Reklama

Hyperion opäť šokuje. Tentoraz s čerpacími stanicami na vodík

Zdroj | Hyperion
Juraj Procházka
Zdroj | Hyperion
Zdroj | Hyperion

Kalifornská spoločnosť Hyperion, ktorá pred časom šokovala konceptom vodíkového superšportiaku XP-1 s deklarovaným dojazdom 1600 km a akceleráciou z 0 na 100 km/h za 2,2 sekundy, opäť mieša karty.

Pozrite si

Hyperion XP-1 – okopírované Bugatti na vodík prejde 1 600 km bez emisií

Hyperion nie je spokojný so stavom infraštruktúry pre vodíkové palivá – v čom nie je jediný, preto sa rozhodol v USA budovať svoje vlastné mobilné vodíkové stanice. Dizajnom budú pripomínať jachtu a dokážu vyrábať vodík priamo na mieste.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Hyperion

Podľa údajov IbisWorld je v USA 72 296 čerpacích staníc na klasické palivá, ale GLP Autogas udáva len 107 vodíkových čerpacích staníc. Rovnako biedne to vyzerá aj v iných krajinách, vrátane Slovenska (v prepočte na populáciu). Aj v Japonsku, ktoré patrí k priekopníkom vodíkovej dopravy, je podľa magazínu New Atlas len 166 vodíkových čerpačiek. 

V nadchádzajúcej ére e-mobility môžu vozidlá s vodíkovým pohonom hrať väčšiu úlohu, než sa očakávalo. Elektromobily sa síce dajú nízkym výkonom dobíjať aj doma, ale limitovaná ponuka lítia, kobaltu a ďalších surovín potrebných na výrobu ich veľkých batérií bude v budúcnosti problém.

Zdroj | Hyperion

Dva roky po uvedení svojho superšportiaku XP-1 s vodíkovými palivovými článkami Hyperion oznámil, že sa pustí do obchodu s palivami. Ide však na to inak. Namiesto komplikácií spojenými s realitným trhom a budovaním tradičných čerpacích staníc a dodávateľských reťazcov vodíkového paliva sa Hyperion rozhodol budovať mobilné čerpacie stanice, ktoré bude možné presunúť kamkoľvek bude potrebné.

Čerpacie stanice, ktoré dostali pomenovanie „Hyper:Fuel Mobile Stations™“ aj v tomto prípade zapôsobia neobvyklým, takmer šokujúcim dizajnom, pripomínajúcim jachtu.

Pritom ide o vodíkovú stanicu, ktorá dokáže vyrábať vlastný vodík a následne ho v stlačenej forme aj uskladňovať.

Zdroj | Hyperion

Technické detaily výrobca príliš neodhalil, ale ak majú tankovacie stanice spĺňať spomenuté predpoklady, ich nevyhnutnou súčasťou musí byť aj elektrolyzér. Tvrdenie o mobilite potom nebude úplne „kóšer“, pretože, ak má stanica vyrábať vlastný vodík, musí byť napojená aj na prívod vody a elektrickú sieť s nemalým výkonom. Tých pár solárnych panelov na streche stanice ani zďaleka nezabezpečí energetické potreby takéhoto riešenia.

Pozrite si

Hyundai a IVECO predstavili prvú veľkú dodávku na vodík

Zdá sa, že stanice Hyper:Fuel Mobile Stations budú bezobslužné, zákazníci budú používať dotykové obrazovky a platiť kartou. Hyperion tvrdí, že vodíkové čerpačky môžu byť nakonfigurované aj ako rýchlonabíjacie stanice pre elektromobily, schopné nabiť väčšinu áut z 0-80 % za približne 20 minút.

Zdroj | Hyperion

V tomto prípade nie je jasné, či má na mysli klasické nabíjacie stanice, alebo mobilné stanice „off-grid“, ktoré by elektrinu vyrábali z vodíka v palivových článkoch. Takéto riešenie by bolo za normálnych okolností extrémne neefektívne. Ale Hyperion hovorí, že ráta s nasadením mobilných čerpacích/nabíjacích staníc v miestach po živelných katastrofách, kde by slúžili ako núdzové zdroje energie. V takýchto situáciách je energetická účinnosť druhoradou záležitosťou.

Hyper:Fuel Mobile Stations sa budú vyrábať v závode Hyperionu v Ohiu a od roku 2023 ich firma chce distribuovať „po celých Spojených štátoch“. Umiestnené majú byť na existujúcich čerpacích staniciach, na parkoviskách nákupných centier a v ďalších oblastiach s vysokou návštevnosťou a frekvenciou dopravy.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.