V živom vysielaní automobilka Tesla hovorila o niektorých výzvach, ktorým stále čelí, pokiaľ ide o suroviny a logistiku. Elon Musk zároveň poradil mladým podnikateľom, aby sa pustili do podnikania s lítiom.
Zároveň sa Musk rozhovoril o tom, že keď Tesla dosiahne úroveň výroby maximálne až 20 miliónov áut ročne, tak sa bude musieť pozrieť na množstvo potrebných surovín.
Konkrétnejšie mal na mysli množstvo niklu, grafitu a lítia, ktoré by automobilka potrebovala na výrobu áut na tejto obrovskej úrovni. V súčasnosti si Tesla myslí, že práve lítium sa javí ako limitujúci faktor.
Lítium je zodpovedné za pomerne malý rast nákladov v batériových článkoch, ale v súčasnosti pre Teslu predstavuje najväčší rast nákladov.
Tento kov tvorí 2 % až 3 % článku batérie, čo je asi len asi 5 kg z hmotnosti elektromobilu. Najdrahšou a najťažšou položkou článku je katóda, čo je časť s obsahom niklu alebo fosforečnanu železa.
Neskôr počas hovoru o zisku Musk povedal, že povzbudzuje podnikateľov, ktorí hľadajú príležitosti, ako sa dostať do biznisu s lítiom. Marže lítia sú momentálne prakticky softvérové marže.
Aktuálna cena lítia na trhu je 10-krát vyššia ako náklady na jeho ťažbu. Takže je to ekvivalent ako ku 19-percentnej marži, preto mladým podnikateľov radí sa do tohto biznisu zapojiť.
Finančný riaditeľ spoločnosti Tesla Zachary Kirkhorn poznamenal, že 10 % až 15 % nákladovej štruktúry spoločnosti je vystavených surovinám.
Už niekoľko štvrťrokov zaznamenávajú zvýšenie všeobecných nákladov, ale aj tých surovinových. Toto tempo sa zvýšilo v prvom štvrťroku a pokračuje aj v tom aktuálnom.
Dodal, že rastúce náklady sa Tesly nedotknú okamžite ani priamo. Automobilka napríklad podpísala niekoľko dohôd o dodávkach lítia s niekoľkými rôznymi spoločnosťami v Austrálii a tiež zabezpečila dodávateľskú zmluvu s poprednou svetovou lítiovou spoločnosťou, čínskou spoločnosťou Ganfeng Lithium Co Ltd.
Keď vyprší platnosť dodávateľských zmlúv spoločnosti Tesla, môže dôjsť k oneskoreniu, kým spoločnosť prerokuje nové zmluvy.