- #Umelá inteligencia
- 4 min.
- 3.8.2023
Asistent Google dostáva tvrdý reštart, má sa viac podobať na Barda
Google podľa interného e-mailu získaného portálom Axios prepustil veľkú časť tímu zodpovedného za vývoj jeho hlasového asistenta. Celý produkt má čakať veľký reštart postavený na generatívnej umelej inteligencii.
Časť tímu už mala začať pracovať na novej verzii Asistenta Google, ktorá sa má svojimi pokročilejšími funkciami podobať na četbota Google Bard.
Zlatá éra hlasových asistentov, ktorí dostávali každý rok kľúčové aktualizácie a prenikali do nových zariadení, je už nejaký ten piatok za nami. Naopak, asistenti podľa dojmov používateľov v posledných rokoch zhlúpli (najmä Siri), prišli o niektoré funkcie (napr. hlasová autentifikácia cez Asistenta Google) a samotné spoločnosti ich už na svojich tlačových konferenciách už ani nespomínajú (opäť Google).
Naopak, celá pozornosť firiem i samotných spotrebiteľov, sa v posledných mesiacoch presunula na generatívnu umelú inteligenciu. Tá dokáže na rozdiel od hlasových asistentov, ktorí boli kedysi považovaní za AI, reagovať na prakticky akékoľvek otázky a povely používateľov, pričom každému z nich navyše poskytnú unikátnu odpoveď. Komunikácia s nimi tak pôsobí ľudskejšie, hoci si na odpoveď často minimálne pár sekúnd počkáte.
Bolo tak zrejme iba otázkou času, kedy sa generatívna umelá inteligencia, na akej je postavený aj četbot Google Bard, stane základom aj pre dnes už zastaraných hlasových asistentov. Google mal tento proces už podľa portálu Axios spustiť a z tímu zodpovedného za Asistenta mal prepustiť „desiatky“ ľudí a zvyšných výrazne reorganizovať.
Google podľa portálom získaného interného e-mailu eviduje „silnú túžbu ľudí po asistenčných, konverzačných technológiách, ktoré môžu zlepšiť ich životy“. Za takéto technológie považuje práve hlasových asistentov novej generácie, ktorí budú postavený na veľkých jazykových modeloch, ako je PaLM (Bard), GPT-4 (ChatGPT, Bing) či Claude.
Google vo vyjadrení pre portál The Verge vnútornú reštrukturalizáciu tímu Asistenta potvrdil iba nepriamo. „Stovky miliónov ľudí používa Asistenta každý mesiac a sme odhodlaní poskytnúť im vysokokvalitné prostredie. Sme nadšení, že môžeme preskúmať, ako nám LLM (veľké jazykové modely), môžu pomôcť doplniť Asistenta a urobiť ho ešte lepším“.
Mať možnosť rozprávať sa s generatívnou umelou inteligenciou, ktorá vám namiesto prečítania vopred napísaných odpovedí alebo výsledkov vyhľadávania z internetu poskytne skutočnú unikátnu odpoveď, je rozhodne zaujímavá. Na druhej strane však hlasoví asistenti dnes slúžia ľuďom primárne na ovládanie inteligentných zariadení či vozidla a nik od nich priamo nepotrebuje, aby im na jednoduché povely AI odpovedala unikátne a kvalitne, ale skôr čo najrýchlejšie a to už dnes väčšina z nich zvláda veľmi dobre.
„Sme stále hlboko odhodlaní Asistentovi a sme optimistickí, pokiaľ ide o jeho svetlú budúcnosť,“ napísal viceprezident Google Peeyush Ranjan a produktový riaditeľ Duke Dukellis v e-maile. Ako trefne poznamenal portál Ars Technica, Google bol „hlboko oddaný“ viacerým produktom a službám, ktoré krátko na to skončili na jeho virtuálnom cintoríne skvelých nápadov, počnúc hernou streamovacou službou Stadia, končiac výskumom etiky AI, krátko na čo bol výskumný tím rozpustený.