- #E-mobilita
- 4 min.
- 9.10.2024
Elektromobily zachraňujúce životy? Kalifornia zvažuje povinné nabíjanie V2L
V poslednej dobe, aj v súvislosti s nedávnymi záplavami v Európe, sa objavujú otázky ako obstoja elektromobily pri prírodných katastrofách.
Existujú obavy nielen zo záplav, ale aj z extrémnych mrazov. Oboje môžu byť oprávnené, no elektromobily sa zároveň v takýchto situáciách môžu stať spásonosným prvkom v podobe generátora, či skôr záložného zdroja elektriny.
Nový kalifornský zákon by mohol vyžadovať, aby batéria v elektromobiloch mala schopnosť napájať iné zariadenia, domácnosti a dokonca aj sieť, čo by mohlo zmeniť hru. V systéme „z auta do siete“ (Vehicle to Grid, V2G) sa elektromobily nielen nabíjajú elektrinou zo siete, ale do siete energiu aj dodávajú, aby pomohli stabilizovať lokálnu rozvodnú sieť. V noci a mimo špičky (alebo z vlastnej fotovoltiky) sa môžu lacno nabiť a v čase špičky elektrinu drahšie predať, ak nepotrebujete jazdiť.
Špeciálnym prípadom takéhoto reverzného nabíjania je prenos energie „z auta do záťaže (spotrebiča)“ (Vehicle to Load, V2L), čo znamená, že energia z batérie môže byť odoslaná do rôznych zariadení, celých domácností, prípadne do elektrickej siete. Táto funkcia môže v krízovej situácii zachraňovať životy, ale podporujú ju len niektoré elektromobily.
To sa môže čoskoro zmeniť. Nový zákon podpísaný kalifornským guvernérom Gavinom Newsomom by mohol vyžadovať, aby všetky nové elektromobily predávané v Kalifornii ponúkali nabíjanie V2L. Návrh zákona od štátnej senátorky Nancy Skinnerovej, SB 59, splnomocňuje Kalifornskú radu pre vzdušné zdroje (CARB) a ďalšie agentúry požadovať, aby budúce elektromobily boli „schopné nabíjať sa, aj dodávať elektrinu“. To by znamenalo, že funkcia, ktorú v súčasnosti podporuje Ford F-150 Lightning, Nissan Leaf, Lucid Air a elektromobily od General Motors a Hyundai Motor Group, bude v Kalifornii štandardná. Tesla uviedla, že chce V2L pridať do roku 2025. Zatiaľ funkciu podporuje len Tesla Cybertruck.
Zákon túto povinnosť síce zatiaľ „natvrdo“ nezavádza, ale dáva štátnym úradníkom právomoci uzákoniť ju v budúcnosti. Ak to Kalifornia naozaj urobí, bude to mať obrovské dopady pre majiteľov elektromobilov, elektrickú sieť a vlastnú odolnosť štátu uprostred rastúcich prírodných katastrof. „Batérie elektrických vozidiel sú nevyužitým a lacným zdrojom skladovania energie, ktorý môže poskytnúť flexibilnú podporu siete,“ uvádza sa v texte zákona.
Kalifornia je známa nielen vysokým podielom elektriny produkovanej z obnoviteľných zdrojov, ale aj častými výpadkami siete, najmä v letných mesiacoch. Vtedy extrémny odber podporujú klimatizačné jednotky, keď pracujú naplno. Záložný zdroj elektriny v podobe výkonnej batérie elektromobilu s funkciou V2L sa teda môže hodiť aj mimo prírodnej katastrofy.
Hyundai Ioniq 5 napája spotrebiče striedavým prúdom cez V2L
Je zrejmé, že na využitie tejto funkcie bude potrebná určitá príprava zo strany elektrických sietí a na napájanie celých domov naraz je často potrebné špeciálne vybavenie. Kalifornia je však najväčším automobilovým trhom v USA a viacero ďalších štátov dodržiava jej emisné pravidlá. To by mohlo výrobcov elektrických vozidiel motivovať na unifikované zavádzanie funkcie reverzného nabíjania do všetkých modelov pre americký trh.
Uvidíme, ako sa k prípadnej zákonnej úprave postavia automobilky a ak nabíjanie/napájanie V2L zavedú, ako sa to prejaví na cene EV. Ale úradníci odhadujú, že len v Kalifornii by takáto integrácia vozidiel do siete mohla ušetriť 1 miliardu dolárov ročne. V prípade živelných pohrôm ako sú hurikány, záplavy, či snehové kalamity (tie, narozdiel od lesných požiarov, v Kalifornii asi nehrozia) však núdzové zdroje energie môžu doslova zachraňovať životy, ktorých hodnota je mimo ekonomických kalkulácií.