Kým dnešná doba vníma dotácie hlavne v súvislosti s kompenzáciami za zatvorené prevádzky a s nákupom všemožných vakcín proti „hnusobe“, nový americký prezident Joe Biden kráča inou cestou, ako jeho predchodca. Z hľadiska životného prostredia to platí stopercentne a výnimkou nie je ani elektromobilita.
Unikli informácie, že vláda USA chystá obrovský balík stimulov pre elektromobilitu a dopravu s nulovými emisiami všeobecne.
Návrh na zvýšenie podpory elektrických vozidiel (EV) vo výške 174 miliárd dolárov zahŕňa 100 miliárd USD na spotrebiteľské dotácie a 15 miliárd USD na vybudovanie 500 000 nových nabíjacích staníc. Podľa agentúry Reuters sa to uvádza v e-maile amerického ministerstva dopravy, ktorý bol zaslaný zamestnancom Kongresu.
174 miliardový balík bude rozdelený na niekoľko kategórií. Zľavy vo výške 100 mld. USD predstavujú významnú podporu pre americké automobilky, najmä pre firmy Tesla a General Motors, ktoré dnes už nemôžu pri kúpe vozidla ponúkať dotáciu 7 500 dolárov, pretože už naplnili limity 200 000 predaných elektromobilov. Opätovné zavedenie daňového kreditu vo výške 7 500 dolárov by isto motivovalo mnohých záujemcov o kúpu ich elektromobilov.
Objavili sa dokonca špekulácie, že Bidenova administratíva uvažuje o zvýšení daňového kreditu o ďalších 2 500 dolárov. Zľava 10 000 USD na nákup elektrického auta by bola silným stimulom nielen pre Teslu a GM, ale pre celý automobilový sektor v USA.
Ak od plánovaných 174 miliárd odrátame spomínaných 100 miliárd na daňový bonus, 15 miliárd na nabíjaciu infraštruktúru, zostáva 59 miliárd USD. Aj ich cieľovou stanicou je elektromobilita.
Peniaze majú byť nasmerované do troch sekcií: 20 miliárd dolárov na elektrické školské autobusy, v súlade s plánom prezidenta Bidena na elektrifikáciu vládneho vozového parku, 25 miliárd dolárov na tranzitné vozidlá s nulovými emisiami a zvyšných 14 miliárd dolárov pôjde na „ďalšie daňové stimuly.“
Dôvodom takýchto štedrých finančných „injekcií“ sú nielen obavy amerických predstaviteľov o životné prostredie, ale aj čínska konkurencia. Čína je jednotkou v nasadzovaní EV v rôznych sektoroch dopravy, od elektrických taxíkov, po elektrobusy. A napriek svojej silnej pozícii, či práve preto, sa chystá sektor takisto podporiť sumou v prepočte 100 miliárd dolárov. Paradoxne pritom elektromobily v Číne vyrábajú aj viaceré zahraničné automobilky, vrátane Tesly.
Elektromobilita však nie je len o cestných vozidlách. Bidenov plán ráta tiež s podporou 80 miliárd dolárov na elektrifikáciu železníc, z toho 16 miliárd dolárov na národnú sieť Amtraku a 39 miliárd dolárov na opravu infraštruktúry, najmä v oblasti New Yorku. Nuž zdá sa, že ekologická doprava má na ekonomickom semafóre v USA na najbližšie roky zelenú.