Elektromobily si so sebou vezú obrovské batériové úložisko energie, ktoré by bolo skvelé využívať aj na iné účely ako jazdu. Prvé elektromobily s podporou technológie V2L už prichádzajú, preto sme zisťovali, ako vôbec táto technológia funguje a kde sú jej limity.
Hyundai IONIQ 5 a KIA EV6 sú sesterské modely vychádzajúce z jednej platformy E-GMP koncernu Hyundai. Vyvinutá bola špeciálne pre nové elektromobily značky, aby mohli čerpať z výhod elektrického pohonu a zároveň dokázali priniesť s tým súvisiace funkcie. V súvislosti s elektromobilmi sa stále častejšie objavujú označenia ako V2L alebo V2G, no nevenuje sa im dostatočná pozornosť.
V skutočnosti ide o veľmi užitočnú vlastnosť, ktorú ale nie všetky súčasné elektromobily podporujú. Spomínaná platforma E-GMP je na tieto funkcie pripravená, pričom o budúcej podpore hovorí napríklad aj Volkswagen v súvislosti s ich platformou MEB. Čo ale jednotlivé skratky vôbec znamenajú? V oboch prípadoch ide o spätné získavanie elektrickej energie z vysokonapäťovej batérie.
Funkcia V2G (vehicle to grid) je o dodávaní elektrickej energie priamo do siete, zatiaľ čo V2L (vehicle to load) počíta iba s priamym napájaním konkrétnych zariadení. Z tohto dôvodu je V2G oveľa sofistikovanejšia funkcia, na ktorú sa kladú oveľa väčšie nároky a jej funkčnosť podlieha prísnejším normám. Dodávať elektrickú energiu do siete je možné len za prísnych podmienok a v súčasnosti ide najmä o tému spojenú s domácimi fotovoltickými elektrárňami pri využívaní virtuálnej batérie.
Pri V2L je situácia oveľa jednoduchšia, preto automobilky začínajú práve s touto funkciou. Prvé vozidlá, ktoré túto možnosť podporujú, sú práve elektromobily Hyundai IONIQ 5 a KIA EV6. Obe vozidlá sme už testovali a k prvému menovanému sme dokonca pripravili aj video test, v rámci ktorého sme na možnosť napájania externých zariadení poukázali. Priamo vo videu sme si spravili hranolky vonku na poli.
Samotné fungovanie technológie V2L je veľmi jednoduché z pohľadu každého bežného používateľa. Pri spomínaných elektromobiloch stačí vytiahnuť z praktického obalu dodávanú redukciu, zapojiť ju priamo do konektora pre nabíjanie vozidla a stlačiť tlačidlo pre zapnutie zásuvky. Vozidlo adaptér automaticky rozpozná a aktivuje spätné „nabíjanie“, teda odoberanie energie z trakčnej – vysokonapäťovej batérie.
Priamo vo vozidle si navyše môžete zvoliť, do koľko percent sa batéria môže vybiť pri používaní tejto funkcie. Teda, ak ste napríklad niekde na chate a využívate energiu z auta na grilovanie, varenie alebo pílenie stromov, vozidlo automaticky ukončí dodávku energiu po poklese na stanovenú úroveň percent. Je to dôležité preto, aby ste si batériu nevybili do stavu, kedy by ste sa nevedeli dopraviť späť k najbližšej nabíjačke alebo elektrickej prípojke.
Aj z tohto dôvodu je tu nastavená minimálna hodnota, ktorú nie je možné podliezť. Teda, ak chcete využívať technológiu V2L, batéria vozidla musí byť nabitá na viac ako 20 percent. Nemusíte sa však báť, že sa batéria takýmto používaní rýchlo vybije. Tieto elektromobily sú totiž vybavené batériou s kapacitou až 72,6 až 77,4 kWh, čo je pre bežné používanie naozaj veľa.
Ak by ste mali k autu pripojený gril, za hodinu neustáleho grilovania môžete minúť približne 2 kWh, čo sú asi 3 percentá. Napríklad, počas prezentácie v Bratislave sme mali k autu pripojený kávovar, s ktorým sme spravili minimálne dve desiatky káv a z batérie nám po celom dni ubudlo iba percento. Pri dostatočnom nabití batérie vám teda môže dodávať energiu pokojne aj celý víkend.
K adaptéru si samozrejme môžete zapojiť aj „predlžovačku“ s možnosťou zapojiť viacero zariadení naraz. Oba elektromobily s tým nebudú mať problém, avšak maximálny odber je limitovaný. Podľa papierových údajov môžete z vozidla odoberať maximálne 3,6 kW, čo je prakticky totožný výkon, aký môžete čerpať z bežne dostupnej zásuvky v ktorejkoľvek domácnosti.
Bez problémov si tu teda môžete zapojiť napríklad jeden indukčný varič a zostane vám ešte dostatok kapacity na televízor, hernú konzolu, audiosystém a menšiu prenosnú chladničku. Ak si odoberanú energiu dokážete sami manažovať, je tu priestor aj na súčasné zapojenie indukčnej varnej dosky a grilu, prípadne práčky alebo sušičky spolu so žehličkou. Skrátka, ide o slušnú porciu energie na bežné používanie.
Osobne ma ale zaujímalo, čo sa stane, ak daný odber prekročím. Predsa len, ak sa to stane doma, vyhodí nám istič, ktorý stačí opätovne „nahodiť“. Ako ale funguje V2L v EV6 alebo IONIQ 5? Ochrana je tu riešená inak: „Pokiaľ niekto – z nejakého nepochopiteľného dôvodu – pripojí spotrebič s väčšou spotrebou (nad 3,6 kW), teda s väčšou požiadavkou na prúd (nad 16 A), tento spotrebič nebude funkčný alebo len s obmedzeným výkonom. V2L neutrpí žiadnu ujmu. Nemá žiadny istič,“ bližšie nám špecifikovalo oficiálne zastúpenie Hyundai.
Z ďalšej komunikácie vyplynulo, že V2L v takejto situácii môže úplne prerušiť dodávku elektrickej energie pre zabezpečenie ochrany. Následne má ale stačiť auto zapnúť / vypnúť a funkcia je opäť dostupná. Pýtal som sa aj na prípadný spôsob ochrany pred zásahom elektrickým prúdom a čo auto spraví v prípade poruchy – skratu. K týmto otázkam sme však odpoveď nedostali. Z hľadiska nastavenia V2L je ale možné predpokladať, že pri skrate sa funkcia jednoducho odpojí bez poškodenia – podobne ako by bol prekročený maximálny obder.
Potvrdené to však nemáme. Nakoniec je tiež potrebné dodať, že V2L nedodáva čistý sínus (hladké striedanie sínusoidy pri striedavom napätí), ale modifikovaný. Štandardne to nie je problém, ale niektoré citlivejšie spotrebiče nemusia na takýto zdroj reagovať správne, teda nemusia byť funkčné. Ak by platforma E-GMP mala podporovať aj V2G, ide o jeden z parametrov, ktorý musí zvládať – dodávať čistý sínus.