Elektromobily majú kostlivca v skrini, týmto škodia Zemi viac ako spaľováky!

ZDROJ | carVertical

Svet je postavený na rovnováhe, hovorí sa tomu zákon rovnováhy. Čo vezmete na jednej strane, prejaví sa na druhej. Elektromobily majú nahradiť vozidlá so spaľovacími motormi a jazdiť s nulovými emisiami. Ak teda privrieme všetky oči nad tým, že pri ich výrobe vzniká nemalé znečistenie a takisto výroba elektrickej energie ešte veľmi dlho nebude čistá.

Elektromobilita je budúcnosť, je len otázkou času, kedy sa svet preklopí na tento spôsob pohonu, minimálne v osobnej doprave. Motoristom sa okrem výkonu, malých prevádzkových nákladoch, či moderných technológií páči práve ekologický faktor. Motorizmus bez emisií je splnenie snov nielen zapálených aktivistov.

Portál Emissions Analytics však prišiel so zaujímavými zisteniami a ukazuje, kde všade môžeme pri obhajobe elektromobilov nájsť kostlivcov v skrini. Zrejme tomu nebudete veriť, ale pneumatiky používané v elektrických vozidlách vytvárajú násobne viac emisií škodlivých častíc, ako vyprodukuje bežný automobil. Ako je to možné? O čo ide?

Komplexná štúdia zistila, že pri bežnom jazdení sú emisie častíc z pneumatík elektrických vozidiel 1 850-krát vyššie ako ekvivalentné emisie výfukových plynov. Ďalším negatívom je ich vyššia hmotnosť, tú zapríčiňujú ťažké akumulátory, vďaka ktorým je záťaž pneumatík ešte vyššia. Batérie totiž majú cca 450 kg a generujú 400-krát vyššie emisie oproti konvenčným vozidlám.

Samozrejme, ide o dve rôzne veličiny – emisie produkované spaľovaním a emisie vzniknuté z pneumatík. Prvé z nich sa zvyčajne suspendujú do atmosféry na dlhé obdobie, čím sa znižuje kvalita ovzdušia, emisie z pneumatík sa údajne dostávajú priamo do pôdy a vody. Dodávame, že 11 % emisií pneumatík má priemer menší ako 2,5 mikrónu, čo zodpovedá definícii veľkosti jemného prachu.

Pozrite siSpúšťame dlhodobý test elektromobilu Citroën ë-C4 Electric, aký tu ešte nebol

V závere štúdie sa konštatuje, že elektrické vozidlá by mohli byť v istých prípadoch viac škodlivejšie pre životné prostredie, ako konvenčné vozidlá. Ide síce len o jednu štúdiu, no je veľmi dobré, že sa vplyv na ekológiu skúma už v počiatkoch, čo sa nedá porovnať s dobou, keď sa rozbiehala mobilita klasických automobilov.

Už teraz je niekoľko svetových producentov, ktorí vyrábajú, resp. vyvíjajú alternatívne pneumatiky, oveľa šetrnejšie k životnému prostrediu. Veľmi dobrým príkladom je Michelin, Goodyear, alebo Pirelli.

ZDROJ | Pirelli

Aby sme boli spravodliví, v správe sa tiež uvádza, že príležitostný vodič elektromobilu, ktorý jazdí opatrne a brzdí skôr motorom než brzdou, dosiahne výrazne nižšie emisie, ako vodič s ťažkou nohou v konvenčnom automobile. Otázkou ostáva, koľko takých príležitostných, opatrných majiteľov elektromobilov na svete existuje.

ZdrojEmissions Analytics