Reklama

Vynikajúce jazdné vlastnosti, ale pomalé nabíjanie, to je Jaguar I-Pace v zime

Igor Neštrák

Britský výrobca Jaguar v roku 2018 svetu predstavil sériovú podobu svojho prvého elektrického crossoveru s označením I-Pace. Nadčasový dizajn, pod ktorý sa podpísal uznávaný automobilový dizajnér Ian Callum aj s odstupom času nestratil nič na svojej výnimočnosti. Ako to je však z hľadiska použitého elektrického pohonu sme sa rozhodli otestovať v zimných podmienkach.

Počas predĺženého víkendu nám spoločnosť na našich cestách spríjemňoval model I-Pace vo výbave SE. Táto britská šelma je vybavená pohonom všetkých kolies s maximálnym výkonom 294 kW a krútiacim momentom 696 Nm. O prísun energie sa stará akumulátor s celkovou kapacitou 90 kWh, využiteľných pre jazdu je 84,7 kWh.

Jazdy síce prebiehali začiatkom roka 2023, avšak vzhľadom na rekordne vysoké teploty, ktoré sa počas jázd pohybovali v rozpätí 0 – 9 °C ide vyslovene o mierne zimné podmienky. V priebehu troch dní Jaguar I-Pace absolvoval 1 500 km, ktoré boli tvorené jazdami po diaľniciach a častými návštevami horských stredísk na severe Slovenska.

Obsah pokračuje pod reklamou

S elektromobilom sme absolvovali aj niekoľko dlhších jázd, ktoré nám detailnejšie prezradili ako sa I-Pace správa v jednotlivých situáciách. Prvú jazdu sme absolvovali pri presune z juhozápadného Slovenska do Vysokých Tatier. Cestu sme začínali v Galante s akumulátorom nabitým na 84 % kapacity. Prvý úsek v dĺžke 140 kilometrov sme absolvovali po diaľnici pri rýchlosti 130 km/h. Po príchode k nabíjacej stanici zostávalo v akumulátore ešte 34 % jeho kapacity. Jaguar I-Pace patrí medzi veľké výkonné elektromobily, a tomu zodpovedá aj spotreba. Jazda v kopcoch po diaľnici a teplota blízka nule v našom prípade vystrelila priemernú spotrebu na 34 kWh.

Zodpovedajú tomu aj namerané parametre. Pri rýchlosti 130 km/h s aktivovaným kúrením dosahuje priemerná spotreba hodnotu 33 kWh. Dojazd pri tejto rýchlosti v miernom zimnom podnebí predstavuje 265 kilometrov. Zníženie rýchlosti na 100 km/h znamená pokles priemernej spotreby na 23,5 kWh. V tomto prípade sa dojazd zvýši o necelých 100 kilometrov na výslednú hodnotu 360 kilometrov. Vozidlo je štandardne vybavené tepelným čerpadlom, ktoré v prechodných teplotách zabezpečuje nižšie energetické požiadavky vykurovacej sústavy vozidla.

Na rad prišlo nabíjanie. Na dnešné pomery je nabíjacia sústava vybavená nízkym výkonom rýchleho nabíjania. Maximálny výkon za ideálnych podmienok je 104 kW. V našom prípade aj napriek prejdenej vzdialenosti 140 km pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h sa teplota akumulátora nedostala na optimálnu hodnotu, čomu zodpovedá maximálny výkon nabíjania 80 kW. Pre rýchle presuny v rámci rýchlostných limitov ide o veľmi nízke hodnoty. Zvýšenie dojazdu o 100 kilometrov trvalo viac ako 25 minút.

To, čo však Jaguar I-Pace stráca spotrebou a rýchlosťou nabíjania, nám plnohodnotne vynahradil počas prejazdu horským strediskom Čertovica. Maximálny výkon 400 koní v kombinácii s vynikajúcim podvozkom, ktorý aj napriek absencii vzduchového odpruženia dokonale filtruje nerovnosti nás nenechal pochybovať o tom, že sedíme v elektrickom vozidle značky Jaguar. Svoje opodstatnenie tu zohráva veľmi dobre nastavená rekuperácia, ktorá umožňuje bezproblémovú jazdu len za asistencie akceleračného pedálu.

Jazda v kopcoch pri nižšej rýchlosti nám po príchode do Tatranskej Lomnice znížila priemernú spotrebu na 30,5 kWh. Po návrate z Vysokých Tatier a prejdení 600 kilometrov sa ukazovateľ spotreby zastavil na hodnote 27,5 kWh. Pri nižších teplotách možno očakávať vyššie hodnoty. S pribúdajúcou konkurenciou v podobe BMW iX alebo modernizovaného modelu Audi Q8 e-tron ide o vyššie hodnoty. Celková spotreba po prejdení 1 500 kilometrov sa nám ustálila na hodnote 26,8 kWh. Dosiahli sme priemernú rýchlosť 79 km/h a za spomínané 3 dni sme zrekuperovali 35,7 kWh elektrickej energie. Je vidieť, že aj napriek väčšiemu podielu jazdy po diaľnici sa nám podarilo rekuperáciou získať energiu na viac ako 130 kilometrov jazdy.

Všetky nabíjania boli realizované na rýchlych nabíjacích staniciach s výkonom 50 – 350 kW. Pri nabíjaní sa nám podarilo dosiahnuť najvyšší výkon 81 kW, čo aj vzhľadom na veľkosť akumulátora je na dnešné pomery nízka hodnota. Pozreli sme aj na celkovú energiu dodanú do akumulátora a s tým súvisiace straty vznikajúce pri nabíjaní. Podľa údajov z palubného počítača Jaguar I-Pace spotreboval 402 kWh na prejdenie vzdialenosti 1500 kilometrov. Nabíjacie stanice ale do akumulátora dodali 457 kWh. Straty predstavujú viac ako 13 %.

Pozrite si

Vysoké Tatry, zem zasľúbená elektromobilom?

Dizajnovo zaujímavý elektromobil vyrábaný v Rakúsku, po rokoch takmer nič nestratil zo svojej krásy a stále ho možno považovať za jeden z najkrajších elektromobilov. Vynikajúce jazdné vlastnosti v kombinácii s prémiovým dielenským spracovaním ponúkajú zaujímavú alternatívu ku konkurenčným elektromobilom. Pohonné ústrojenstvo stráca na efektivite, čoho výsledkom je vyššia priemerná spotreba. Systém nabíjania akumulátora dnes dosahuje nízky výkon 100 kW, čo pri dlhších jazdách predlžuje celkový čas jazdy. Jaguar však ohlásil masívnu elektrifikáciu, a preto možno očakávať, že nasledujúca generácia modelu I-Pace výrazne prepracuje elektrické ústrojenstvo.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.