Reklama

Bell úspešne otestoval nákladný dron v programe NASA

Zdroj | Bell Textron Inc.
Juraj Procházka
Zdroj | Bell Textron Inc.
Zdroj | Bell Textron Inc.

NASA síce dokázala vyriešiť výzvy pri vývoji ultraľahkého vrtulníka Ingenuity, ktorý spolu s roverom Perseverance skúma povrch Marsu, ale nie je špecialistom v oblasti lietajúcich strojov na prepravu nákladov a pasažierov. Za týmto účelom spolupracuje s leteckými firmami ako Bell Textron Inc. na príprave autonómnych (aj pilotovaných) lietadiel a dronov.

Pozrite si

Namiesto vrtuliek trysky – dron AB6 JetQuad prekoná 600 km/h  

Víziou NASA pre pokročilú leteckú mobilitu je zmapovať bezpečný a cenovo dostupný nový systém leteckej dopravy spolu s priemyselnými partnermi a americkým Federálnym úradom pre letectvo (FAA). Cieľom je preprava pasažierov a nákladu na požiadanie v inovatívnych autonómnych lietadlách v rámci mesta, medzi susednými mestami, alebo do iných lokalít, kam je dnes potrebné cestovať autom.

Zdroj | Bell Textron Inc.

Spoločnosť Bell Textron Inc. oznámila, že úspešne uskutočnila testovací let bezpilotného nákladného prostriedku Autonomous Pod Transport (APT) v režime „detekovať a vyhnúť sa“ (Detect and Avoid, DAA). Splnila tým podmienky projektu systémovej integrácie a prevádzkovania NASA SIO (Systems Integration and Operationalization).

Diaľkovo riadené lietadlo APT-70 spoločnosti Bell Textron Inc. preletelo nad ich pozemným sledovacím systémom 14. decembra minulého roku v inovačnej zóne AllianceTexas vo Fort Worthe v Texase. Toto úsilie je rozšírením demonštrácií NASA SIO a súčasťou národnej kampane NASA pre pokročilú leteckú mobilitu.

Zdroj | Bell Textron Inc.

Ďalšou etapou kampane NASA pre pokročilú leteckú mobilitu je príprava na národnú kampaň 1 (alebo NC-1) uskutočňovaním letových testov s rôznymi priemyselnými partnermi. Tím naposledy dokončil lety s diaľkovo pilotovaným lietadlom Bell APT-70 14. decembra, aby otestoval Bell’s Ground Based Surveillance System (GBSS). Za rovnakým účelom sa v septembri uskutočnili aj lety helikoptér Bell 429. Bell vyvinul ľahko nasaditeľný a lacný GBSS systém vyrobený z 15 radarov Echodyne.

Dron APT z rodiny eVTOL (elektricky poháňaných lietajúcich strojov s kolmým vzletom a pristátím)  využil antikolízne systémy DAA, predviedol úspešnú integráciu pozemného radarového systému a svoju schopnosť bezpečnej navigácie v zložitom vzdušnom priestore. Ide o zásadnú vlastnosť, ktorá je potrebná pre budúce začlenenie systémov pokročilej vzdušnej mobility do mestských oblastí.

Zdroj | Bell Textron Inc.

Tím NASA zhromaždil údaje GBSS z helikoptér a letov APT-70 v rámci prípravy na budúcu spoluprácu pri letových testoch so spoločnosťou Bell. Údaje sa v súčasnosti vyhodnocujú, aby sa zistilo, ako dobre systém sledoval ova stroje počas letov.

Pozrite si

Prime Air – drony Amazonu „lietajú v problémoch“

Cieľom testov je zhodnotenie, či by bol tento systém použiteľný pre budúce nasadenie pri identifikácii neriadenej leteckej taxislužby na zabránenie riziku kolízií. Zdá sa, že aerotaxíky riadené autopilotom predstavujú komplikovanejšiu výzvu, než optimisti dúfali. Dobrou správou je, že vývoj bezpečnostných systémov napreduje, a to aj vďaka takým koordinátorom, ako NASA.

Viac informácií nájdete v nasledujúcom videu.

Bell je jedným z niekoľkých priemyselných partnerov, s ktorými bude Národná kampaň NASA AAM spolupracovať v nasledujúcich mesiacoch. Každý priemyselný partner prináša do projektu nové technológie, návrhy vozidiel alebo nápady na infraštruktúru.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.