Letecká doprava má výhody v podobe rýchlej a komfortnej prepravy aj na veľké vzdialenosti. Tieto výhody sú však vyvážené vplyvom letectva na klímu. Lietanie globálne vytvára 2 až 4 % celosvetových emisií skleníkových plynov. Pre „milovníkov“ chemtrails pripomeňme, že vodná para, ktorá zostáva za prúdovými motormi v podobe bielych čiar na oblohe, je taktiež skleníkovým plynom. A mnohonásobne silnejším ako oxid uhličitý.
Lenže čo ak máme ostrovný štát ako Nový Zéland, ležiaci ďaleko od ktorejkoľvek pevniny? Jedinou alternatívou k leteckej doprave je v takom prípade pomalá doprava loďou. V Air New Zealand chcú túto dilemu vyriešiť v rámci programu Flight NZ0, ktorý má už v roku 2026 priniesť prvé lety bez emisií. Do roku 2050 majú byť všetky lety spoločnosti s nulovými emisiami uhlíka, čo si vyžiada masívne investície a kompletnú výmenu leteckej flotily.
Next Gen Aircraft je misia vytvorená s cieľom urýchliť vývoj technológií lietadiel s nulovými emisiami a infraštruktúry potrebnej na to, aby sa stali realitou pre komerčné letectvo na Novom Zélande.
Misia Next Gen Aircraft má dva ambiciózne ciele – prvý komerčný predvádzací let do roku 2026 a od roku 2030 nahrádzanie domácej flotily stredných lietadiel Q300 udržateľnejšími lietadlami, pravdepodobne strojmi s hybridným vodíkovým pohonom, alebo elektrickým pohonom na batérie.
Tieto ciele sa riadia dokumentom o požiadavkách na produkty (Product Requirements Document) vydaným v decembri 2021, v ktorom viac ako 30 vývojárov lietadiel reagovalo nápadmi a postrehmi, ktoré by usmernili vývoj technológie.
Neprekvapuje, že experti zatiaľ nepovažujú technológiu lietadiel s alternatívnym „bezuhlíkovým“ pohonom za dostatočne vyspelú. Aerolinky sa preto ešte nerozhodli, aké lietadlá použijú od roku 2030 na obnovu vyraďovanej flotily Q300.
Batériový pohon je pre ťažšie stroje určené na dlhšie lety zatiaľ stále nevhodný, kvôli nízkej energetickej hustote batérií. Aj keď, o niekoľko rokov sa situácia určite citeľne zlepší. Len minulý mesiac spoločnosť CATL ohlásila batérie s energetickou hustotou 500 Wh/kg, čo je zhruba dvojnásobok bežných komerčných Li-ion batérií. Nové batérie chce CATL smerovať práve do elektrických lietadiel. Inou cestou sú palivové články na vodík, alebo priame spaľovanie vodíka, ktoré už testuje Rolls Royce.
Nasledujúce tri roky sa Air New Zealand zameria na podporu výstavby, testovania a certifikácie lietadiel bez emisií CO2 a súvisiacej infraštruktúry. Poznatky z pilotovania lietadla s technológiou pohonu novej generácie získané od roku 2026 vydláždia cestu pre výrobcov lietadiel s vodíkovým a batériovým hybridným pohonom, aby boli schopní dodať lietadlá, ktoré môžu nahradiť firemnú flotilu Q300.
Q300 však nie sú jediné lietadlá, ktoré Air New Zealand používa. Nahradiť bezemisnou alternatívou (ktorá dnes neexistuje) veľké dopravné lietadlá ako Boeing 777, Boeing 787, alebo Airbus A321, bude podstatne tvrdším orieškom. Aerolinky však majú jasnú víziu a pevné odhodlanie – do roku 2050 chcú lietať kompletne bez emisií.