Čínska spoločnosť CATL je najväčším svetovým výrobcom batériových článkov a batérií pre elektromobily a tiež ich najväčším dodávateľom pre Teslu. Zároveň sa však stáva aj rivalom Tesly v oblasti batériových úložísk. CATL predstavila TENER, nový robustný systém na ukladanie elektrickej energie, ktorý bude konkurovať záložným systémom ako Tesla Megapack a ďalším.
Systém TENER má takmer dvojnásobnú energetickú kapacitu (6,25 MWh) oproti Tesle Megapack (3,9 MWh) a CATL navyše sľubuje nulovú degradáciu článkov počas piatich rokov. Zdá sa, že Tesla dostala v segmente energetických úložísk, kde je doteraz „hviezdou“, zdatného súpera.
Úložisko energie z blokov Tesla Megapack
CATL opisuje TENER ako „svetovo prvý masovo vyrábaný systém na ukladanie energie s nulovou degradáciou počas prvých piatich rokov používania“. Každý, kto má smartfón alebo vlastní elektomobil, vie, že lítiové batérie v nich nebudú navždy fungovať ako nové a časom stratia určitú energetickú kapacitu. CATL sľubuje, že s jeho záložným systémom TENER sa to počas piatich rokov nestane.
Nové úložisko pripomína Megapack od Tesly tým, že ide o veľkú batériu umiestnenú v kovovej krabici, ktorá je navrhnutá na ukladanie energie z nestabilných obnoviteľných zdrojov, ako sú solárne, alebo veterné elektrárne. CATL sa podarilo umiestniť 6,25 MWh lítium-železo-fosfátových (LFP) batérií série L s dlhou životnosťou do kontajnera o rozmeroch 20 stôp (6,096 m) s energetickou hustotou 430 Wh/l. Táto energetická hustota sa premietne do 30% nárastu energie na jednotku v porovnaní s predchádzajúcimi verziami. Umožní to dosiahnuť menšiu rozlohu pre nové inštalácie s viacerými jednotkami alebo viac energie pri rovnakej zastavanej ploche.
Výrobca tvrdí, že nový systém využíva „biomimetickú“ vrstvu medzifázového tuhého elektrolytu SEI (solid electrolyte interphase) na elektróde a „technológiu samo-zostavených elektrolytov“, ktoré umožňujú pohyb lítiových iónov bez toho, aby trpeli degradáciou výkonu alebo kapacity, pričom účinne bránia tepelnému úniku. Pozoruhodná je aj životnosť úložiska, ktorá by mala dosiahnuť viac ako 15 000 cyklov nabíjania/vybíjania. To by v praxi znamenalo prevádzkovú životnosť 20 rokov pri viac ako dvoch cykloch nabíjania a vybíjania denne.
CATL vyvinul platformu na testovanie bezpečnosti jej systémov na skladovanie energie v rôznych zostavách rozvodnej siete a bude neustále monitorovať projekty po inštalácii pomocou AI. CATL tiež uvádza, že sa mu podarilo výrazne znížiť poruchovosť článkov nasadených v systéme TENER a potenciálnym zákazníkom sľubuje nižšie prevádzkové náklady a lepšiu návratnosť investícií.
Tesla pred pár rokmi vytvorila trh na veľké batériové úložiská, ale s CATL dostane tvrdú konkurenciu. CATL pritom nie je žiadnym nováčikom v oblasti skladovania energie. Už od roku 2011 sa podieľal na zariadení na skladovanie veternej/slnečnej energie v čínskom Zhangbei a na konte má aj ďalšie projekty. Ceny technológie TENER zatiaľ neboli zverejnené, ale vzhľadom na konkurenčnú schopnosť samotných batérií z produkcie CATL je jasné, že čínska značka zamieša karty aj na trhu s veľkými záložnými zdrojmi.