Reklama

BYD má elektrický autobus eBus B12 s unikátnou „žiletkovou“ batériou

Zdroj | BYD
Juraj Procházka
Zdroj | BYD
Zdroj | BYD

Čínsku automobilku BYD netreba nejako zvlášť predstavovať. Vďaka pozoruhodným modelom elektromobilov sa jej na našich stránkach venujeme pravidelne.

BYD je však aj veľkým výrobcom elektrobusov a s viac ako 29-ročnými skúsenosťami vo výskume a vývoji batérií nie je „len obyčajnou“ automobilkou.

BYD začala uvádzať e-busy do prevádzky už v roku 2011 a odvtedy sa vyvinula na svetového lídra v tejto oblasti. Len v Európe jazdí, alebo je objednaných 5 100 elektrobusov BYD a celosvetovo firma dodala viac ako 81 000 elektrických autobusov.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Solaris vyrába bezemisné busy pre MHD, teraz mieri na medzimestské trasy

Podvozok „BYD eBus Blade Battery Chassis“, ktorý sa už objavil na podujatí Busworld 2023,  je pripravený na predstavenie na výstave InnoTrans, ktorá sa bude konať 24. – 27. októbra v Berlíne. Zahŕňa celý rad nových technológií, integrujúcich lítium-železo-fosfátovú (LFP) batériu do konštrukcie podvozku. Revolučné riešenie prináša pokrok v tepelnej a konštrukčnej bezpečnosti, znížení hmotnosti a tiež podstatné zníženie spotreby energie.

Novinkou je, že odteraz budú všetky budúce e-busy BYD prispôsobené na prijatie novej generácie technológie Blade Battery Chassis s batériovými modulmi integrovanými v podvozku. Kapacita cestujúcich môže byť až 105 osôb.

Zdroj | BYD

BYD je medzi výrobcami elektrobusov jedinečný tým, že skupina ovláda kľúčové technológie celého priemyselného reťazca – vyvíja vlastné systémy hnacieho ústrojenstva, trakčné batérie, hnacie motory aj systém riadenia motorov.

Batéria LFP Blade Battery integrovaná v šasi podľa vyjadrenia BYD prešla prísnymi testami a zlepšuje štrukturálnu integritu vozidla. Každý článok v Blade Battery funguje ako konštrukčný nosník, ktorý premieňa hmotnosť oceľovej konštrukcie na kapacitu batérie a zvyšuje torznú tuhosť na 55 000+N.m/°. Bezpečnosť, stabilitu a manévrovateľnosť zvyšuje zníženie ťažiska vozidla o 40 % a zvýšenie uhla naklonenia o 47 %. Blade Battery je vysoko odolná voči extrémnym teplotám a podporuje veľký počet nabíjacích / vybíjacích cyklov. Celková hmotnosť autobusu je znížená o 10 %, čím sa zvýši dojazd a zníži spotreba energie.

Ďalšou novinkou v BYD eBus Blade Battery Chassis je ovládač „6 v 1“ s technológiou karbidu kremíka (SiC), ktorý integruje 6 hlavných elektrických prvkov do jednej sady plug and play:  ovládače motora, pohonu a riadenia, HV rozdeľovač, ovládač vzduchového kompresora a DC/DC konvertor) pre rýchlu zmenu na ceste a menej prestojov. Moduly SiC údajne znižujú hmotnosť ovládača o 15 % a zlepšujú tak efektivitu vozidla.

Zdroj | BYD

Menič „6 v 1“ v BYD eBus B12

Dvojité vinuté motory v náboji kolies (každý s výkonom 150 kW) takisto znižujú hmotnosť a zlepšujú dodávku energie. BYD tvrdí, že ide o prvý 900 V vinutý bočný motor v odvetví.

Napokon, autobus predstavený na InnoTrans bude obsahovať aj aktívny systém riadenia odpruženia s elektronicky riadenými tlmičmi CDC zameranými na zlepšenie tlmenia. Odpruženie je možné nastaviť v reálnom čase na základe stavu pohybu vozidla.

Pozrite si

V Košiciach budú jazdiť 18-metrové kĺbové elektrobusy. Nabijú sa z trolejí

Zaujímavé sú aj možnosti nabíjania pre BYD eBus B12. K dispozícii sú rôzne polohy nabíjacieho portu: predný, zadný, ľavý, pravý a horný. Čo sa týka nabíjacích výkonov, kvapalinou chladená samostatná pištoľ umožní nabíjanie výkonom 137 kW, respektíve 205 kW v rámci štandardu CCS2. Pri použití nabíjacieho pantografu na streche je maximálny dosiahnuteľný nabíjací výkon až 500 kW, čo umožní plné nabitie batérie s kapacitou 500 kWh približne za hodinu. S takouto batériou dosiahne eBUS B12 dojazd 600 km, takže bez problémov zvládne aj na medzimestské trasy.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.