 100 000 €. Dizajn nestarne a interiér je o triedu vyššie ako pri mnohých nových EV v cene 40-50 tisíc.
  • Jazdíte najmä kratšie trasy a nabíjate prevažne doma. Ak sú vaše denné nájazdy do 150-200 km a cez noc môžete nabíjať, pomalšie 100 kW DC nabíjanie a vyššia spotreba vás nebudú trápiť. Zároveň sa však netreba báť 100 kW, za 10-20 minút nabijete batériu o 100-150 km.
  • Ceníte si špičkové jazdné vlastnosti. Ak máte radi šoférovanie, I-Pace vám poskytne oveľa viac radosti ako väčšina bežných elektrických SUV. 400 koní a takmer 700 Nm robí svoje aj s vyše dvojtonovým SUV.
  • Ste ochotní akceptovať vyššiu spotrebu. Náklady na elektrinu budú vyššie, ale stále výrazne nižšie ako na benzín/naftu pre porovnateľne výkonné auto.
Pozrite si

Vynikajúce jazdné vlastnosti, ale pomalé nabíjanie, to je Jaguar I-Pace v zime

Od Jaguaru I-Pace radšej dajte ruky preč ak:

  • Je pre vás kľúčová efektivita a nízke prevádzkové náklady. Kúpte si radšej iné moderné elektrické auto. To žiaľ v súčasnej cene I-Pace nekúpite ani náhodou.
  • Často cestujete na dlhé trasy. Čakanie na nabíjačkách bude frustrujúce a budete musieť nabíjať častejšie ako majitelia modernejších áut.
  • Máte obavy z nečakaných výdavkov. Riziko drahej opravy po záruke je reálne a diely na Jaguar nie sú lacné. To ale neznamená, že sa I-Pace po 8 rokoch alebo 160 000 km musí hneď pokaziť.
  • Chcete najmodernejší softvér a technologické vychytávky. Systém v I-Pace je funkčný, ale nepôsobí tak moderne a svižne ako v novších autách.

Jaguar I-Pace je na trhu ojazdených vozidiel neuveriteľne lákavou ponukou. Poskytuje vstupenku do sveta prémiovej elektromobility za cenu nového, dobre vybaveného hatchbacku s klasickým pohonom. Jeho nízka cena je však plne opodstatnená – je to daň za staršiu, menej efektívnu technológiu a rýchlejší technologický vývoj konkurencie.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ak dokážete žiť s jeho kompromismi (rýchlosť nabíjania, dojazd hlavne v zime) a prioritou je pre vás dizajn, luxus a radosť z jazdy, môže to byť viac ako fantastická kúpa. Ak ste však pragmatik, pre ktorého je dôležitá efektivita, nízke náklady a bezproblémové cestovanie na dlhé vzdialenosti, moderné elektromobily od konkurencie vám poslúžia lepšie. No opäť, vôbec nie za sumy, za aké sa predáva I-Pace.

Ten inak kúpite s nájazdom do 100 000 km pokojne aj pod 25 000 € v Nemecku a do 30 000 € aj na Slovensku. Novšie modely či kúsky s menším nájazdom sa v Nemecku pohybujú okolo 30 000 €, u nás opäť o zhruba 5 000 € viac.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.