Technológiu tlakového liatia hliníka na výrobu veľkých dielov s názvom Gigacasting Tesla a prvýkrát použila pri výrobe Modelu Y. Z hľadiska automobiliek ide o efektívny výrobný postup, ktorý šetrí čas a peniaze vo výrobe a má aj ďalšie výhody.
Keďže veľké časti karosérie nie je potrebné skladať z menších dielov, podstatne sa znižuje počet bodových zvarov a iných spojov oproti montáži dielov z ocele. Hliník je zároveň ľahší, čo znižuje hmotnosť, pritom sa však zvýšila tuhosť karosérie. To má zas výrazný vplyv na bezpečnosť, aj jazdné vlastnosti. Neprekvapuje, že Gigacasting sa zapáčil aj iným automobilkám a tie ho zavádzajú do svojich výrobných procesov.
Používanie veľkoformátových odliatkov na princípe Gigacastingu oznámilo napríklad Volvo, ktoré je súčasťou čínskej skupiny Zhejiang Geely Holding, General Motors či čínsky Xpeng, ale aj Zeekr, čo je takisto značka skupiny Geely. Zavedenie tejto technológie plánuje aj Hyundai Motor, alebo Toyota Motor.
Nie je na tom nič zlého. Nakoniec Elon Musk vo svojich spoločnostiach zaviedol nejednu progresívnu technológiu, ktorou sa následne inšpirovala aj konkurencia. Nie vždy to však ide tak jednoducho, ako pri Gigacastingu.
Spomeňme si len na znovupoužiteľnosť prvých stupňov rakety Falcon 9. Pôvodne sa uvažovalo, že by mohli do vesmíru lietať až 10x, no dnes majú dva boostery – B1058 a B1060 na konte už 16 úspešných štartov a pristátí. SpaceX teraz chystá recertifikáciu, aby boostery Falcon 9 mohli lietať až 20x. To je krásny príklad, ako sa dajú znížiť náklady na lety do vesmíru. Mnohí to chcú napodobniť, no zatiaľ márne.
Ale vráťme sa k hliníku a Gigacastingu. Ako to obyčajne býva, každá minca má dve strany. V tomto prípade robí odklon od oceľových dielov vrásky na čele oceliarom. Druhý najväčší japonský výrobca ocele JFE Holdings Inc považuje používanie Gigacastingu za riziko pre podnikanie spoločnosti, pretože to môže viesť k zníženiu spotreby ocele. Pre novinárov to uviedol prezident spoločnosti Koji Kakigi a dodal, že množstvo použitej surovej ocele sa očividne zníži. Na tlačovej konferencii označil Kakigi Gigacasting za „veľmi veľký problém“.
Táto technológia však má aj skutočné riziká. Príliš veľké diely karosérie sťažujú a predražujú opravy. Na takýchto autách musíte aj v prípade malej nehody vymeniť namiesto relatívne malého dielu, napríklad blatníka, celú prednú, alebo zadnú časť karosérie. To je nočnou morou aj pre poisťovne.
Niektorí výrobcovia to preto riešia kompromisom a prostredníctvom Gigacastingu vyrábajú o niečo menšie časti auta, ako súčasť celkovej skladačky na výrobnej linke. Podobnú stratégiu chce využívať aj Toyota, aby konštrukcia jej automobilov nekomplikovala opravy.
Gigacasting je dôležitou súčasťou stratégie Tesly na zníženie nákladov a zlepšenie kvality vozidiel. Okrem Modelu Y sa bude používať aj pri výrobe elektrického pick-upu Cybertruck a v budúcnosti ho chce Tesla nasadiť aj u ďalších typov vozidiel.