Reklama

Callboats spustil v Helsinkách prvú autonómnu vodnú taxislužbu na svete

Zdroj | Callboats
Juraj Procházka
Zdroj | Callboats
Zdroj | Callboats

Na autonómnych taxíkoch pracuje vo svete mnoho spoločností a v niektorých krajinách už majú takéto vozidlá aj legislatívnu podporu, ale fínska spoločnosť Callboats sa stala prvou na svete, ktorá ponúka autonómne jazdy vodným taxíkom.

Jej autonómne lode začali prepravovať pasažierov medzi fínskym hlavným mestom Helsinki a neďalekým súostrovím. Tieto elektrické člny majú aj solárne panely na energetickú podporu zo slnka a mali by výrazne znížiť ceny cestovného. Ďalším bonusom je riešenie nedostatku lodných kapitánov.

Pozrite si

Rolls-Royce pracuje s Intelom na vývoji robotických lodí

Obsah pokračuje pod reklamou

Spoločnosť posledných 12 mesiacov testovala šesťmiestne elektrické člny s kapitánom, ktoré sa dali privolať prostredníctvom aplikácie pre smartfóny, podobne ako Uber. Teraz prechádza na autonómnu prevádzku podporovanú diaľkovými kapitánmi. Tí fungujú ako operátori, ktorí riešia scenáre v kritických situáciách pre niekoľko lodí naraz.

Podľa výkonného riaditeľa Callboats Petera Ostberga až 60 – 70 % nákladov na prepravu v rámci súostrovia tvoria výdavky na kapitánov. Pri autonómnych člnoch by jeden kapitán mohol prevádzkovať päť vodných taxíkov, čo by viedlo k úsporám a nižším cenám pre spotrebiteľov.

Zdroj | Callboats

Callboats je prvým komerčným operátorom na svete, ktorý ponúka službu autonómneho vodného taxi. Vzhľadom na súčasné predpisy však zatiaľ nemajú povolené fungovať autonómne a na palube musia mať aspoň jedného člena posádky. Dopadlo to tak, ako v prípadoch zavádzania autonómnych taxíkov v mestách.

Lode sú však vybavené rôznymi kamerami a senzormi na monitorovanie prostredia, vyhýbanie sa nebezpečenstvám, navigáciu po vodných cestách a automatické rozmiestňovanie lávok na mólach na vyzdvihnutie a vylodenie. So systémami AI s diaľkovým zálohovaním dokážu fungovať v plne autonómnom režime.

Callboats vyvinula niekoľko modelov autonómnych elektrických lodí – šesťmiestny CAT 6, 12-miestny CAT 10 a najväčší CAT 10L určený pre maximálne 30 pasažierov.

CAT 10L v štandardnej verzii poháňajú 4 elektromotory, každý s výkonom 10 kW, ktoré napája batéria s kapacitou 60 kWh. Tá sa dokáže mierne dobíjať zo solárnych panelov s výkonom 1,5 kW. Fotovoltika dokáže za slnečného dňa dobiť do batérie 8-10 kWh, ale zvyšok je potrebné dodať cez 3-fázovú nabíjačku s výkonom 11 kW.

V tejto verzii dosiahne loď maximálnu rýchlosť 9 uzlov (16,7 km/h). Pri priemernej rýchlosti 6 uzlov (11,1 km/h) je operačný čas 9 hodín, čo by zodpovedalo dosahu asi 100 km.

Pozrite si

Autonómne hliadkové lode zasiahnu proti pirátom, aj pašerákom

Callboats na stránke uvádza parametre aj pre CAT 10L s predĺženým dosahom. V tejto verzii poháňajú loď elektromotory s výkonom 4 x 20 kW, napájané 120 kWh batériou. Maximálna rýchlosť dosiahne v tomto prípade 12 uzlov (22,2 km/h) a pri polovičnej rýchlosti 6 uzlov je operačný čas 18 hodín. Výkon solárneho panelu zostáva rovnaký ako u štandardnej verzie, ale batériu nabije trojfázová nabíjačka s výkonom 22 kW.

Lode Callboats budú pokrývať plavby medzi Helsinkami a ostrovmi Kotiluoto, Villaluoto a Malkasaari na krátkych trasách o dĺžke maximálne niekoľkých kilometrov. Callboats tvrdí, že autonómne vodné taxíky zlepšia prístup na tieto ostrovy a vyriešia nedostatok kapitánov ochotných venovať sa takejto rutinnej práci.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.