Keď spoločnosť Eviation v roku 2017 predstavila prototyp svojho elektrického lietadla Alice, vzbudila veľkú pozornosť a vyslúžila si označenie „Tesla lietadiel“. To preto, že jej elektrický stroj bol medzi prvými čisto elektrickými lietadlami, vhodný pre reálne komerčné využitie.
Teraz Eviation pokročila ďalej a predstavila produkčnú verziu svojho lietadla Alice. Oproti prototypu má menej bombastické parametre, ale je aj bližšie k realite ponúka zaujímavé možnosti najmä pre regionálne lety.
Lietadlo okrem dvojčlennej posádky odvezie deväť pasažierov, ale deklarovaný dolet sa skrátil zo 650 míľ (1046 km) na triezvych 440 námorných míľ (815 km). V praxi by sa tak dalo nasadiť napríklad na linke Bratislava – Košice, alebo Praha – Košice
Na druhej strane v produkčnej verzii Eviation ráta s komerčne dostupnými batériami, takže nejde o žiadne teoretické hodnoty doletu.
Výhodou je, že elektrické lietadlo Alice pre deväť cestujúcich neprodukuje žiadne emisie uhlíka (ani iné „chemtrails“), výrazne znižuje hluk a prevádzkové náklady na letovú hodinu stoja zlomok toho, čo prevádzka lietadiel so spaľovacími motormi.
Pri rýchlosti 220 uzlov (407 km/h) poskytne pri krátkych a stredných trasách dostatočný letový komfort. Maximálna letová výška je okolo 9 750 m (32 000 stôp), typická 3 km (10 000 stôp). Alice odvezie náklad čosi vyše 1 tony (2 400 libier).
Pohon zaisťujú dva elektromotory magni650 od spoločnosti magniX s výkonom 2 x 640 kW atypicky umiestnené na chvoste, poháňajúce dve vrtule. Prototyp mal len jednu tlačnú vrtuľu. Pokročilý systém Fly-By-Wire vyrába spoločnosť Honeywell, líder na trhu s takýmito systémami.
(Fly-by-wire je systém autopilota, ktorý nahrádza ručné ovládanie lietadla elektronickým riadením).
Kompaktná batéria s vysokou hustotou energie použitá v Alice je vyrobená z komerčne dostupných batériových článkov a nespolieha sa na neisté chiméry závislé od budúceho vývoja.
Vďaka osvedčeným technológiám a dizajnovým prvkom má tento model elektrického lietadla šancu na bezproblémovú sériovú výrobu a nasadenie v reálnej prevádzke.
Izraelská spoločnosť Eviation chce s lietadlom Alice prvýkrát letieť už v priebehu tohto roku. Certifikačný proces však bude nejaký čas trvať, takže Alice sa zrejme nebude objavovať na oblohe skôr ako v roku 2024. Napriek tomu má šancu stať sa jedným z prvých elektrických dopravných lietadiel v komerčnej prevádzke.
Ako sa bude dariť zvyšovať energetickú hustotu Li-ion batérií, bude k dispozícii čoraz viac elektrických lietadiel a VTOL strojov s narastujúcim doletom a tým aj využiteľnosťou.
Elon Musk, ktorý odhalil vlastný koncept elektrického lietadla VTOL pod hlavičkou Tesly, tvrdí, že elektrické lietajúce stroje budú životaschopné, keď energetická hustota batérie presiahne 400 Wh / kg. Dnešné elektromobily, vrátane modelov Tesla v súčasnosti napájajú batérie s energetickou hustotou 250 až 300 Wh / kg. Už dnes sú však vyvinuté batérie prekračujúce spomínaných 400 Wh / kg. Od vývoja ku komerčnej dostupnosti však vedie často dlhá a spletitá cesta.