Spoločnosť Honda Moto predstavila prvé koncepty radu 0 – sedan Saloon a Space-Hub v januári na veľtrhu CES 2024 v Las Vegas. Pred pár dňami automobilka usporiadala svoj „Honda 0 Tech Meeting 2024“ a odhalila niektoré z technológií novej generácie, ktoré sa použijú v úplne novej sérii elektromobilov Honda 0. Honda plánuje uviesť prvé produkty na globálny trh od roku 2026 a do roku 2030 plánuje uvedenie siedmich modelov Honda 0 rôznych veľkostí.
Všetky modely série 0 budú batériové elektrické vozidlá (BEV) – žiadne hybridy ani plug-in hybridy. Názov série „0“ symbolizuje návrat Hondy k nule ako východiskovému bodu s dlhodobým cieľom predávať do roku 2040 iba elektromobily s batériami alebo palivovými článkami.
Nové EV Honda majú byť „štíhle, ľahké a chytré“ a majú reprezentovať 5 základných hodnôt:
- Umelecký dizajn, ktorý rezonuje s ľuďmi
- Automatizovanú jazdu/pokročilé asistenčné systémy vodiča (AD/ADAS), ktoré zaisťujú bezpečnosť a pohodu
- Novú hodnotu elektromobilov ako „priestoru“ pre ľudí s internetom vecí (IoT) a prepojenými technológiami
- Radosť z jazdy s pocitom jednoty s vozidlom
- Vynikajúcu účinnosť elektrickej energie
Vozidlá radu 0 budú prémiové vozidlá, hovorí Mitsuru Kariya, viceprezident Hondy, riaditeľ obchodnej jednotky BEV a generálny riaditeľ obchodného plánovania BEV, ale budú nosiť logo Honda, nie Acura. O názvoch nových modelov sa stále diskutuje a nie je jasné, či pôjde o nové názvy alebo elektrické verzie tých súčasných.
S dizajnérskym prístupom „štíhly“ bude Honda v tejto rade elektromobilov realizovať koncept M/M (Man Maximum / Machine Minimum). Prístup „ľahký“ má zaistiť športovú jazdu, ktorá je pre Hondu jedinečná, ako aj špičkovú elektrickú účinnosť. Honda vyvinula novú platformu pre elektromobily na vytvorenie tenkého a nízkeho štýlu, ktorý zároveň zvýši bezpečnosť a pohodu cestujúcich. Kombinácia tenkej batérie a novo vyvinutej nápravy e-Axle umožňuje dosiahnuť nízke ťažisko umiestnením ťažkých komponentov nízko a do stredu vozidla.
Motorové a invertorové technológie, ktoré Honda vyvinula kvôli hybridom, využije v elektromobiloch na realizáciu kompaktnej a vysoko efektívnej e-Axle. Menič bol zmenšený približne o 40 %, takže sa zmestí horizontálne vedľa motora. Kompaktná os e-Axle zaistí nízku výšku a maximalizáciu priestoru v kabíne.
Nové technológie tiež znížia hrúbku batérie asi o 6 % a konštrukcia karosérie, navrhnutá tak, aby rozptýlila náraz pri kolízii, zníži priestor potrebný na ochranu batérie. Vďaka týmto technológiám bude v modeloch Honda 0 nainštalovaná ľahšia a tenšia batéria s maximálnou účinnosťou. Batérie budú zaujímave aj tým, že Honda chce obmedziť degradáciu ich kapacity po 10 rokoch používania na menej ako 10 %. Docieli to aplikáciou diagnostiky a predpovede degradácie batérie, ktorá využíva dáta o jazde z 5 miliónov vozidiel Honda, väčšinou hybridov.
Honda vyvinula aktívny systém, ktorý automaticky aktivuje predný aerodynamický deflektor podľa rýchlosti vozidla a ďalších faktorov. Aerodynamický deflektor je inštalovaný pod podlahou, aby sa znížil odpor vzduchu pre všetky typy karosérií vozidiel vrátane SUV. Tento systém umožní vozidlu dosiahnuť vysoký prítlak a prispeje k zvýšeniu stability vozidla v priamom smere.
Športový a vzrušujúci zážitok z jazdy sa dosiahne zavedením nového systému stability riadenia, ktorý poskytuje možnosť ohýbať karosériu vozidla na kontrolu zaťaženia každej pneumatiky v zákrutách. Bude pracovať v tandeme s 3D gyroskopickým senzorom, aby sa udržala stabilita vozidla s jemnou pomocou riadenia na akomkoľvek povrchu. Technológia stabilizácie pochádza od humanoidného robota Honda Asimo. Zjednodušená konštrukcia karosérie tiež prispeje k zníženiu hmotnosti vozidla približne o 100 kg v porovnaní s pôvodnými elektromobilmi Honda.
Modely radu Honda 0 budú vybavené asistenčným systémom jazdy, respektíve autopilotom úrovne 3, ktorý umožní automatizovanú jazdu 3. úrovne (off-eye). Táto funkcia začne s autonómnou jazdou v dopravných zápchach na diaľniciach, a neskôr sa rozšíri prostredníctvom aktualizácií Over-the-Air (OTA).
Séria Honda 0 odštartuje v roku 2026 sedanom, SUV strednej veľkosti a menším SUV a o rok neskôr má nasledovať väčšie SUV s troma radmi sedadiel. V roku 2028 pridá kompaktné SUV a v roku 2029 malé SUV. Siedmym modelom série bude kompaktný sedan, ktorý automobilka chystá pre globálny trh, vrátane Európy, na rok 2030.
Na pohľad sa môže zdať, že Honde v segmente elektromobility „ušiel vlak“, keďže so širším portfóliom elektrických vozidiel plánuje vstúpiť do ringu až v roku 2026. Čínske, americké, európske, aj kórejské automobilky už v súčasnosti zaplavujú trhy pestrou paletou sofistikovaných elektrických modelov. Ale vzhľadom na náladu spotrebiteľov a pripravenosť infraštruktúry možno táto ofenzíva nie je správne načasovaná. Niektoré spoločnosti už svoje bombastické plány s BEV, nehovoriac o vodíkových verziách, krotia. Neskorší nástup Hondy v tomto segmente tak môže byť paradoxne jej výhodou.