- #E-mobilita
- 4 min.
- 7.10.2024
Ceny batérií napriek obavám vytrvalo klesajú. Aká je druhá strana mince?
Alarmisti a odporcovia elektromobility a obnoviteľných zdrojov energie varujú – sčasti oprávnene, že zvýšený dopyt po Li-ion batériách povedie k ich zdražovaniu a k nedostatku východzích surovín, ako je lítium, nikel, kobalt, grafit a meď. Toto varovanie sa v roku 2022 skutočne naplnilo, no súčasný vývoj na trhoch batérií ukázal opačný trend.
Nedávna správa analytikov z IDTechEx, „Trh s lítium-iónovými batériami 2025-2035: Technológie, hráči, aplikácie, výhľady a prognózy“, predpovedá, že trh s lítium-iónovými batériovými článkami dosiahne do roku 2035 obrat viac ako 400 miliárd USD.
Náklady na lítium, nikel, kobalt a grafit, zohrávajú kľúčovú úlohu pri formovaní nákladovej štruktúry Li-ión batérií, keďže ide o základné komponenty výroby batériových článkov. Počas roku 2022 zaznamenalo lítium bezprecedentný nárast cien v dôsledku silného dopytu. Nikel a kobalt tiež čelili rôznym tlakom, čo zvýšilo náklady. V roku 2022 samotné náklady na lítium, nikel a kobalt prispievali k cenám až 60 USD/kWh pri batériách typu NMC 811.
Katódu Li-ion batérií NMC 811 tvorí nikel, mangán a kobalt v pomere 80% : 10% : 10% (8:1:1).
V roku 2023 však došlo k poklesu cien, pričom náklady na tie isté suroviny v roku 2024 prispievajú k cene batérií už len okolo 20 USD/kWh.
Podobný vývoj zaznamenali batérie LFP (lítium-železo-fosfát), ktoré sa široko používajú kvôli ich relatívne nízkej cene v porovnaní s chemikáliami batérií založenými na NMC. Aj v tomto prípade sa v roku 2022 ceny katód LFP zvýšili rýchlejšie, než sa očakávalo. Okrem cien lítia a ďalších materiálov to spôsobil prudký nárastu dopytu, najmä v Číne. Následné zvýšenie výrobnej kapacity LFP katód v Číne v rokoch 2023 a 2024 ale stlačilo ich ceny až na 5 USD/kg. LFP batérie využívajú najmä úložiská energie, ale aj niektoré elektromobily.
Vývoj ceny katód NMC 811 v závislosti od ceny jednotlivých materiálov.
Nízke ceny sú vítané spotrebiteľmi, ale menej dôvodov na radosť majú výrobcovia, najmä tí mimo Číny. Problémy má napríklad európska spoločnosť Northvolt, ktorá v septembri oznámila plány na prepustenie 1 600 zamestnancov.
Výhľad pre trh Li-ion batérií však zostáva pozitívny, čo sa týka celého dodávateľského reťazca. Dôvodom je silná politická podpora pre elektromobily aj pre nasadenie obnoviteľných zdrojov a s nimi súvisiacich systémov na ukladanie energie. A netýka sa to len EÚ. Oba trendy vo veľkej miere závisia na lítium-iónových batériách.
Pokrok v oblasti batérií s pevným elektrolytom (SSB), kremíkových anód, optimalizované konštrukcie článkov a pokročilejšie systémy správy batérií prinesú bezpečnejšie batérie s vyššou energetickou hustotou, rýchlejším nabíjaním a s dlhšou životnosťou. Pomôže to ďalej zlepšovať hodnotu batériových elektromobilov a systémov na skladovanie energie. A to všetko pri klesajúcich cenách na kilowatthodinu.
Analytici z Bloomberg NEF ešte v roku 2019 predpovedali, že psychologická hranica 100 USD/kWh padne do roku 2023 a cenu 60 USD/kWh by mohli batérie pokoriť v roku 2030. Dnes je jasné, že sa tak stane skôr. Štúdia spoločnosti Sila Nanotechnologies odhaduje, že pomocou nových druhov katód založených na fluoride kovu alebo na síre, v kombinácii s kremíkovou anódou sa dajú dosiahnuť náklady na batérie 50 USD/kWh do roku 2030 a do roku 2040 dokonca 30 USD/kWh.
To zrejme stlačí ceny elektromobilov pod ceny spaľovákov a umožní vyrábať vozidlá s dlhším dojazdom, než dosahujú dnešné benzínové, alebo dieselové autá. V 30-tych rokoch už zrejme bude k dispozícii aj dostatočne robustná sieť rýchlonabíjačiek, takže podmienky na prijatie elektromobility spotrebiteľmi budú priaznivejšie ako dnes, aj bez dotácií. Dôležitým členom tejto kalkulácie však budú ceny elektriny.