Zatiaľ čo prakticky všetky elektrobicykle na cestách dnes používajú batériu, existujú aj výnimky. Tie sú vybavené vodíkovými palivovými článkami. Švajčiarska technologická spoločnosť HydroRide Europe AG má k dispozícii nielen e-bike s palivovými článkami, ale aj kompaktnú čerpaciu stanicu na doplnenie „kanistrov“ vodíkom.
Na rozdiel od vodíkových áut e-biky HYRYD netankujú vodík zo stojanu na pumpe, ale priamo vymieňajú prázdnu tlakovú nádobu za novú, naplnenú vodíkom. Nádoba HYRYD je inštalovaná v ráme e-biku a pojme 20 g H2 s tlakom približne 1 MPa. Toto množstvo pritom údajne vystačí na dojazd 60 km.
HydroRide Europe AG dúfa, že naláka e-cyklistov do tábora na vodíkové palivové články prísľubom superrýchleho „dobíjania“. V skutočnosti ide o „swap“, čiže starú dobrú výmenu prázdnej palivovej fľaše za nádobu plnú vodíka. Kde ale takýto vodíkový cyklista nájde stanovište na výmenu palivových nádob? Dnes by ho asi hľadal márne.
Východiskom tak môže byť kompaktný vodíkový generátor, ktorý firma ponúka vo svojom portfóliu. Ten dokáže vyrobiť 20 g vodíka z 200 ml vyčistenej vody za približne päť až šesť hodín. Ak by ste chceli doplniť energiu za „pár sekúnd“, museli by ste mať plné vodíkové nádoby už v zásobe.
HydroRide Europe tvrdí, že jej generátor môže byť dokonca napájaný solárnymi panelmi namiesto elektrickej siete a bude tak vyrábať zelený vodík.
Odhady hovoria, že celosvetový trh s elektrobicyklami do roku 2030 vzrastie na takmer 120 miliárd USD a nie je to prekvapujúce. Ich popularita je daná prínosom asistencie výkonu elektromotora, ktorý uľahčuje jazdu a sprístupňuje náročnejšie trasy aj pre starších jazdcov. Kľúčovým zdrojom energie sú v nich Li-ion batérie, ale pomerne veľa času zaberie ich nabíjanie.
Naproti tom vodíkový e-bike HYRYD čerpá elektrinu z palivového článku s výkonom 180 W a ponúka dojazd až 60 km. Potom už len stačí vybrať prázdnu nádobu a nahradiť ju novou, čo zaberie údajne len 3-10 sekúnd. Vodík je uložený v 25 cm vysokej tlakovej nádobe v tvare fľaše pri tlaku 1 MPa.
HydroRide v súčasnosti ponúka e-biky pre dochádzanie do práce s nízkym schodíkom spolu so športovým modelom a kompaktným trojstupňovým skladacím mestským bicyklom, ktorý váži len 19,5 kg. Každý z nich je vybavený motorom v zadnom náboji, ktorý poskytuje asistenciu pedálov do rýchlosti 23 km/h. Spoľahlivé brzdenie zabezpečujú kotúčové brzdy. Firma vyvíja aj elektro skúter poháňaný palivovými článkami na vodík.
Výrobca síce aktuálny stav neuvádza, ráta však s vybudovaním staníc na výmenu vodíkových kontajnerov. Budú zamerané na operátorov vozového parku a majú fungovať podobným spôsobom ako stanice na výmenu batérií pre e-skútre Gogoro. Jazdec, ktorému dochádza vodík, môže vo výmennej stanici vytiahnuť „nabitý“ kontajner, rýchlo ho nainštalovať do elektrického bicykla HYRYD a použitý modul umiestniť do rovnakého slotu na výmennom stojane. Tam sa má naplniť vodíkom získaným elektrolýzou poháňanou solárnymi panelmi.
Spoločnosť nedávno predstavila svoj produktový rad na výstave MicroMobility v Amsterdame a teraz sa pripravuje na Eurobike vo Frankfurte od 3. júla. Keďže výmenné stojany na vodíkové fľaše asi nebudú tak skoro k dispozícii, riešením by mohli byť skôr kompaktné generátory vodíka, ktoré firma vyvinula. Cena spolu s vodíkovým bicyklom však asi nebude veľmi motivačná pre individuálnych používateľov.
HydroRide Europe AG si to zrejme uvedomuje a tvrdí, že všetky jej produkty sú zamerané skôr na požičovne ako na spotrebiteľov. Platí to s malou výnimkou – spoločnosť chce v budúcnosti ponúkať svoje vodíkové e-biky zamestnancom ako motiváciu, aby nechali auto v garáži.