Horstvo alpského charakteru, ktoré patrí medzi najvyššie pohorie na území Slovenska, je vyhľadávaným a najnavštevovanejším turistickým centrom na našom území. Či už v minulosti, alebo aj v súčasnosti po ukončení pandémie koronavírusu zažívajú Vysoké Tatry veľkú pozornosť zo strany návštevníkov.
Tradične najväčší nápor turistov toto pohorie zažíva počas jarných a zimných sviatkov, kedy sa v horských strediskách vytvárajú rozsiahle kolóny a vznikajú kolízne situácie. Legislatíva v našich zemepisných končinách nie je zatiaľ veľmi naklonená prevádzke batériových elektromobilov a okrem zvláštnych evidenčných čísiel neponúka žiadne výhody svojim majiteľom.
Aj napriek tomu, že Vysoké Tatry sú našim klenotom a ich súčasťou je Tatranský národný park, zatiaľ u nás nefungujú emisné zóny, ktoré by zvýhodňovali majiteľov elektromobilov v prípade návštevy takýchto stredísk. Je tu zimná sezóna a nadišiel čas, aby sme preverili aké benefity ponúkajú jednotlivé horské strediská majiteľom elektromobilov. Zavítali sme do troch najnavštevovanejších stredísk Vysokých Tatier, ktoré ponúkajú mnoho aktivít nielen v zimnom ale aj v letnom období. Spoločnosť nám počas tejto cesty robil britský elektromobil Jaguar I-Pace.
Naša návšteva začína na Štrbskom Plese, ktoré je významným centrom turizmu a zimných športov vo Vysokých Tatrách. Ide o najvyššie položenú turisticko-liečebnú osadu vo Vysokých Tatrách v nadmorskej výške 1 346 m. n. m. a zároveň je to stredisko vrcholového športu pre severské disciplíny. Osada ponúka mnohé možnosti z hľadiska zimných športov a letnej turistiky. Horské stredisko je veľmi dobre dostupné, nachádza sa len 12 kilometrov od diaľničného zjazdu D1 pri obci Štrba.
Štrbské Pleso ponúka viacero možností pre parkovanie, najväčšie a z časti kryté parkovisko sa nachádza v tesnej blízkosti železničnej stanice. Vo všeobecnosti je akékoľvek parkovanie v obci Štrbské Pleso spoplatnené. V tomto momente prichádza benefit pre majiteľov elektromobilov, prípadne plug-in hybridov a to bezplatné parkovanie počas nabíjania. Priamo pred reštauráciou Plesnivec, ktorá je situovaná neďaleko železničnej stanice sa nachádzajú 4 vyhradené parkovacie miesta pre nabíjanie.
Svoje služby tu poskytuje ZSE, ktorá prostredníctvom dvoch stojanov dokáže súčasne nabíjať až štyri elektromobily s maximálnym výkonom 22 kW. Počas prvých troch hodín od spustenia nabíjania nie je potrebné platiť parkovné. V čase našej návštevy aj napriek veľkej vyťaženosti Štrbského Plesa bol obsadený len jeden nabíjací stojan, takže núdza o voľné nabíjacie kapacity v tomto prípade nehrozila. Okrem spomínaných voľne dostupných nabíjacích stojanov sa priamo na Štrbskom Plese nachádzajú aj ďalšie pomalé AC nabíjacie miesta, nie sú však voľne dostupné, pretože slúžia hlavne pre návštevníkov konkrétnych ubytovacích zariadení.
Opúšťame Štrbské Pleso a Cestou slobody smerujeme na sever do Starého Smokovca, kde sa nachádza ďalšie významné centrum Vysokých Tatier. Starý Smokovec, v ktorého blízkosti je viacero horských osád, ponúka mnoho možností hlavne pre vyznávačov turistiky. V zimnom období je už takmer povinná návšteva Tatranského ľadového dómu, ktorý sa nachádza na Hrebienku. Zdatnejší turisti môžu ďalej pokračovať v túre na Skalnaté Pleso.
Rovnako ako na Štrbskom Plese, tak aj v Starom Smokovci je verejné parkovanie spoplatnené. Veľké záchytné parkovisko sa nachádza na začiatku obce v blízkosti železničnej stanice. Ale keďže sme prišli s elektromobilom, zaujímajú nás parkovacie miesta s možnosťou nabíjania. V tomto prípade využijeme nabíjaciu stanicu spoločnosti GreenWay, ktorá je umiestená na parkovisku hotela Bellevue v Hornom Smokovci pred Slovenskou reštauráciou.
Nabíjací stojan je vybavený rýchlym nabíjaním CCS s výkonom 50 kW, myslelo sa aj na majiteľov elektromobilov značky Nissan, dostupné je CHAdeMO s výkonom 50 kW a pre pomalé nabíjanie je tu AC s výkonom 22 kW. Počas prvých 90 minút rýchleho nabíjania je parkovanie bezplatné, pri AC nabíjaní je to počas prvých 3 hodín. Aj v tomto prípade sa v rámci Smokovca nachádza niekoľko ďalších pomalých nabíjacích staníc, ktoré sú dostupné len pre ubytovaných hostí.
Posledné stredisko, ktoré v rámci našej cesty navštívime je Tatranská Lomnica. Pred tým sa však ešte po ceste zastavujeme v Starej Lesnej. Stará Lesná prostredníctvom hotela Kontakt Wellness ponúka pomalé AC nabíjanie pre 2 elektromobily. Maximálny výkon nabíjania je 22 kW, podmienkou je však použitie vlastného nabíjacieho kábla. Nabíjací stojan sa nachádza na parkovisku za hotelom, prvé 3 hodiny nabíjania nie je potrebné hradiť parkovné. Okolie Starej Lesnej ponúka možnosti turistiky, prípadne kempovania.
Na záver je tu Tatranská Lomnica, jedna z najväčších osád na území Vysokých Tatier. Verejne dostupná nabíjacia stanica je umiestnená na parkovisku autobusovej stanice. Tento nabíjací stojan prevádzkuje spoločnosť ZSE a disponuje rýchlonabíjaním CCS a CHAdeMO s výkonom 50 kW a pomalým nabíjaním s výkonom 43 kW. Samozrejmosťou je opäť bezplatné parkovanie počas 90 minút pri rýchlom nabíjaní a 3 hodiny počas pomalého AC nabíjania. V tomto prípade bol nabíjací stojan plne vyťažený a nabíjanie si bolo potrebné počkať.
Na protiľahlej strane parkoviska sa nachádza nabíjací stĺpik AC s výkonom 11 kW, ktorý prevádzkuje spoločnosť VSE. Nabíjanie je prezentované ako bezplatné, nedozvedeli sme sa však, či sa to vzťahuje aj na parkovanie. Tatranská Lomnica, ktorej súčasťou je aj najdlhšia lyžiarska zjazdovka pod Skalnatým Plesom ponúka široké možnosti pre celoročnú turistiku. Svoje putovanie po horských strediskách v Tatranskej Lomnici zároveň ukončujeme.
Elektromobilita postupne preniká do každého kúta Slovenska a výnimkou nie sú ani horské strediská ako Vysoké Tatry. Naše tri najväčšie strediská Vysokých Tatier ponúkajú možnosť dobitia elektrifikovaných vozidiel a zároveň prinášajú bonus v podobe bezplatného parkovania. Vo všetkých prípadoch bolo značenie a umiestnenie nabíjacích stojanov prehľadné a nabíjanie fungovalo bezproblémovo. S pribúdajúcim počtom elektromobilov a vyťaženosťou horských stredísk určite stojí za zváženie otázka ďalšieho rozširovania nabíjacích staníc.