- #ŠPECIÁLNY PROJEKT
- 7 min.
- 18.6.2024
Dojazd 700 km a nabitý do 30 minút? PEUGEOT E-3008 mení poučky o elektromobiloch
Elektromobilita už nie je hudbou budúcnosti a to najmä vďaka technologickému pokroku, ktorý posiela na cesty modely s čoraz lepšou energetickou efektivitou, modernejšími batériami a pohonmi a teda v konečnom dôsledku aj s vyšším dojazdom na jedno nabitie.
Dokonalým príkladom takéhoto progresu je nový PEUGEOT E-3008. Ten po vzore svojich súrodencov z rodiny E-Lion opäť posúva hranice e-mobility výrazne vpred.
Ak sledujete náš portál alebo PEUGEOT pozorne, v tom prípade už dravý dizajn a interiér plný ergonomických technológií nového modelu PEUGEOT E-3008 dobre poznáte. Od obzerania jeho krás zvonku cez nastúpenie do jeho interiéru sa ale tentokrát dostávame konečne k naštartovaniu a samotnej jazde, kde začína ten pravý elektrický pokrok.
Nový PEUGEOT E-3008 vôbec ako prvý model koncernu využíva najmodernejšiu elektrickú platformu STLA Medium, ktorá nanovo prepisuje definície priestranných elektromobilov. Najdôležitejším parametrom pre všetkých vodičov pri výbere nového auta je pri zvažovaní modelu s elektrickým pohonom samozrejme dojazd a hneď po ňom rýchlosť nabíjania.
PEUGEOT pri vývoji novej platformy postavil tieto dva hlavné parametre do popredia, vďaka čomu dnes pri modeli PEUGEOT E-3008 môžeme hovoriť o dojazde až do 700 kilometrov a čase nabíjania na úrovni už 30 minút. Popri tom sa tu ale môžete tešiť aj na charakteristicky výbornú manévrovateľnosť, komfort a dravosť výkonného pohonu. Aj medzi týmito hlavnými parametrami ale môžete nájsť ideálny balans, ktorý vyhovuje vašim potrebám.
V základnej kombinácii dostupnej už dnes ponúka PEUGEOT E-3008 plne elektrický pohon jednej nápravy s výkonom 210 koní (157 kW), ktorej energiu dodáva batéria s kapacitou 73 kWh s výsledným dojazdom 525 kilometrov (WLTP). Vodiči, ktorí potrebujú pohon všetkých štyroch kolies, sa môžu už budúci rok tešiť na príchod verzie s výkonom 320 koní (240 kW), ktorú doplní taktiež verzia s výkonom 230 koní (170 kW) vybavená 98 kWh batériou. Práve táto verzia posúva dojazd tohto modelu až na spomínaných 700 kilometrov.
Reálny dojazd v praxi samozrejme závisí od mnohých faktorov, ako sú poveternostné podmienky, prekonávané prevýšenia či štýl samotnej jazdy. Aj v tomto smere sa vám PEUGEOT E-3008 dokáže plne prispôsobiť a to vo forme troch úrovni regeneratívneho brzdenia, ktorým môžete počas jazdy hravo dostať do batérie časť energie späť.
Na prvej úrovni regeneratívne brzdenie zodpovedá pocitu, ako keď v bežnom spaľovacom vozidle prestanete pridávať plyn. Na druhej úrovni už začne PEUGEOT E-3008 mierne brzdiť rýchlosťou -1,2 m/s², čo je ideálny režim najmä pri častom spomaľovaní, napríklad v mestskej premávke. Najvyšší tretí stupeň spomaľuje vozidlo rýchlosťou -1,8 m/s², čo vám už vo väčšine situácií na cestách umožní autom bezpečne spomaliť aj bez brzdového pedálu.
Regeneratívne brzdenie motorom má okrem získania časti energie späť výhodu aj vo vyššom komforte jazdy vďaka využívaniu iba jedného pedálu. Z dlhodobého hľadiska ale oceníte aj menšie opotrebenie klasických bŕzd, ktoré pri takomto brzdení nie sú vôbec využívané. Z dôvodu bezpečnosti, hoci sa brzdového pedálu nemusíte ani dotknúť, však PEUGEOT E-3008 poskytne vozidlám za vami signál o spomaľovaní prostredníctvom štandardných brzdových svetiel už od 2. úrovne regenerácie.
Podobne ako si za volantom môžete dynamicky meniť úrovne regenerácie, vám E-3008 ponúkne aj možnosť zvoliť si z troch, prípadne štyroch režimov, ktoré menia jeho jazdný charakter. Základom je režim Normal, ktorý je určený na každodenné jazdy bez obmedzení. V režime Eco upravuje riadiaci systém vozidla tok energie, krivku pedálu a zrýchlenia, ako aj výkon vykurovania či chladenia kabíny pre dosiahnutie čo najvyššieho možného dojazdu.
Keď si ale naopak budete chcieť užiť plný potenciál elektrického pohonu a dravý charakter 3008-čky, je tu pre vás režim Sport. Štvrtým režimom je režim 4WD, ktorý je dostupný vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies a ktorý inteligentne distribuuje energiu medzi nápravami podľa potreby špeciálne na klzkých povrchoch, ako je už typicky sneh či bahno.
Druhým pilierom vo svete elektromobility i samotnej platformy STLA Medium, je už spomínané nabíjanie, teda jeho výkon a teda jeho celkový čas. PEUGEOT E-3008 nesklame ani v tomto smere. Z rýchlonabíjačiek dokáže prijímať energiu výkonom až do 160 kW, vďaka čomu sa stav jeho batérie dokáže vyšplhať z 20 na 80 % už v priebehu 30 minút, resp. v prípade verzie s dlhším dojazdom ešte rýchlejšie.
Pre bežné nabíjanie v domácnosti alebo v práci, je štandardná 3-fázová palubná nabíjačka pripravená na nabíjanie výkonom 11 kW s možnosťou už budúci rok zvoliť si aj 22 kW verziu pre ešte rýchlejšie nabíjanie na podporovaných nabíjačkách.
Inteligentný systém vozidla je kompatibilný so službami dodávateľov energie, čo mu umožňuje prispôsobiť čas nabíjania a čerpanie energie tak, aby ste si batériu nabili v optimálnom čase, kedy je energia najlacnejšia. Systém riadenia batérie zároveň automaticky predvolene nabíja batériu len na 80 %, aby zachoval jej dlhoročnú životnosť. Ak vás ale čaká dlhšia cesta, vždy máte možnosť kedykoľvek batériu nabiť do plných 100 %.
Vďaka modernej platforme je PEUGEOT E-3008 taktiež pripravený aj na tok energie v režime V2L (Vehicle to Load), čo znamená, že energiu zo svojej batérie dokáže aj odovzdávať. V súčasnosti tento režim môžete využiť napríklad na nabitie vašej elektrickej kolobežky či napájanie elektrických zariadení pri stanovaní. V budúcnosti by sa ale vaše auto mohlo stať záložným zdrojom energie pre vašu domácnosť, či napríklad v špičke predávať prebytočnú energiu späť do elektrickej siete.
Ak ste na takúto elektrickú budúcnosť pripravení aj vy, aj v tomto smere sa PEUGEOT E-3008 dokáže plne prispôsobiť vašim preferenciám a potrebám. Vo verzii s výkonom 210 koní a 73 kWh batériou, je totiž dostupný v dvoch výbavách. Vo verzii Allure môže byť PEUGEOT E-3008 so všetkými výhodami zo sveta elektromobility váš už za cenu od 46 790 €. Verzia GT, ktorá ponúka navyše zakrivený panoramatický 21″ displej, adaptívne predné svetlomety PEUGEOT Pixel LED Technology či 20″ zliatinové disky, je dostupná za cenu od 50 790 €.
Podrobnejšie môžete nový PEUGEOT E-3008 spoločne s jeho kompletným cenníkom spoznať na stránke www.peugeot.sk, no pokiaľ chcete vedieť viac, určite nás nezabudnite sledovať aj o týždeň. Podrobne sa totiž spoločne pozrieme na bezpečnostné technológie a asistenčné systémy, ktoré tento model v početnom množstve ponúka.