Klasická dilema typu „bola skôr sliepka, alebo vajce?“ platí aj pri elektromobilite v zmysle penetrácie áut a nabíjačiek. Pri osobných elektromobiloch už prestáva byť témou. Verejné nabíjacie body pribúdajú ako huby po daždi a nájdeme ich už aj pri mnohých super- a hypermarketoch.
Horšie je to už s ľahkými (eLDV), ale hlavne s ťažkými elektrickými úžitkovými vozidlami (eHDV). Tie majú podstatne väčšie batérie, takže nabíjanie na nabíjačkách s bežným výkonovým stropom sa neúmerne predlžuje.
Ale veci sa hýbu aj v tomto prípade. Na Slovensku je prvou lastovičkou naša najvýkonnejšia 400 kW DC nabíjačka pre kamióny, ktorú v Emparku Trnava tento týždeň uviedla do prevádzky spoločnosť ZSE Drive. Kamión sa pri tomto výkone dokáže za 45 minút dobiť na slušný dojazd 300 km.
Kamióny však potrebujú zodpovedajúcu energetickú infraštruktúru popri diaľkových trasách všade, nielen sem-tam. Teda, pokiaľ to s nákladnou elektromobilitou myslíme vážne.
Seriózne to určite myslia spoločnosti Allego, Emobility Solutions, GreenWay a Petrol Group, ktoré sa spojili v rámci projektu CROSS-E, aby uľahčili zavádzanie nabíjacej infraštruktúry (aj) pre úžitkové elektrické vozidlá na kľúčových koridoroch TEN-T (Trans-European Transport Networks).
Projekt CROSS-E bol založený so zámerom otvoriť cestu budúcej doprave bez emisií skrz výstavbu nabíjačiek pre elektrické vozidlá (EV) s vysokým výkonom poblíž hlavných cestných koridorov a prístavov v Európe.
Štvorica firiem vybraná pre CROSS-E bude pôsobiť v ôsmich členských štátoch EÚ. Pôjde o Chorvátsko, Maďarsko, Poľsko, Slovensko, Slovinsko, Belgicko, Taliansko a Holandsko, kde nainštalujú 838 dobíjacích miest pre eLDV s výkonom 150 – 350 kW a 73 dobíjacích miest pre kamióny (eHDV) s výkonom 350 kW. Poznamenajme, že pri nabíjaní kamiónov hrá dôležitú rolu nielen výkon nabíjačky, ale aj dostatočný priestor pre jeho parkovanie.
Týchto 911 vysokovýkonných nabíjacích bodov si vyžiada investície vo výške 130 miliónov eur s celkovým grantom 34,45 milióna eur od Európskej únie. Ukončenie projektu je naplánované na október 2026.
Medzi hlavné ciele projektu CROSS-E patrí vytvorenie prvých koridorov pre elektrické nákladné vozidlá pozdĺž kľúčových logistických trás a skrátenie čakacích dôb na miestach, kde sa predpokladá vysoké sezónne zaťaženie. Výsledkom bude aj posilnenie cezhraničného prepojenia medzi pristupujúcimi krajinami a západnou Európou.
Projekt CROSS-E zahŕňa dve vzájomne prepojené iniciatívy: CROSS-E General a Cross-E Cohesion. Tieto projekty budú spolufinancované z programu EÚ na podporu európskej dopravnej infraštruktúry v rámci Nástroja na prepájanie Európy (CEF).
Európska komisia vybrala projekt CROSS-E ako súčasť nástroja pre infraštruktúru alternatívnych palív (Alternative Fuels Infrastructure Facility, AFIF) v rámci CEF, programu EÚ na podporu európskej dopravnej infraštruktúry.
Nabíjacie stanice vybudované v rámci CROSS-E budú dodržiavať nariadenie Európskej komisie o infraštruktúre pre alternatívne palivá AFIF. Všetky miesta preto budú prístupné verejnosti 24 hodín denne, 7 dní v týždni a budú podporovať roaming a otvorené platobné metódy vrátane NFC, kreditných kariet a platieb prostredníctvom aplikácií. Zriadenie nabíjačiek pre ťažké elektrické úžitkové vozidlá (v podstate hovoríme o elektrických kamiónoch) na vybraných trhoch tiež poskytne cenné poznatky pred ich masívnejším nasadením v partnerských krajinách projektu, vrátane Slovenska.