Reklama

Ceny batérií napriek obavám vytrvalo klesajú. Aká je druhá strana mince?

Zdroj | GNG
Juraj Procházka
Zdroj | GNG
Zdroj | GNG

Alarmisti a odporcovia elektromobility a obnoviteľných zdrojov energie varujú – sčasti oprávnene, že zvýšený dopyt po Li-ion batériách povedie k ich zdražovaniu a k nedostatku východzích surovín, ako je lítium, nikel, kobalt, grafit a meď. Toto varovanie sa v roku 2022 skutočne naplnilo, no súčasný vývoj na trhoch batérií ukázal opačný trend.

Nedávna správa analytikov z IDTechEx, „Trh s lítium-iónovými batériami 2025-2035: Technológie, hráči, aplikácie, výhľady a prognózy“, predpovedá, že trh s lítium-iónovými batériovými článkami dosiahne do roku 2035 obrat viac ako 400 miliárd USD.

Náklady na lítium, nikel, kobalt a grafit, zohrávajú kľúčovú úlohu pri formovaní nákladovej štruktúry Li-ión batérií, keďže ide o základné komponenty výroby batériových článkov. Počas roku 2022 zaznamenalo lítium bezprecedentný nárast cien v dôsledku silného dopytu. Nikel a kobalt tiež čelili rôznym tlakom, čo zvýšilo náklady. V roku 2022 samotné náklady na lítium, nikel a kobalt prispievali k cenám až 60 USD/kWh pri batériách typu NMC 811.

Obsah pokračuje pod reklamou

Katódu Li-ion batérií NMC 811 tvorí nikel, mangán a kobalt v pomere 80% : 10% : 10% (8:1:1).

V roku 2023 však došlo k poklesu cien, pričom náklady na tie isté suroviny v roku 2024 prispievajú k cene batérií už len okolo 20 USD/kWh.

Pozrite si

Ceny batérií klesajú. Kedy dosiahnu elektromobily cenovú paritu so spaľovákmi?

Podobný vývoj zaznamenali batérie LFP (lítium-železo-fosfát), ktoré sa široko používajú kvôli ich relatívne nízkej cene v porovnaní s chemikáliami batérií založenými na NMC. Aj v tomto prípade sa v roku 2022 ceny katód LFP zvýšili rýchlejšie, než sa očakávalo. Okrem cien lítia a ďalších materiálov to spôsobil prudký nárastu dopytu, najmä v Číne. Následné zvýšenie výrobnej kapacity LFP katód v Číne v rokoch 2023 a 2024 ale stlačilo ich ceny až na 5 USD/kg. LFP batérie využívajú najmä úložiská energie, ale aj niektoré elektromobily.

Zdroj | IDTechEx

Vývoj ceny katód NMC 811 v závislosti od ceny jednotlivých materiálov.

Nízke ceny sú vítané spotrebiteľmi, ale menej dôvodov na radosť majú výrobcovia, najmä tí mimo Číny. Problémy má napríklad európska spoločnosť Northvolt, ktorá v septembri oznámila plány na prepustenie 1 600 zamestnancov.

Výhľad pre trh Li-ion batérií však zostáva pozitívny, čo sa týka celého dodávateľského reťazca. Dôvodom je silná politická podpora pre elektromobily aj pre nasadenie obnoviteľných zdrojov a s nimi súvisiacich systémov na ukladanie energie. A netýka sa to len EÚ. Oba trendy vo veľkej miere závisia na lítium-iónových batériách.

Pokrok v oblasti batérií s pevným elektrolytom (SSB), kremíkových anód, optimalizované konštrukcie článkov a pokročilejšie systémy správy batérií prinesú bezpečnejšie batérie s vyššou energetickou hustotou, rýchlejším nabíjaním a s dlhšou životnosťou. Pomôže to ďalej zlepšovať hodnotu batériových elektromobilov a systémov na skladovanie energie. A to všetko pri klesajúcich cenách na kilowatthodinu.

Pozrite si

Lacné batérie stlačia ceny elektromobilov. Bod zlomu je 60 USD/kWh

Analytici z Bloomberg NEF ešte v roku 2019 predpovedali, že psychologická hranica 100 USD/kWh padne do roku 2023 a cenu 60 USD/kWh by mohli batérie pokoriť v roku 2030. Dnes je jasné, že sa tak stane skôr. Štúdia spoločnosti Sila Nanotechnologies odhaduje, že pomocou nových druhov katód založených na fluoride kovu alebo na síre, v kombinácii s kremíkovou anódou sa dajú dosiahnuť náklady na batérie 50 USD/kWh do roku 2030 a do roku 2040 dokonca 30 USD/kWh.

To zrejme stlačí ceny elektromobilov pod ceny spaľovákov a umožní vyrábať vozidlá s dlhším dojazdom, než dosahujú dnešné benzínové, alebo dieselové autá. V 30-tych rokoch už zrejme bude k dispozícii aj dostatočne robustná sieť rýchlonabíjačiek, takže podmienky na prijatie elektromobility spotrebiteľmi budú priaznivejšie ako dnes, aj bez dotácií. Dôležitým členom tejto kalkulácie však budú ceny elektriny.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.