Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

EÚ udelila automobilkám vysoké pokuty za tajnú dohodu o emisiách

EÚ udelila automobilkám vysoké pokuty za tajnú dohodu o emisiách
Zdroj | European Parliament
Michal Spiegel
EÚ udelila automobilkám vysoké pokuty za tajnú dohodu o emisiách
Zdroj | European Parliament
Zdroj | European Parliament

875 miliónov €. Túto sumu musia zaplatiť automobilky BMW a Volkswagen za tajnú dohodu zameranú na obmedzovanie vývoja kontroly emisií.

Tajná dohoda sa týkala okrem Volkswagenu a BMW, aj spoločnosti Daimler (Mercedes-Benz), ktorá však tento kartel oznámila a tak sa vyhla pokute.

Zdroj | European Data Journalism Network
Pozrite si

Spaľovacie motory na konci dejín, zmiznú z trhu už o pár rokov

Technológiou na znižovanie škodlivých emisií disponuje päť výrobcov automobilov nad rámec toho, čo vyžaduje oficiálna regulácia. Ide o Daimler, BMW, Volkswagen a jeho dcérske spoločnosti Audi a Porsche. Automobilky sa však bránili využitiu plného potenciálu tejto technológie, ktorým by znižovali emisie. Práve z tohto dôvodu dostali pokutu. Protimonopolné pravidlá Európskej komisie navyše zakazujú kartely.

Výrobcovia sa pravidelne stretávali a diskutovali o vývoji technológie na znižovanie emisií pri dieselových vozidlách. Konkrétne ide o technológiu SCR, ktorá eliminuje škodlivý oxid dusíka z dieselových áut cez vstrekovanie AdBlue do vypúšťaných splodín. Počas posledných 5 rokov sa na rokovaniach diskutovalo o veľkosti nádob s AdBlue a ďalších citlivých dátach, ktoré by nemali automobilky navzájom vedieť. Týmito krokmi odstránili neistotu svojich plánov a zdieľali informácie len medzi sebou čím sťažili prácu ostatných hráčov na trhu.

Zdroj | project-syndicate.org
Pozrite si

Sú elektromobily väčšou záťažou ako dieselové motory?

Napriek dostupnosti technológie automobilky bránili konkurencii využívať ju. Miesto cenového kartelu tak išlo o kartel, ktorý zamedzoval technologickému rozvoju.

Daimler mal pôvodne dostať pokutu vo výške 727 miliónov €, no keďže na kartel upozornil, pokute sa vyhol. Volkswagen dostal pokutu 502 miliónov € a BMW 372 miliónov €.